Åsikter om sagan om konungens återkomst *spoiler varning*

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 14 januari 2004, 11:27

Backstugusittaren skrev:Skulle gissa att det kommer en "super extended version" om några år, där samtliga extended versions är ihopslagna och ytterligare material lagts till. Tror t o m PJ nämner den möjligheten på kommentatorspåret till TTT.
Gör han? Kan någon bekräfta detta? Vad exakt säger han?

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 14 januari 2004, 14:45

B Hellqvist skrev:"3. Narsil, vem tillverkade svärdet? Var det Alverna eller Dvärgarna?"

Dvärgsmide. Läs mer här: http://bjorn.foxtail.nu/a_midgard3.htm
Det var intressant, men jag ser ingenstans att han hänvisar till Silmarillion eller liknande för uppgiften att dvärgen telchar skulle ha smitt svärdet? han bara säger det. När han sedan räknar upp de ställen i böckerna där svärdet omnämns hittar jag inget om just när det smiddes och av vem?

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 14 januari 2004, 14:49

sorry, hittade just vart de sade att Telchar smitt svärdet. Det är när Aragorn tvingas lämna det utanför dörren när han ska gå in till theoden!

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 18 januari 2004, 12:59

Min favoritscen: The eagles are coming. synd att den bara varade i typ 5 sekunder.

Att biobiljetten kostade 100 kr (!!!?) känndes lite jobbigt. Särskilt som jag såg TTT för 75 kr. Fast det var inte samma biograf, men ändå en hundralapp är mycket.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 18 januari 2004, 14:54

ehh...här kostar dom 110...för vanliga... och 150 för premiären..så j*vla svindyrt!!!!

Användarvisningsbild
Flathead77
Ny medlem

Inlägg av Flathead77 » 20 januari 2004, 06:24

Ett "litet" inlägg angående delar jag saknar från boken:

1. Den grå skvadronen
Kunde dom inte klämt in dom? Det hade väl inte tagit upp så många minuter av filmen.... Aragorn hade ju bara behövt presentera dom lite snabbt för de "närmast sörjande" och sen dragit vidare....

2. Utan hästar på "dödens stig"
Detta är en sak jag hängde upp mig lite på.... Hur fasen hann dom till Dol Amroth på några få dagar utan hästar?! Liftade dom med "diskmedelsarmén" eller? :D I boken blir väl hästarna skrämda men Legolas? viskar nåt så dom lugnar ner sig. Dessutom påpekar väl nån (Aragorn kanske?) att dom måste ha hästarna för att hinna.

Nu råkar ju den del av boken som inehåller dessa saker ha modifierats till filmen, men det var bara nåt jag kom att tänka på. För de som inte läst böckerna är dessa två saker kanske onödigt vetande, men eftersom jag just hade läst klart RotK för tredje gången innan jag såg filmen, så kom jag bara att tänka på det. Dessutom var det ingen annan som nämnt detta tidigare i denna tråd så.... Ska även säga att jag är en novis vad det gäller Tolkien så jag har säkert fått nåt fel i mitt inlägg. Så snälla var vänlig mot en stackars olärd krake! :D
Måste förövrigt hålla med de flesta andra på denna tråd. Underbar film! Och helt otrolig trilogi. Hoppas det kommer en jättebox med EE-filmerna, extramaterial och annat lull-lull... Jag måste citera en kompis åt mig som är en ganska stor fantasy-fantast: "Jaha... nu finns det inget mer att se fram emot vad det gäller biofilmer..." Jag tror han ångrar sig om nu PJ skulle få för sig att filmatisera Bilbo....
Tack o adjö! Pudersnö.....

Nayya
Medlem

Inlägg av Nayya » 20 januari 2004, 17:12

Måste säga att jag ÄLSKADE filmen!!! Dock finns det missar... dataanimationerna kunde väl ha blivit bättre (förutom Legolas och Olifanten även när Rohirrim rider mot orcerna och ett antal hästar blir stjutna). Och har filmen hoppat båda gångerna jag sett den, eller är det nte med NÅGOT om Éowyn efter att hon dödat Nazgûlen (förutom när hon och Faramir ser på varran)? Jamenar, ärligt, hon dödade en Nazgûl! Och inte vilken som helst, utan Häxmästaren! Hylla henne, för i helskotta! Undrar förresten om "Läkandets hus" kommer att vara med på förlängda (som jag knappt kan vänta på)? Någon som vet?
Är Sarumans Fylke-invation inte ens med i förlängda, förresten? I sånna fall vill jag föra in en högljud protest! Sitter ärligt och fnittrar när jag läser den delen!
Saknade också Grå Skvadronen. Och står det inte (i Ohlmarks översättning åtminnstonne) något i stil med "... så stor var hästarnas kärlek till sina herrar att de förljde dem inte på Dödens stig. Men hästen som Legolas och Gimli red vägrade till en början, innan Legolas viskade något till den. Sen gick den lungt in i mörkret...". Ej 100%, men nått sånt var det väl?
Slutet tror jag förresten är väldigt oklart för dem som inte läst boken. En av mina kompisars lillsyrra påpekade att "det är så himla sorglit när Frodo och Gandalf dör i slutet!", varpå jag och en annan kompis förklarade (i mun på varran) att de inte dog alls, utan for till odödligheternas land.
Trots detta, en underbar film! Har bara(?) sett den två gånger än, och kan inte avgöra om jag tycker den är bättre än de övr. två. Men den var bra!!! (Grät fyra ggr när jag såg den första gången, en annan miss. Synskärpan blev inte så bra!)

//Nayya

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 21 januari 2004, 15:05

Tja bättre sent än aldrig så jag såg den nyss. Inte särskillt imponerad av delen med Minas Tirith/Rohan/Svarta Porten. Frodo, Sam och Gollum delen var däremot mycket bra gjord, särskillt vakttornet i Cirith Ungol.
Måste dock säga att den på det hela taget nog får en 3+ till 4. Det blir lite avdrag för träsmak i en viss kroppsdel framemot slutet.
Bra betyg av en Tolkientaliban.

/Martin

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 21 januari 2004, 16:13

Gyps skrev:Min favoritscen: The eagles are coming. synd att den bara varade i typ 5 sekunder.
Mmm, håller med.
När jag läste boken så tänkte jag mig hundratals örnar som bara plöjde genom orch-leden med sina vingar och skapade förödelse.

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Utan Hästar???

Inlägg av jimPeMelin » 21 januari 2004, 16:46

2. Utan hästar på "dödens stig"
Detta är en sak jag hängde upp mig lite på.... Hur fasen hann dom till Dol Amroth på några få dagar utan hästar?! Liftade dom med "diskmedelsarmén" eller? :D I boken blir väl hästarna skrämda men Legolas? viskar nåt så dom lugnar ner sig. Dessutom påpekar väl nån (Aragorn kanske?) att dom måste ha hästarna för att hinna.
Ja, just det! :x

De enda orsaker jag kan få till om detta är att de som på så många andra ställen har krymt Midgård eller helt enkelt struntat i den delen, eller spar det till EE.

Vi vet ju iofs. med god säkerhet att övertagandet av piratflottan kommer att vara med i EE, så det finns ju utrymme för en förklaring till hästarnas försvinnande.

Dessvärre förstår jag inte hur man kan tillåta SÅ många grova 'klaff-fel' i en film (Palantiren, Gorgoroth, Dödens stig, Mouth of Sauron, ...) och tänka att 'det löser vi till extended edition'. Det är oerhört oförskämt mot biopubliken tycker jag.

Nayya
Medlem

Inlägg av Nayya » 21 januari 2004, 17:06

Kom på en sak till som var en aning irriterande. I filmen framställs Denethor som enbart ond... Hoppades att publiken som ej läst böckerna skulle få veta att det var Sauron. Tror ej att det framgår genom att han säger typ "jag ser mer än du tror, Mithrandir"... :|

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 21 januari 2004, 19:06

Nayya skrev:Kom på en sak till som var en aning irriterande. I filmen framställs Denethor som enbart ond... Hoppades att publiken som ej läst böckerna skulle få veta att det var Sauron. Tror ej att det framgår genom att han säger typ "jag ser mer än du tror, Mithrandir"... :|

jag blev förvånad att man inte fick veta varför. när han sa det så trodde jag att man skulle få se honom med palantíren men icke. så ville dom inte att det skulle vara.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 januari 2004, 21:28

Nayya skrev:Kom på en sak till som var en aning irriterande. I filmen framställs Denethor som enbart ond... Hoppades att publiken som ej läst böckerna skulle få veta att det var Sauron. Tror ej att det framgår genom att han säger typ "jag ser mer än du tror, Mithrandir"... :|
Ond och ond... Han framställs som bitter, defaitistisk och högfärdig, men knappast ond. "Allt är förlorat, varför bry sig?" är hans sätt att se på läget sedan Boromirs död och Mordors övermakt.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 januari 2004, 09:03

Ja, ond är han icke, bara ofantligt mellankolisk just då...

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 23 januari 2004, 12:36

vad gör att Holiwood alltid måste ha med ett par inkompetenta idioter som Merin och Pipin , för att hjältarna ska se änu bättre ut?

Tolkin beskriver striderna extremt sparsamt, men Merin och Pipin är faktiskt ganska tuffa i boken, de hugger bara av lite ork händer när de blir tillfånga tagna, istället för att stå som fån som i filmen, dödar ubyer nasgulen och en Olifant, hummm varför gjorde de inte de i filmen ;) och ränsar Fylke från svartfolk.... ganska bra gjort av ett par inkompetenta idioter som Holiwood vill oss att tro att de var.....

Skriv svar