Stalins son

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Prinz Eugen
Medlem

Stalins son

Inlägg av Prinz Eugen » 15 januari 2004, 15:28

Har läst att Stalin hade en son som tillfångatogs av tyskarna och satt i fångläger. Han skall ha överlevt detta läger och kom hem till Sovjet.
Men Josef Stalin ville inte veta av honom när han kom hem. Han tyckte att en god sovjetmedborgare inte tillät siga att bli tillfångatagen, utan skulle hellre dö.

Nu skummade jag igenom boken "SS-Staten" och där stod det att sonen dog i ett konsentrationsläger.

Hade Stalin två söner, eller vad stämmer.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 15 januari 2004, 15:40

Stalin hade 2, Jakov och Vassilij. Jakov dog i kriget, i något koncentrationsläger sedan pappa Stalin inte velat ha tillbaka honom(eller hur man ska uttrycka sig).. Tyskarna erbjöd Jakov för att få tillbaka von Paulus eller vad han hette, men Stalin brydde sig inte.

/Vlad

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 15 januari 2004, 15:45

Stalin gick inte med på att byta sonen mot von Paulus därför att hans son "var soldat", och man byter inte en soldat mot en fältmarshalk.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 januari 2004, 16:02

Stalins äldsta son dog väl i Tyskland under kriget? 1943 har jag för mig. Den andre sonen blev högt uppsatt i det sovjketiska flygvapnet dog som alkoholist 1962.
Vill inte låta petnoga men det är väl ändå Paulus och inte von Paulus.

/Martin

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 15 januari 2004, 16:06

Martin Lundvall skrev: Vill inte låta petnoga men det är väl ändå Paulus och inte von Paulus.
von Paulus hette fältmarsalken för dom inringade trupperna i stalingrad (?)

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 15 januari 2004, 16:10

Vasilij Iosifovitj Stalin:
Bild

/Vlad

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 15 januari 2004, 16:28

Stalin handlade helt rätt, både ur ett moraliskt (för en gångs skull...) och ett strategiskt perspektiv.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 15 januari 2004, 16:31

Generalfältmarskalk Friedrich Paulus var hans namn. Han hade alltså inget "von" i sitt namn.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 januari 2004, 16:32

Darius skrev:
Martin Lundvall skrev: Vill inte låta petnoga men det är väl ändå Paulus och inte von Paulus.
von Paulus hette fältmarsalken för dom inringade trupperna i stalingrad (?)
Jag vet vem det är men det änamnet jag undrar över. Från början har jag lärt mig att han hette von Paulus. Senare har jag lärt mig att han inte alls hette von Paulus utan bara Paulus.

/Martin

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 15 januari 2004, 18:41

Hittade en rråd där vi har diskuterat detta tidigare;
viewtopic.php?p=49350#49350
Magnus

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 15 januari 2004, 19:08

Läs Svetlana Alilujevas( Stalins dotter) "Tio brev till en vän". Den äldste sonen sköts av tyskarna strax efter att Stalin hade vägrat byte, tyskarna påståd att det var under ett flyktförsök. Efter kriget kom Stalin att att ändra åsiket om honom efter att han hade förhört medfångar i fånglägret, eftersom att dessa sade att han hade betett sig klanderfritt. Stalin prisade honom då som en hjälte. Innan kriget hade Stalin terroriserat honom till den grad att han sköt sig men överlevde, Stalin sade då till honom att han var en odugling som inte ens kunde begå självmord.
Den yngste sonen såg som kronprinsen, han anstränge sig inte ett mycket och gjorde inge vidare ifrån sig i studierna. Han blev med tiden allt mer alkoliserad. Han gick omkring och skröt med vem han var och pratade med utlänningar vilket han tillrättavisades för av Chrustjov, detta hade dock ingen effekt, han var totalt inkompetent som general, och efter mycket supande med sina georgiska fullekompisar och vissa damer söp han ihjäl sig.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 15 januari 2004, 19:10

Förhörde Stalin personligen sin äldste sons medfångar? Kan det verkligen stämma?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 17 januari 2004, 16:03

Vilken roll hade Stalins yngste son i kriget? Varför föll han ej i onåd hos pappan när han enligt uppgift var både inkompetent och lat? Hans likhet med fadren avser det annat än det fysiska?

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 17 januari 2004, 22:38

Bild
Bild

De är rätt lika :)

Men för Vasilij gick ju allt åt skogen.. han söp ju som sagt, och dog fattig har jag för mig i Kazan. Men så har vi barnbarnen.
Bild
Ser ni killen i mitten, han med mustaschen, det är Stalins sonson Jevegnij.

/Vlad

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 januari 2004, 23:12

zjukov skrev:Vilken roll hade Stalins yngste son i kriget? Varför föll han ej i onåd hos pappan när han enligt uppgift var både inkompetent och lat? Hans likhet med fadren avser det annat än det fysiska?
Han var några över 20 när kriget började och hade rangen generalmajor (?) i flygvapnet och var fullständigt inkompetent. Jag antar att om han hade varit en medelmåtta så hade han höjts til skyarna. Nu fick han vara kvar på sin hyfsat höga position.
Betänk att många av Stalins gamla kamrater som också var helt inkompetenta fick höga poster i början av kriget. När de sedan visade sig att de var oförmögna att förstå modernt krig (med katastrofala följder) flyttades de bort från aktiv fronttjänst men degraderades inte. Undantaget är Kulik som degraderades från marskalk till major.

/Martin

Skriv svar