Vad tycker ni om de nya PS2 och X-box LOTR spelen?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
RingwraithIII
Medlem
Kontakt:

Vad tycker ni om de nya PS2 och X-box LOTR spelen?

Inlägg av RingwraithIII » 14 juni 2002, 11:17

Det har ju varit kännt ett tag att The Fellowship of the ring skall lanseras på Playstation2 och X-box!
Spelet till X-box'en är lite längre i utväcklingen.

Tillverkarna har sagt att spelet inte kommer att reflektera sig från filmen utan från deras egna synvinklar från böckerna!
(nog för att man kan se Elijah Wood's ansikte på speltrailern!?!)

Jäkligt snygg grafik på det jag sett hittils!!!

Vad tror resten av er om detta?

Mer information om spelen finnes här:

Till Playstation2

Till X-box

X-box TRAILER!!!

Användarvisningsbild
Jocke The Beast
Medlem

Hej.

Inlägg av Jocke The Beast » 16 juni 2002, 14:28

Som inbiten rollspelare (både dator och "vanligt") hoppades jag på ett riktigt rpg av licensen. X-boxen's LOTR-spel ser visserligen mycket snyggt ut, men jag gillar inte tanken på att springa runt med Frodo som självaste Mario Brother... Nej,LOTR skulle bli ett Baldurs Gate-liknande spel,då jäklar :D

Someone
Medlem

Re: Hej.

Inlägg av Someone » 16 juni 2002, 14:54

Jocke The Beast skrev:Som inbiten rollspelare (både dator och "vanligt") hoppades jag på ett riktigt rpg av licensen. X-boxen's LOTR-spel ser visserligen mycket snyggt ut, men jag gillar inte tanken på att springa runt med Frodo som självaste Mario Brother... Nej,LOTR skulle bli ett Baldurs Gate-liknande spel,då jäklar :D
de släpper det ju till GB Advancen oxå :)
Kul på semestern :)

Användarvisningsbild
Jocke The Beast
Medlem

hehe

Inlägg av Jocke The Beast » 16 juni 2002, 14:59

Jo,det förstås. Men jag har lite svårt för de här "Super Mario/bara-två-knappar-att-använda" versionerna av LOTR licensen. Skulle ju kunna bli såååå bra som crpg.

Someone
Medlem

Re: hehe

Inlägg av Someone » 16 juni 2002, 15:49

Jocke The Beast skrev:Jo,det förstås. Men jag har lite svårt för de här "Super Mario/bara-två-knappar-att-använda" versionerna av LOTR licensen. Skulle ju kunna bli såååå bra som crpg.
Absolut, håller med till 100%.. Det känns för mig som ett svek att göra ett actionäventyr av LOTR.. det skall ju självfallet vara ett rpg!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 17 juni 2002, 11:55

hm, själv ogillar jag rpg-spel som FF och allt vad dom heter. Jag hoppas att spelen blir mer likt i stil Diablo 2 än FF (FF är sååå tråkigt)

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 17 juni 2002, 12:04

Gothmog II skrev:hm, själv ogillar jag rpg-spel som FF och allt vad dom heter. Jag hoppas att spelen blir mer likt i stil Diablo 2 än FF (FF är sååå tråkigt)
FF är ju inte rollspel som jag ser det.. rpg i stil med Baldurs Gate och andra AD&D spel.. det är BRA det...

D2 är super (lixom Dungeon Siege) men de är ju inte rollspel direkt.. mer hack n' slash.. :)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 17 juni 2002, 14:29

nej, FF kanske inte kan klassas som ett rpg, men ja måste säga att FF7 är ett jäkligt skönt spel iaf(även om det finns dom FF-spel som är väldigt tråkiga med(8:an=flopp t.ex.))

Användarvisningsbild
Jocke The Beast
Medlem

Hmm

Inlägg av Jocke The Beast » 17 juni 2002, 23:18

FF är ett rpg (om man ser till de kriterier som skall vara uppfyllda tex: möjlighet att genom erfarenhet eller "gärning" stiga i skicklighetesgrad (rang,nivå och alla oilka egenskapsfärdigheter).

