Idén med marknadsekonomin
Idén med marknadsekonomin
Idén med att ha en marknadekonomi är ju att den skall tillfredsställa marknadens (dvs människornas) efterfrågan och behov. Men vad händer med den idén när marknadens aktörer först framställer en produkt och därefter med hjälp av marknadsföring skapar ett behov och en efterfrågan? Får man inte då en form av planekonomi, där det planeras inte bara vad som skall tillverkas utan också vad vi skall ha behov av?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Iden med marknadsekonomin
LasseMaja skrev:Idén med att ha en marknadekonomi är ju att den skall tillfredsställa marknadens (dvs människornas) efterfrågan och behov. Men vad händer med den idén när marknadens aktörer först framställer en produkt och därefter med hjälp av marknadsföring skapar ett behov och en efterfrågan? Får man inte då en form av planekonomi, där det planeras inte bara vad som skall tillverkas utan också vad vi skall ha behov av?
Marknadsföring har sina begränsningar, att ge den möjligheter som de du talar om, är inte verklighetsförankrat, med undantag för enstaka fall.
I det syftet du talar om möjliggör marknadsföring främst att du kan sälja en produkt genom att leda en redan existerande efterfrågan till produkten. (D.v.s. framställa din produkt som tillfredsställande för behov som redan finns.)
/Erik
Re: Iden med marknadsekonomin
Marknadsekonomi är inte ett resultat av politik, det är snarare ett resultat av frånvaron av detsamma.LasseMaja skrev:Idén med att ha en marknadekonomi..
Marknadsekonomi skapas inte av någon, marknadsekonomin har inget manifest.
En marknadsekonomi är en ekonomi byggd av överenskommelser och avtal människor emellan.
/Erik
Ett bra exempel på ett skapat behov är exempelvis mobiltelefoni, jag minns själv att livet förflöt precis lika bekymmerslöst och smidigt utan denna tingest som man nu (inklusive mig själv) knappast kan vara utan. Jag har heller inget minne av att jag själv eller någon annan gick runt och önskade att det skulle finnas mobil telefoni heller, vad säger ni är mobiltelefoni ett skapat behov? dvs har företagare för att få avsättning för sina produkter manipulerat människors värderingar, tankar, önskningar och känslor? Har vi omformats för att uppnå lönsamhet för en ny branch?
-
Rob Graves
- Medlem
Det är ett meningslöst synsätt eftersom alla förbättringar av levandsstandarden är "skapade" så som begreppet definierats. Från det första redskapet till lagad mat. Livet förflöt inte lika bekymmerslöst och smidigt utan mobiltelefonin för då hade den inte funnits och definitivt inte fått den utbredning den har idag. Mängden människor som helt förlitar sig till mobiltelefoni och inte har vanlig telefon ökar varje år, ett tydligt svar på frågan om det tillför något i människors liv om de själva får välja.
"Problemet" är att individer själva är experter på att tillfredställa sina egna behov. När det kommer nya tingestar: bilar, TV-apparater, mobiltelefoner, datorer, internet mm väger individen efter egna preferenser. Det är därför nya marknader och uppstår, nya saker slår ut gamla. Förr i tiden var det kula i lekparken som gällde, nu är det PS2 och våldsspel som gäller och om 10 år kanske någonting helt annat. Det är också därför vissa saker blir storsäljare, tex mobiltelefoner och andra endast säljs i mindre omfattning, dvs människor är olika alla har inte samma preferenser.
"Problemet" är att individer själva är experter på att tillfredställa sina egna behov. När det kommer nya tingestar: bilar, TV-apparater, mobiltelefoner, datorer, internet mm väger individen efter egna preferenser. Det är därför nya marknader och uppstår, nya saker slår ut gamla. Förr i tiden var det kula i lekparken som gällde, nu är det PS2 och våldsspel som gäller och om 10 år kanske någonting helt annat. Det är också därför vissa saker blir storsäljare, tex mobiltelefoner och andra endast säljs i mindre omfattning, dvs människor är olika alla har inte samma preferenser.
Se det så här, på 1800-talet så medförde industrialismen att grundläggade männskliga behov tillgodosågs, så som mat, bostad och sjukvård. Idag så skapas behov för att öka vinster, exempelvis så äter vi i västvärlden för mycket så vi blir sjuka av det. Det finns inget rationellt beteende hos oss konsumenter där, vi låter oss påverkas av marknadföring, media och trender oavsett hur intelligenta vi är.
-
Rob Graves
- Medlem
Det finns inga "objektiva" grundläggande behov som vid ett visst tillfälle kan anses tillfredställda. Levnadsstandarden ökar eller minskar generellt/individuellt med utvecklingen i samhället. Vi får det bättre på det hela taget, däremot vet jag inte om sjukvården kan anses omfatta alla grundläggande behov, så är det ju inte även om det är bättre nu än för 200 år sedan.
