Mathias Forsberg skrev:Från NE:
Enligt den amerikanske ekonomhistorikern Robert W. Fogel var slaveriet trots stigande priser på slavar ekonomiskt bärkraftigt
Kan det under några normala (dvs fred) former vara lönsamt att ha slavar som industriarbetare eller hantverkare? Priset på slavar borde ju inte heller vara viktigare än förmågan till motiverad arbetsinsats, i synnerhet som många plantager även tog slavarnas ättligar i arbete?
/Forsberg
Jag tror inte det var omöjligt att slaveriet var lönsamt...en hög utbetalning början, men sedan så var ju utgifterna endast mat och vatten. Om någon skulle kunna göra en ekonomisk uträkning på utgift, kostnad och utbetalning med faktaunderlag (priser o dyl) från denna tid, så vore kanske frågan besvarad.
Största frågan är väl om slavarna verkligen gjorde skäl för sitt pris, deras motivation låg kanske främst i skräcken, eller lojaliteten för sin herre. Antagligen var denna motivation tillräckligt drivande. Sedan får vi ju inte glömma att många som sagt föddes in i slaveriet, och därför inte såg världen utanför. De hade från börjar fått det inpräntat att arbeta och lyda sin herre, och sådant är nog svårt att få bort. Därför tror jag att slaveriet var lönsamt, i den meningen att de kunde arbeta förmodligen lika bra som vanliga lönearbetare, och att utgifterna för dem var lägre.
Jag antar att det här främst gäller USA på 1800-talet, men är det någon som på rak arm känner till något mer kring det här? Om Södern hade lyckats att bryta sig ur förefaller det ju troligt att landet sett ut mer som Brasilien än USA idag.
Hur menar du då? Brasilien röstade bort slaveriet, men "utsläppet" av slavarna skedde helt utan kontroll precis som i södern. På många håll idag ÄR den amerikanska södern likt Brasilien, med sin skarpa segregation av vita och svarta.