Amerikanare med svenskt påbrå
Min morfars farbror (tror jag) emigrerade till USA från Valerås, Malung.( Dalarna alltså)
Iaf så var det han, hans fru och hans son som va ca 10 tror jag.
När dom hade varit där ett tag så dog hans fru så han stack hem och lämnade sonen. Och han fick klara sig själv.
När min mamma var i USA så träffade hon honom. Och de mailar varandra lite då och då.
Aja jag vet knappt någonting om detta men ska ta reda på mer.
Vet också att någon på min mors sida av släkten sålde hästar i USA som skeppades från sverige, dock så dog en hel del hästar pga att de trampade ihjäl varandra när det började gå vågor.
Iaf så var det han, hans fru och hans son som va ca 10 tror jag.
När dom hade varit där ett tag så dog hans fru så han stack hem och lämnade sonen. Och han fick klara sig själv.
När min mamma var i USA så träffade hon honom. Och de mailar varandra lite då och då.
Aja jag vet knappt någonting om detta men ska ta reda på mer.
Vet också att någon på min mors sida av släkten sålde hästar i USA som skeppades från sverige, dock så dog en hel del hästar pga att de trampade ihjäl varandra när det började gå vågor.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Några akademiska studier kring emigrationen
"Bergslagen och Nordamerika", 1974 av Hans Norman, Uppsala
"Stadsflyttare", 1975, Bo Kronborg och Thomas Nilsson, Uppsala
Det är en studie kring mobiliteten i Halmstad kring förra sekelskiftet.
Anders Norberg
"Sundsvallstrejken", Historiskt tidskrift, Stockholm, 1978
"Sågarnas ö", 1980
Stefan
"Bergslagen och Nordamerika", 1974 av Hans Norman, Uppsala
"Stadsflyttare", 1975, Bo Kronborg och Thomas Nilsson, Uppsala
Det är en studie kring mobiliteten i Halmstad kring förra sekelskiftet.
Anders Norberg
"Sundsvallstrejken", Historiskt tidskrift, Stockholm, 1978
"Sågarnas ö", 1980
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det finns mera på http://www.genealogi.se och tittar gärna i forskarkatalogen på hemsidan....Där står det också forskarnas hemsidor..Angus.
Stefan
Stefan
Precis som efter Sundsvallstrejken, så flyttade många efter storstrejken 1909. Jag håller på att rota lite kring en av dessa emigranter, så tack för länkarna.
Det är ingen som vet om det går att få reda på vart i USA som folk har suttit inne? det rör sig om 1916-1924 i korta perioder?
Inge som vet några bra emigrationslänkar om Kanada?
mvh
Det är ingen som vet om det går att få reda på vart i USA som folk har suttit inne? det rör sig om 1916-1924 i korta perioder?
Inge som vet några bra emigrationslänkar om Kanada?
mvh
OT, men svenska gick att studera på Cornell University in NY State. Åtminstone år 2001. Jag kunde inte låta bli att kolla när jag var därStefan Lundgren skrev:Lasse Maja
I Minnesota bland annat så har universitetet svenska som ett ämne. Om man vill så går det fortfarande att lära sig svenska i USA.
Stefan
Annars så tror jag att det inte bara är i typisk svenskbyggd som du kan studera svenska i USA. Men det beror nog på hur stort universitet är.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: