Bästa böckerna inom WW2

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 8 januari 2004, 19:55

Henric Edwards skrev:
Mille1 skrev:
Sune skrev:En annan bra bok är: Wolf Heckmann ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor
Länk: http://www.smb.nu/pos/01/10_rommels_krig_i_afrika.asp

Den påminner lite om Tamelanders stil när det gäller flytet i texten.
Bra växling mellan helhet och detaljer. Jag kommer speciellt ihåg en detalj, när Rommel anlände till Afrika första gången. Ungefär så här: Tyskarna kom in en kväll i hamnen. Satte upp spotlights, arbetade effektivt och lossade en panzardivison på två dygn, vilket normalt tog två veckor för italienarna, som stod och tittade på. Sedan ordnade man med en parad genom staden, med VITA HANDSKAR och musik. Det var 1941 och tyskarnas självförtroende stod på topp.

(Jag har med egna ögon studerat hur fartyg lossas i olika länder, och jag kan intyga att tyskarna är de mest effektiva, utan tvekan!)
När jag läste Malta så var det första jag tänkte på var "ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor"

Samma stil, Bägge böckerna var toppen!
Jag gillade inte alls Heckmanns bok. Jag har för mig att jag tyckte den var alldeles för rörig och ostrukturerad. Ska se om jag kan hitta ett färskare utlåtande någonstans i tråddjungeln här på Skalman.

~Henric Edwards
Det var ett tag sedan jag läste den. Men jag tyckte den var bra. 8)

Jag får ta och läsa den i helgen igen. :wink:

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 8 januari 2004, 20:13

Ett stor problem med Heckmans bok är alla små(?)fel som boken är översållad med. 7. Royal Tank Regiment omnämns som allt från bataljon till 7. Pansarbrigaden!!! Mycket slarvfeli tex identifieringen av enheter på kartorna, plötsligt dyker tex det upp en tysk 15. lättadiv, Sherman strv illustreras med en Sherman med lång 76mm pjäs istället för en korrekt 75mm. Panzer IV bilden visar en Ausf F2 eller G men texten säger att det är en Ausf D med kort 75mm osv.

Boken är antingen slarvigt översatt eller skriven, antagligen en kombination av båda.
/Daniel

Användarvisningsbild
Hardy Kruger
Medlem

Inlägg av Hardy Kruger » 9 januari 2004, 00:59

Måste rekomendera en bok för er som är intresserade av flygkriget i ww2, visserligen en skönlitterär men så grymt bra bok.
"Sönerna" av Colin Willock. Man får följa en tysk och en brittisk pilot och deras respektive familjer paralellt i boken. Mycket spännande flygstider och hur livet var för många inblandande i vardagen i kriget. Den bästa boken jag läst. Mvh H.K

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 12 januari 2004, 18:01

Cornelius Ryans böcker tycker jag är strålande, mest eftersom man får en så personlig bild av vad som hände.
Den längsta dagen, En bro för mycket och Slutstriden
MVH Johan

Användarvisningsbild
bernad_law
Medlem

Inlägg av bernad_law » 12 januari 2004, 21:24

Tommy E skrev:Slaget om Nordkalotten. Ganska liten men intressant bok. Tar upp en del av kriget som jag då aldrig hör talas om när man nämner andra världskriget.
Mycket bra bok. Författaren är oerhört insatt i frågorna han beskriver. Ta en titt på hans hemsida: http://hem.fyristorg.com/arcticwar

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 13 januari 2004, 04:20

Flavius Aëtius skrev:-Svenskarna som stred för hitler/där järnkorset växer,väldigt bra läsning jag kunde inte sluta.
Jag betvivlar att de flesta forumbesökarna kan instämma i ditt beröm av Bosse Schön. Läs t.ex. igenom de två aktuella trådarna som finns om honom.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 januari 2004, 23:18

Kanske inte "bäst". Men Len Deighton har skrivit flera mycket läsvärda böcker bla Blitzkrieg (Blixtkrig, Atlantis förlag), Fighter(??) och "Blood, tears and folly" (??).
Lätt lästa och välskrivna.
Von Mellentin's "Panzer Battles" är en klassiker som beskriver strider med Afrika Kåren, 11.PzD för svar av floden Chir vintern 1942. 57 Pansarkårens försök att undsätta Stalingrad, Den berömda 48:e Pansarkårens strider 1943-44 samt strider i Lothringen och i Rhenlandet 1944-45. Innehåller en del "klassiska" tyska propaganda "sanningar" men är väldigt läsvärd.

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 26 maj 2007, 08:00

En bra tysk bok är "Feursturm uber Hamburg". skriven av dåvarande brandmästaren i staden själv. Fast då måste man kunna tyska!
Men min fru sa att om man läser om kriget, skall läsa på originalspråket: "tyska". Det språket tycks vara väl lämpat för krig. En annan sådan bok var "Die Ersten und die Letzten, Jagdflieger des Zweiten Weltkrieges", av Adolf Galland. Han var ju med hela vägen från Spanien till Me262.

Skriv svar