Är en chokladkaka ett mer skapat behov än en mobiltelefon, är vete och potatis mer skapade behov än ris? Hur mycket omväxling i dieten är ett grundläggande behov? Vill man ha synen att de finns onödiga skapade behov bör man nog definiera det väldigt väl och framför allt motivera varför definitionen är nödvändig. När en människa ser något hon vill ha uppstår ett begär, om man anser att det skapas, upptäcks eller väcks till liv är tämligen egalt. Jag ser inte riktigt hur det skulle gå till att klassa vissa behov som skapade och andra som naturliga eller grundläggande. Det blir en tämligen skönsmässig uppdelning.
Vinsten är det redskap som signalerar vad det är människor vill ha. Om de sedan vill ha det för att de verkligen genuint innerst inne vill ha det eller för att de duperats av en försäljare, tja, spelar det någon roll? Så länge man upplever att man är lycklig har jag inget att invända.
Är en chokladkaka ett mer skapat behov än en mobiltelefon, är vete och potatis mer skapade behov än ris? Hur mycket omväxling i dieten är ett grundläggande behov? Vill man ha synen att de finns onödiga skapade behov bör man nog definiera det väldigt väl och framför allt motivera varför definitionen är nödvändig. När en människa ser något hon vill ha uppstår ett begär, om man anser att det skapas, upptäcks eller väcks till liv är tämligen egalt. Jag ser inte riktigt hur det skulle gå till att klassa vissa behov som skapade och andra som naturliga eller grundläggande. Det blir en tämligen skönsmässig uppdelning.
Vinsten är det redskap som signalerar vad det är människor vill ha. Om de sedan vill ha det för att de verkligen genuint innerst inne vill ha det eller för att de duperats av en försäljare, tja, spelar det någon roll? Så länge man upplever att man är lycklig har jag inget att invända.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Men om de produkter människor vill (eller "vill") ha är objektivt onödiga och dåliga då? Som krimskrams i form av prydnadsplast och annat liknande Galne Gunnar-krafs vars enda funktion egentligen är att slösa på jordens resurser. Eller stadsjeepar, som inte ger köparen något han inte fått i en normal bil utan också dem bara tär på jordens resurser (bland övriga nackdelar).
Marknadsekonomin är blind vad gäller miljöpåverkan, den ungerar inte. Kravodlade bananer är objektivt bättre än giftiga som ger bananarbetarna cancer, likväl säljs de minst (trots att priset inte är över sig blodigt i jämförelse). Eller räcker det med att den som köper är lycklig för at man inte skall ha något att invända?
Mvh Petter
Marknadsekonomin är blind vad gäller miljöpåverkan, den ungerar inte. Kravodlade bananer är objektivt bättre än giftiga som ger bananarbetarna cancer, likväl säljs de minst (trots att priset inte är över sig blodigt i jämförelse). Eller räcker det med att den som köper är lycklig för at man inte skall ha något att invända?
Mvh Petter
-
Rob Graves
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Förvisso, förlåt min otydliga fråga? Jag ville återknyta lite till rubriken, hur bra fungerar marknadsekonomin som idé (eller företeelse kanske) om den helt ignorerar miljöpåverkan eller för den delen kvalitet (den objektivt bästa produkten säljs inte mest, vi behöver kanske inte gå in på det närmare men jag tror alla förstår)?
Eller om man vänder på det, kan man få en marknadsekonomi att fungera med hänsyn tagen till miljön?
Mvh Petter
Eller om man vänder på det, kan man få en marknadsekonomi att fungera med hänsyn tagen till miljön?
Mvh Petter
-
Rob Graves
- Medlem
Ja otvivelaktigt. En marknadsekonomi fungerar ju inom de parametrar som ställs upp, marknaden är ju inte helt oreglerad, den är institutionell. Vi har regler för avtalsslut och avtalsuppfyllelse och myndigheter som ser till att reglerna efterlevs.
Frågan om miljön är tredelad. Dels har vi frågan om hur begränsade resurser som inte är privat egendom (fisken i havet) ska "skyddas" (dvs inte användas), dels frågan om miljöemmissioner från verksamheter (tex faroemmissioner vid bilkörning eller vapenhantering, får man bygga kärnkraftverk osv) slutligen har vi frågan hur resurserna ska användas.
Det är tre frågor som måste hanteras i alla samhällen och under alla ekonomiska system, inget särskilt för marknadsekonomin. De två första brukar regleras av staten och det sista brukar lämnas till "marknaden".
De stora miljöproblemen beror ju tyvärr på politiker som inte vill, orkar eller överhuvudtaget har någon tanke på att ta ansvar, dvs det brister i första och andra punkten ovan. För att ta Sverige som exempel blev det inget med fiskestoppet och regeringen betalar glatt miljardbelopp för att lägga ner fungerande kärnkraftverk för att istället importera smutsig el från kontinenten. Det är ju tyvärr ett demokratiproblem där man kan köpa röster med diverse åtgärder nästan oavsett vilka konsekvenser de får på sikt.
