vilken armé hade bäst vapen??
-
Mad Hatter
- Medlem
Peter Englund beskriver i ett gammalt nummer av den numera avsomnade tidningen Z om hur kroater och serber använder sig av t-34:or under inbördeskriget i Jugoslavien...William Blomström skrev:Jonteman,
Det du sa var snarare sanning än skämt. Om vi ska dra mer exempel användes T-34 i Angola på 80-talet.
Sommaren 41 led den ryska armén av enorma logistiska problem. De ryska förbanden som sattes upp eller skickades till fronten led inte bara brist på vapen, utan även utrustning.Jonteman skrev:För det första så rör det sig om 2VK. Och sen cicero om du säger att ryssarna kunde bygga vapen i stora mängder hur f-n kan du säga det: sommaren 1941 skickades ryska trupper till fronten många utan vapen, sen kunde ryssarna bygga vapen med detta var för att dom fick tid till det...l
Dessa problem led faktiskt den ryska armén länge av, i boken Stalingrad beskriver författaren hur ryska trupper som anlände till staden saknade både vapen och utrustning.
Förstås berodde bristen på vapen/annan utrustning på att de ryska fabrikerna hade plockats ner och skickats till Uralbergen för att undvika de tyska bombplanen/armén, men det fanns också en mer grym strategi. En strategi som upprepade hemskheterna från första världskriget där man använde sig av massanfall mot tyskarnas ställningar.
I den utmärkta dokumentären "Tyrannernas kamp" beskrev en tysk soldat hur obeväpnade ryska trupper angrep deras positioner.
cicero skrev:
Det var ju exakt det jag sa....också en till...Jomen kriget pågick ju till 1945 och då var de snurr på hjulen i Sovjetunionen.
elakt skämt från min stora käft efter att Johan Elisson sagt att ryska vapen användes i 5 år sen gick dom sönder och lagades och används 5 år till, och jag passar på och dra till med ett elakt skämt med sanning i sig... Och sen verkar Patrik och jag vara överens 8) för en gång skull...Det du sa var snarare sanning än skämt. Om vi ska dra mer exempel användes T-34 i Angola på 80-talet.
Den franska armén
Ansågs ja. Men vid en närmare granskning av den franska armén visade det sig att detta var något vilseledande.Daniel skrev:Fakta:
Vid andra världskrigets utbrott ansågs Frankrike vara det bäst rustade landet i världen.
Den franska armén var visserligen väl utrustad, problemet var bara att utrustning (främst den tyngre) var gammalmodig, och härstammade i bästa fall från första världskriget.
Den franska armén led dessutom allvarlig brist på motoriserade förband, vilket förvärrades av att fransmännen ansåg att stridsvagnar skulle agera stöd till infanteri. Inte tvärt om.
ansågs Frankrike som et bäst rustade landet
: Frankrike var ju rädda för Tyskland dom hade bla. undrat om det stämmde att Luftwaffe kunde bomba sönder Paris över en natt... Jag tror inte man ansåg att Frankrike var bäst rustad... i såns fall var det för att Frankrike hade bjudit Tyskarna under 1:a VK en rejäl omgång men nu krossade Tyskland FRankrike på 6 veckor....
Frankrike
[...] I maj hade den franska armén omkring 2.800 lätta stridsvagnar, 384 B1 och B1-bis tunga vagnar, 416 S-35 medeltunga, 864 kavalleristridsvagnar och ungefär 2.000 moderniserade FT-17. Många av dessa stridsvagnar var överlägsna de dåvarnande tyska stridsvagnarna och hade bra pansarskydd och bra kanoner, men många av dem saknade radioutrustning och hade ett kanontorn där vagnschefen också måste ladda, rikta och avfyra huvdvapnet, vilket var en omöjlig uppgift. I slutet av 1930-talet hade många ändringar i de franska pansarstyrkornas organisation beslutats, och de höll fortfarande på att genomföras vid tidpunkten för den tyska invasionen. De franska pansarstyrkorna fick aldrig någon möjlighet att visa sin förmåga, eftersom de vanligtvis sattes in utan tillräckligt artelleri- och infanteriunderstöd. [...] Med riktig taktisk utbildning, förstklassigt befäl och rätt ledning kunde de franska stridsvagnarna varit mycket effektiva 1940.
Källa: Pansarfordon från andra världskriget

Char B1
Källa: Pansarfordon från andra världskriget

Char B1
Senast redigerad av 1 Mats, redigerad totalt 4 gånger.
Re: Frankrike
Mats: Visst var de franska stridsvagnarna överlägsna på vissa punkter de tyska - främst när det gällde bepansring och beväpning. Men som du skriver led de oxå av allvarliga brister vilka blev de motoriserade förbandens undergång...
Nu ska man iofs ha i åtanke att tyskarna ända fram till 42-43 ständigt såg sig ha stridsvagnar underlägsna de allierade i bepansring/beväpning. Men vad som fällde avgörandet var den tyska taktiken där de olika vapengrenarna skulle samverka. Denna helhetssyn på stridsvagnarna saknades hos bl.a. fransmännen.
Detta gjorde - iaf enligt mig - att de tyska stridsvagnsförbanden var vida överlägset det mesta de allierade kunde kasta emot dem under de första åren.
Att dessutom de tyska stridsvagnarna var utrustade med radioapparater gav dem också en rejäl överlägsenhet kontra de allierade (främst de franska och ryska) stridsvagnarna.
Nu ska man iofs ha i åtanke att tyskarna ända fram till 42-43 ständigt såg sig ha stridsvagnar underlägsna de allierade i bepansring/beväpning. Men vad som fällde avgörandet var den tyska taktiken där de olika vapengrenarna skulle samverka. Denna helhetssyn på stridsvagnarna saknades hos bl.a. fransmännen.
Detta gjorde - iaf enligt mig - att de tyska stridsvagnsförbanden var vida överlägset det mesta de allierade kunde kasta emot dem under de första åren.
Att dessutom de tyska stridsvagnarna var utrustade med radioapparater gav dem också en rejäl överlägsenhet kontra de allierade (främst de franska och ryska) stridsvagnarna.
Jag skrev aldrig att Frankrike var den starkaste (militära) nationen utan att Frankrike ansågs vara detta vid krigsutbrottet.
Det är en viss skillnad.
På tal om stridsvagnar kan nämnas att Tyskarna inte hade någon som helst kännedom om T-34:an när man påbörjade angreppet på Ryssland.
Ganska intressant tycker jag.
Det är en viss skillnad.
På tal om stridsvagnar kan nämnas att Tyskarna inte hade någon som helst kännedom om T-34:an när man påbörjade angreppet på Ryssland.
Ganska intressant tycker jag.
Frankrike
Ingen som påstått det hellerDaniel skrev:Jag skrev aldrig att Frankrike var den starkaste (militära) nationen utan att Frankrike ansågs vara detta vid krigsutbrottet.
Det är en viss skillnad.
- subskipper
- Medlem
Jag vet att den Finska underrättelsetjänsten spelade in Hitlers samtal med Mannerheim när han var på besök i Finland. Han erkände bla att om han hade känt till Sovjets kapacitet att stampa fram nya vagnar så hade han tänkt till lite extra. Ska se om jag kan hitta inspelningen på nätet nånstans om ni är intresserade.
~Henric Edwards
~Henric Edwards