en viss march

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

en viss march

Inlägg av CJBackfire » 10 januari 2004, 14:37

Jag efterlyser namnet på en march..
Den spelas i Gods and Generals när Jacksons fru och barn kommer med tåget...spelas också i Gettysburg vid nåt tillfälle jag inte kommer ihåg

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 10 januari 2004, 15:20

Kommer inte ihåg, men är det inte Dixie's land, mer eller mindre känd som söderns "nationalsång"? Ska kika på filmen när jag kommer hem.

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 10 januari 2004, 15:33

Jag kollade på DVD:n igen eftersom jag inte heller var säker. Det är den så kallade Dixie Land eller Dixie's Land som Angus sa.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 10 januari 2004, 15:52

har låten dixie från Gettysburg....är inte den men det kanske inte är samma...ska se om det är Dixie Land eller Dixie's Land

tack :) (hur kunde jag ana att Angus skulle svara först här :P)

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 10 januari 2004, 16:43

Dixie Land är inte precis likadan som Dixie.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 10 januari 2004, 17:16

Här finns bl a en midi-fil och lite historik.

Oh I wish I was in the land of cotton
Old times there are not forgotten
Look away, look away,
Look away Dixieland.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 10 januari 2004, 18:36

Hehe vad menar du CJ 8)
Spiritui skrev:Dixie Land är inte precis likadan som Dixie.
Vad menar du? Dixie's land finns förvisso i olika versioner, med olika texter. Den som en stegrande kamelen skriver om är den som är mest känd, Daniel Decatur Emmet sägs vara upphovsmannen till den. Men den enda nedskrivna från den perioden är faktiskt en annan...har texten till den i skolan, får återkomma med det senare, men då går texten något i stil med "To arms! To arms! To arms! In Dixie!" i refrängen.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 10 januari 2004, 19:04

jag menar spåret Dixie i gettysburg är inte marchen/låten Dixie land ;)

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 11 januari 2004, 00:52

Angus skrev:Hehe vad menar du CJ 8)
Spiritui skrev:Dixie Land är inte precis likadan som Dixie.
Vad menar du? Dixie's land finns förvisso i olika versioner, med olika texter. Den som en stegrande kamelen skriver om är den som är mest känd, Daniel Decatur Emmet sägs vara upphovsmannen till den. Men den enda nedskrivna från den perioden är faktiskt en annan...har texten till den i skolan, får återkomma med det senare, men då går texten något i stil med "To arms! To arms! To arms! In Dixie!" i refrängen.
Nej men jag menar just det du sa, det finns olika versioner av sången. Vissa säger bara Dixie song och vissa säger och Dixie Land osv.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 11 januari 2004, 11:52

CJBackfire skrev:jag menar spåret Dixie i gettysburg är inte marchen/låten Dixie land ;)
Nej men jag menar just det du sa, det finns olika versioner av sången. Vissa säger bara Dixie song och vissa säger och Dixie Land osv.
Dixie i Gettysburg är densamma som Dixie's land, den går bara långsammare och har huvudspåret från filmen inklämt i sig.

F ö finns det också en nordstatsversion(!) av sången, Union Dixie.

Länk till bra sida om musik och poesi från inbördeskriget:
http://users.erols.com/kfraser/

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 11 januari 2004, 13:29

Den finns ju i olika version på så sätt att det finns en "marsch" version där man inte sjunger något och sen finns det de versioner där man sjunger.

Off topic: Jag tycker för övrigt Bonnie Blue Flag är en härlig låt, dock lite väl "patriotisk" hehe, men den låter bra.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 11 januari 2004, 17:00

Spiritui skrev:Den finns ju i olika version på så sätt att det finns en "marsch" version där man inte sjunger något och sen finns det de versioner där man sjunger.
Jovisst, men det är fortfarande samma sång :) ta t ex blinka lilla stjärna och sätt upp den i marschtempo, så är det fortfarande densamma...men jag förstår vad du menar.

En liten anekdot till, Dixie's lands kompositör, Daniel Decatur Emmet, var faktiskt nordstatare. Stycket spelades dock upp på Jefferson Davis presidentvigning och blev så direkt kopplad till södern.
Off topic: Jag tycker för övrigt Bonnie Blue Flag är en härlig låt, dock lite väl "patriotisk" hehe, men den låter bra.
Ja, den är bra. Finns många fina sånger från den tiden, här är några av de mest kända:

USA:

The Battle Cry of Freedom
The Barrle Hymn of the Republic
Kingdom Coming
Marching Trough Georgia
When Johnny Comes Marching Home (sjöngs av båda sidor)

CSA:

The Bonnie Blue Flag
Dixie's Land
Shiloh's Hill
The Star-Spangled Cross and the Pure Field of White
When Johnny Comes Marching Home (sjöngs av båda sidor)

Spiritui
Medlem

Inlägg av Spiritui » 11 januari 2004, 17:25

Japp, den komponerades av Daniel Decatur Emmet på 1850-talet. Han var son till en slaverimotståndare i Ohio. Smeknamnet "Dixie" tros ha något att göra med franskans ord för tio ("Dix"), som man kunde se på franska emigranters pengar i Louisiana. Det sägs också att Abraham Lincoln gillade låten väldigt mycket, men det kan man ju undra.

Jag vill gärna lägga till en till sång, "Home Sweet Home". Denna låt hade tydligen en sådan nermoraliserande effekt på soldaterna (eftersom den handlade om hem ljuva hem) att den förbjöds av ledningen i Unionen under vintern 1862-63.
Under en kväll i Murfreesboro, Tennessee, hade både nordstatstrupper och sydstatstrupper satt upp läger så nära varandra att musiken som spelades i ena lägret hördes av soldaterna i det andra lägret. Ett "Battle of the Bands" satte igång, och det slutade med att båda sidorna spelade "Home Sweet Home" i en sorglig stämma.

Låter intressant, har dock inga källor för dess sannolikhet.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 11 januari 2004, 18:54

Spiritui skrev:Det sägs också att Abraham Lincoln gillade låten väldigt mycket, men det kan man ju undra.
Stämmer bra, den var ju från början inte skriven åt en sydstatspublik, det var ju mer en tillfällighet att den kom att bli en av söderns symboler. Nu blev istället the Battle Cry of Freedom och the Battle Hymn of the Republic nordstaternas antagligen mest kände musikstycken.

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 11 januari 2004, 19:41

"In the final days of the war, 'Dixie' gained its most famous fan. Acknowledging the cheers of a crowd outside the White House, President Lincoln asked the band to play 'Dixie,' which he called 'one of the best tunes I have ever heard.' Lincoln joked that he had a legal opinion from the attorney general that the song was 'a lawful prize,' since the North had 'fairly captured it.'"

Kalla: http://jjoakley.com/dixie.html

Skriv svar