Håller dock med om att AD&D spelen (Baldurs Gate m.fl) känns mer som "riktiga" rpg. Det jag tycker är avgörande är själva striderna. I Baldurs Gate får man en skön helhetsbild av striderna och man kan påverka genom olika taktiska drag. I FF är det bara en lång väntan på att "de där förbannade eld-sprutande svamparna" skall dö ;)

Diablo spelen (och Zelda förstås) har ju också en trevlig form av strid, dock tycker jag den formen känns lite för "arkad-aktig" för att kunna innefattas i ett rpg (i synnerhet om nu LOTR skulle bli ett rpg).

Är som sagt mycket besviken (och bitvis förvånad) över att LOTR skall bli ett "barn-spel" (om utrycket ursäktas) :(

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 18 juni 2002, 00:10

De perfekta LOTR-spelen enligt mig ska innehålla:

*action i lite mindre mängd än i Diablo 2
*inga turns i strider för undvika FF:s segheter
*multi-vals frågor vid vissa konversationer (eller som i Full Throttle om ni har spelat det)
*föremålens tillgänglighet följer storyn (inga hitta unika ringar som i D2)
*Tre olika playmodes. Single Player (LOTR storyn) och VS (testa din level 5 Aragorn mot din polares level 5 Boromir)

Användarvisningsbild
Jocke The Beast
Medlem

Jorå.

Inlägg av Jocke The Beast » 18 juni 2002, 21:23

Håller delvis med (tycker dock att "action i lite mindre mängd än i Diablo 2" borde vara "mycket mindre action än i Diablo 2). Flervalsfrågor är mkt bra,självklart borde det innefattas. Jag tycker också att det kunde finnas en hel del sido-uppdrag (quest's) som inte "stör" det huvudsakliga uppdraget (ex: hitta en ört för att hjälpa en liten sårad flicka osv.osv.osv.). Jag röstar dock för strider i Baldurs Gate's anda.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 18 juni 2002, 23:58

Jag har tyvärr inte spelat Baldurs Gate så jag vet inte vad ni snackar om...allt jag kan säga är dock bort med turns!

Someone
Medlem

Re: Jorå.

Inlägg av Someone » 19 juni 2002, 10:29

Jocke The Beast skrev:Håller delvis med (tycker dock att "action i lite mindre mängd än i Diablo 2" borde vara "mycket mindre action än i Diablo 2). Flervalsfrågor är mkt bra,självklart borde det innefattas. Jag tycker också att det kunde finnas en hel del sido-uppdrag (quest's) som inte "stör" det huvudsakliga uppdraget (ex: hitta en ört för att hjälpa en liten sårad flicka osv.osv.osv.). Jag röstar dock för strider i Baldurs Gate's anda.

Ett perfekt sagan om ringen rpg skall vara i samma anda som Baldurs gate, Pool of Radiance, Curze of the Azure Bonds, Demon Vinter etc etc alla dessa har istortsett samma stridssystem, quests samt miniquests, karaktärsutvecklning etc.. det är ett väl innött spelsystem bland alla rpg-spelare, och varför ändra på ett vinnande koncept? :)

Användarvisningsbild
Jocke The Beast
Medlem

Re: Jorå.

Inlägg av Jocke The Beast » 19 juni 2002, 18:21

Someone skrev:Ett perfekt sagan om ringen rpg skall vara i samma anda som Baldurs gate, Pool of Radiance, Curze of the Azure Bonds, Demon Vinter etc etc alla dessa har istortsett samma stridssystem, quests samt miniquests, karaktärsutvecklning etc.. det är ett väl innött spelsystem bland alla rpg-spelare, och varför ändra på ett vinnande koncept? :)
Håller helt med! Kunde inte sagt det bättre själv ;)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 21 juni 2002, 00:11

Hm, tror jag får testa Baldurs gate...

Skriv svar