vilken armé hade bäst vapen??

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Mad Hatter
Medlem

Inlägg av Mad Hatter » 1 april 2002, 21:40

Jonteman,

Det du sa var snarare sanning än skämt. Om vi ska dra mer exempel användes T-34 i Angola på 80-talet.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2002, 21:50

William Blomström skrev:Jonteman,

Det du sa var snarare sanning än skämt. Om vi ska dra mer exempel användes T-34 i Angola på 80-talet.
Peter Englund beskriver i ett gammalt nummer av den numera avsomnade tidningen Z om hur kroater och serber använder sig av t-34:or under inbördeskriget i Jugoslavien...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 april 2002, 21:56

Jonteman skrev:För det första så rör det sig om 2VK. Och sen cicero om du säger att ryssarna kunde bygga vapen i stora mängder hur f-n kan du säga det :?: sommaren 1941 skickades ryska trupper till fronten många utan vapen, sen kunde ryssarna bygga vapen med detta var för att dom fick tid till det...l
Sommaren 41 led den ryska armén av enorma logistiska problem. De ryska förbanden som sattes upp eller skickades till fronten led inte bara brist på vapen, utan även utrustning.
Dessa problem led faktiskt den ryska armén länge av, i boken Stalingrad beskriver författaren hur ryska trupper som anlände till staden saknade både vapen och utrustning.

Förstås berodde bristen på vapen/annan utrustning på att de ryska fabrikerna hade plockats ner och skickats till Uralbergen för att undvika de tyska bombplanen/armén, men det fanns också en mer grym strategi. En strategi som upprepade hemskheterna från första världskriget där man använde sig av massanfall mot tyskarnas ställningar.
I den utmärkta dokumentären "Tyrannernas kamp" beskrev en tysk soldat hur obeväpnade ryska trupper angrep deras positioner.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 1 april 2002, 22:37

Fakta:
Vid andra världskrigets utbrott ansågs Frankrike vara det bäst rustade landet i världen.
Den bästa stridsvagnen överlag under andra världskriget anses vara rysslands T-34:a.
Jag vill för att inga missförstånd skall ske poängtera "överlag" i ovanstående mening!

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 2 april 2002, 11:17

cicero skrev:
Jomen kriget pågick ju till 1945 och då var de snurr på hjulen i Sovjetunionen.
Det var ju exakt det jag sa....också en till...
elakt skämt från min stora käft efter att Johan Elisson sagt att ryska vapen användes i 5 år sen gick dom sönder och lagades och används 5 år till, och jag passar på och dra till med ett elakt skämt med sanning i sig... Och sen verkar Patrik och jag vara överens 8) för en gång skull...

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem

Inlägg av Hillstrom » 4 april 2002, 01:01

Visst ryssarnas taktik var kass, men PPsh 41, T-34 och Il-2 Sturmovik. Massproduktion, standardisering och vidareutveckling. Kan ett koncept vara smartare i all sin enkelhet?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Den franska armén

Inlägg av Patrik » 4 april 2002, 04:55

Daniel skrev:Fakta:
Vid andra världskrigets utbrott ansågs Frankrike vara det bäst rustade landet i världen.
Ansågs ja. Men vid en närmare granskning av den franska armén visade det sig att detta var något vilseledande.
Den franska armén var visserligen väl utrustad, problemet var bara att utrustning (främst den tyngre) var gammalmodig, och härstammade i bästa fall från första världskriget.
Den franska armén led dessutom allvarlig brist på motoriserade förband, vilket förvärrades av att fransmännen ansåg att stridsvagnar skulle agera stöd till infanteri. Inte tvärt om.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 4 april 2002, 10:14

ansågs Frankrike som et bäst rustade landet :?: Frankrike var ju rädda för Tyskland dom hade bla. undrat om det stämmde att Luftwaffe kunde bomba sönder Paris över en natt... Jag tror inte man ansåg att Frankrike var bäst rustad... i såns fall var det för att Frankrike hade bjudit Tyskarna under 1:a VK en rejäl omgång men nu krossade Tyskland FRankrike på 6 veckor....

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Frankrike

Inlägg av Mats » 4 april 2002, 10:35

[...] I maj hade den franska armén omkring 2.800 lätta stridsvagnar, 384 B1 och B1-bis tunga vagnar, 416 S-35 medeltunga, 864 kavalleristridsvagnar och ungefär 2.000 moderniserade FT-17. Många av dessa stridsvagnar var överlägsna de dåvarnande tyska stridsvagnarna och hade bra pansarskydd och bra kanoner, men många av dem saknade radioutrustning och hade ett kanontorn där vagnschefen också måste ladda, rikta och avfyra huvdvapnet, vilket var en omöjlig uppgift. I slutet av 1930-talet hade många ändringar i de franska pansarstyrkornas organisation beslutats, och de höll fortfarande på att genomföras vid tidpunkten för den tyska invasionen. De franska pansarstyrkorna fick aldrig någon möjlighet att visa sin förmåga, eftersom de vanligtvis sattes in utan tillräckligt artelleri- och infanteriunderstöd. [...] Med riktig taktisk utbildning, förstklassigt befäl och rätt ledning kunde de franska stridsvagnarna varit mycket effektiva 1940.

Källa: Pansarfordon från andra världskriget

Bild
Char B1
Senast redigerad av 1 Mats, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: Frankrike

Inlägg av Patrik » 4 april 2002, 11:13

Mats: Visst var de franska stridsvagnarna överlägsna på vissa punkter de tyska - främst när det gällde bepansring och beväpning. Men som du skriver led de oxå av allvarliga brister vilka blev de motoriserade förbandens undergång...
Nu ska man iofs ha i åtanke att tyskarna ända fram till 42-43 ständigt såg sig ha stridsvagnar underlägsna de allierade i bepansring/beväpning. Men vad som fällde avgörandet var den tyska taktiken där de olika vapengrenarna skulle samverka. Denna helhetssyn på stridsvagnarna saknades hos bl.a. fransmännen.

Detta gjorde - iaf enligt mig - att de tyska stridsvagnsförbanden var vida överlägset det mesta de allierade kunde kasta emot dem under de första åren.
Att dessutom de tyska stridsvagnarna var utrustade med radioapparater gav dem också en rejäl överlägsenhet kontra de allierade (främst de franska och ryska) stridsvagnarna.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 4 april 2002, 16:10

En gång visar det att det viktigaste är att man kan hantera sina vapen, inte att man har det allra nyaste....

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 4 april 2002, 18:36

Jag skrev aldrig att Frankrike var den starkaste (militära) nationen utan att Frankrike ansågs vara detta vid krigsutbrottet.
Det är en viss skillnad.

På tal om stridsvagnar kan nämnas att Tyskarna inte hade någon som helst kännedom om T-34:an när man påbörjade angreppet på Ryssland.
Ganska intressant tycker jag.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Frankrike

Inlägg av Patrik » 4 april 2002, 20:20

Daniel skrev:Jag skrev aldrig att Frankrike var den starkaste (militära) nationen utan att Frankrike ansågs vara detta vid krigsutbrottet.
Det är en viss skillnad.
Ingen som påstått det heller

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 5 april 2002, 19:06

Tyskland visste att Sovjet hade stora pansarvagnar, sen må det inte vara samma som att inte känna till T-34 men man visste att dom hade stora och tunga pansarvagnar men Hitler beslöt ändå att anfalla....

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 5 april 2002, 20:10

Jag vet att den Finska underrättelsetjänsten spelade in Hitlers samtal med Mannerheim när han var på besök i Finland. Han erkände bla att om han hade känt till Sovjets kapacitet att stampa fram nya vagnar så hade han tänkt till lite extra. Ska se om jag kan hitta inspelningen på nätet nånstans om ni är intresserade.

~Henric Edwards

Skriv svar