Första världskriget filmer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 10 januari 2004, 17:16

Deathwatch, usch säger jag bara... Det är en skräckfilm även om jag inte blev rädd en enda gång.... Kalkonfilm

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 10 januari 2004, 18:09

Får ta och kolla in de här andra filmerna också...

/Marcus

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 10 januari 2004, 18:37

Krigets Dårar, finns att köpa på Discshop.

Mikael

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 19 september 2007, 12:29

Det har ju kommit en flygfilm som utspelar sig under VK1.
http://www.imdb.com/title/tt0454824/
"Fly Boys" heter den och handlar om den amerikanska frivilliga Layfayette skvadronen. Jag har inte sett annat en trailern med den verkar intressant.
Nån på forumet som sett den?

Sonderling

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Inlägg av Crister » 19 september 2007, 22:34

sonderling skrev:Det har ju kommit en flygfilm som utspelar sig under VK1.
"Fly Boys" heter den och handlar om den amerikanska frivilliga Layfayette skvadronen. Jag har inte sett annat en trailern med den verkar intressant.

Sonderling
Hej
Jag såg den för några dagar sedan. Den var riktigt dålig. Den finns med i förbrytartribunalen längre upp :) . Var det inte med ett litet hakkors på indianhuvudet på de riktiga planen från den tiden. De fanns då inte med i filmen

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 20 september 2007, 01:04

Skulle vilja slå ett slag för "En långvarig förlovning".
Jag var ytterst skeptisk till filmen när jag fick den tipsat åt mig. Men jag gav den en chans och tyckte den var riktigt bra för att vara en tårtfilm (maskerad kärleksfilm).
Handlar om en rätt ung dam som försöker leta reda på sin "pojkvän" som dömdes till krigsrätt efter att han blivit anklagad för att ha försökt undkomma kriget genom att skjuta sig själv i handen.

Spännande, vacker och, tja, väldigt bra.

En långvarig förlovning

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 20 september 2007, 07:33

Crister skrev:
sonderling skrev:Det har ju kommit en flygfilm som utspelar sig under VK1.

Sonderling
Hej
Jag såg den för några dagar sedan. Den var riktigt dålig. Den finns med i förbrytartribunalen längre upp :) . Var det inte med ett litet hakkors på indianhuvudet på de riktiga planen från den tiden. De fanns då inte med i filmen
Åh fy, ja det såg inte bra ut. Flera av Private SNAFU´s punkter skulle kunna passa in på filmnojjor i lounge tråden.
Det blir nog nått man plockar upp när man hittar den i en sådan där billig filmlåda på ICA.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 20 september 2007, 08:43

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 22 oktober 2007, 07:54

Jag såg "flyboys" i helgen. Tyckte den var helt okej faktiskt men så hadde jag rätt dåliga förväntningar efter inlägget av SNAFU i förbrytatribunaltråden.

Men mitt positiva omdömme kan bero på att man är rätt svältfödd på filmer som avhandlar denna tidsperiod också.

Dataamination i all ära men några av planen måste varit nybyggda kopior eller orginal. I tidigare filmer hade man använt tiger moth plan.
Dock har jag för mig att Neuport 17 hade två kulsprutor och inte en som i filmen.
Ett annat irritations moment var kärleks historien där flickan först dög när det visade sig att hon inte var prostituerad.

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 22 oktober 2007, 21:30

Såg Flyboys för en vecka sedan och tyckte den var rätt ok. Vissa irritationsmoment fanns som att nästan alla tyskar flyger omkring i röda Fokker tredäckare.

Ocke
Ny medlem

Inlägg av Ocke » 24 oktober 2007, 14:59

CJBackfire skrev:Ärans män är amerikanska inbördeskriget..

du har alltid filmen The Trench
Faktiskt finns det 2 filmer som blivit översatta till Ärans män i Sverige. Det finns Glory från Amerikanska inbördeskriget och Anzacs från WW1.
Anzacs är en mastodontfilm för tv (7h 50min) timmar som handlar om Australiens och Nya Zeelands (därav namnet Anzacs) trupper under första världskriget. Rekommenderar den mycket starkt om ni kan få tag på den. Bl.a Paul Hogan (Corocodile Dundee) är med som skådespelare.

Det roliga med den är att många av skådespelarna figuerar i en annan film med liknande tema Light Horsemen (med bl.a Anthony Andrews (Ivanhoe)), som dock handlar om de beridna Australiensiska trupperna i Turkiet under 1:a världskriget. Men det mest pinsamma är att Young Indiana Jones-avsnittet där han är med samma beridna trupper, har de SNOTT i princip alla klipp från den riktiga filmen. Och har man sett filmen Light Horsemen blir man duktigt irriterad av att de inte hade stor nog budget i Indiana Jones att ta riktiga tagningar själv utan klipper från en annan film. Detta förstör såklart, iaf för en annan som tycker det är en kanonfilm.

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 26 oktober 2007, 01:55

Jag har försökt tittat klart på Flyboys två ggr men somnade båda. Det känns mer som en barnfilm, typ Disney, än en krigsfilm. Så otroligt fånig ibland. Och förutseende.

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 26 oktober 2007, 02:31

har sett Flyboys, ganska besviken dock inte bedrövad efteråt :P Däremot slår ju Blue Max denna film med hästlängder!

Ocke
Ny medlem

Inlägg av Ocke » 26 oktober 2007, 07:41

Königstiger skrev:Jag har försökt tittat klart på Flyboys två ggr men somnade båda. Det känns mer som en barnfilm, typ Disney, än en krigsfilm. Så otroligt fånig ibland. Och förutseende.
Håller helt med.

Ocke
Ny medlem

Inlägg av Ocke » 26 oktober 2007, 07:48

Ocke skrev:
Königstiger skrev:Jag har försökt tittat klart på Flyboys två ggr men somnade båda. Det känns mer som en barnfilm, typ Disney, än en krigsfilm. Så otroligt fånig ibland. Och förutseende.
Håller helt med.
Såg förresten Joyuex Noel (Merry Christmas) igår, den om "vapenvilan" på Julafton 1914 mellan Tyskar, Fransmän och Skottar. Gicka givetvis inte alls till på det sättet men den var betydligt bättre än jag hade trott! Gav lite hopp om mänskligheten :P

Skriv svar