Frågan om miljön är tredelad. Dels har vi frågan om hur begränsade resurser som inte är privat egendom (fisken i havet) ska "skyddas" (dvs inte användas), dels frågan om miljöemmissioner från verksamheter (tex faroemmissioner vid bilkörning eller vapenhantering, får man bygga kärnkraftverk osv) slutligen har vi frågan hur resurserna ska användas.
Det är tre frågor som måste hanteras i alla samhällen och under alla ekonomiska system, inget särskilt för marknadsekonomin. De två första brukar regleras av staten och det sista brukar lämnas till "marknaden".
De stora miljöproblemen beror ju tyvärr på politiker som inte vill, orkar eller överhuvudtaget har någon tanke på att ta ansvar, dvs det brister i första och andra punkten ovan. För att ta Sverige som exempel blev det inget med fiskestoppet och regeringen betalar glatt miljardbelopp för att lägga ner fungerande kärnkraftverk för att istället importera smutsig el från kontinenten. Det är ju tyvärr ett demokratiproblem där man kan köpa röster med diverse åtgärder nästan oavsett vilka konsekvenser de får på sikt.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Som privatperson kan det väl instämmas i till viss del, även om det kanske inte heller är riktigt sant. Om någon är sen till ett möte på stan ringer man idag upp och bestämmer en ny tid, medan man för tio år sedan stod utanför Åhlens och frös i väntan på personen. LIkaså om tåget är försenat etc.LasseMaja skrev:Ett bra exempel på ett skapat behov är exempelvis mobiltelefoni, jag minns själv att livet förflöt precis lika bekymmerslöst och smidigt utan denna tingest som man nu (inklusive mig själv) knappast kan vara utan.
Inom vissa delar av den ekonmiska sfären är däremot vinsterna stora. Folk som är rörliga och arbetar ensamma, t ex rörmokare, elektriker, supportfolk, chefer mm kan i allmänhet nås snabbare och eventuella flaskhalsar eller missförstånd blir färre.
Kring år 1900 gick inte folk runt och önskade sig en dator heller, men för författare, resebyråer eller allmän kontorsadministration har denna inneburit stora möjlighetern till effektivisering.
I övrigt instämmer jag med Dûrion Annûndil: om behovet är skapat eller förutsett är omöjligt att säga. Möjligen inom modeindustrin. I övrigt kanske folk inte har insett möjligheterna förrän produkten är lanserad (annars skulle ju någin lanserat den innan)
/Forsberg
-
Gutekrigaren
- Medlem
Rob: Jag håller med dig, de tankarna har också jag. Det är i lagstiftningen det brister, marknadsekonomins regler är för slappa för att miljön skall skyddas.
Frågan är då varför hårdare miljöregler motverkas så frenetiskt av "världskapitalet"? Om vi leker med tanken att reglerna gäller globalt är det ju lika för alla och konkurrensen snedvrids inte (om man försummar avskrivningsperioder för enskilda företags reningsanläggningar och sånt).
Jag spånar lite bara...
Mvh Petter
Frågan är då varför hårdare miljöregler motverkas så frenetiskt av "världskapitalet"? Om vi leker med tanken att reglerna gäller globalt är det ju lika för alla och konkurrensen snedvrids inte (om man försummar avskrivningsperioder för enskilda företags reningsanläggningar och sånt).
Jag spånar lite bara...
Mvh Petter
Jag ser en väldig skillnad mellan olika former av marknadsekonomi. Går jag ner till hötorget och skall köpa äpplen så får jag höra från varje handlare att dom har de godaste och saftigaste äpplena och billigaste priserna. Marknadsföring och konkurrens är begränsad till pris och kvalite, och jag uppsöker själv marknaden när jag blir sugen på äpplen.
Det finns dock marknader som fungerar annorlunda, marknadsföring som söker upp oss i TV, radio, tidningar och på internet, försäljare som ringer hem till en eller knackar dörr. Vi är inte längre fria att själva välja när vi vill uppsöka marknaden, den uppsöker oss.
Marknadsföringen handlar nästan aldrig om det väsäntliga, nämligen pris och kvalite, utan vill istället förmedla en känsla eller en livsstil.
Prisinformationen är medvetet svår för att förvilla oss, försök hitta den bästa fonden, elpriset eller försäkringen.
Allt detta leder till att den ursprungliga tanken med marknadsekonomin sätts ur spel, det är inte alls säkert att det företag som är bäst och billigast vinner utan det som är mest övertygande, det som påverkar oss mest och styr vårt beteende mest.
Vad säger ni om saken, håller marknadsekonomin på att utvecklas till något annat?
Det finns dock marknader som fungerar annorlunda, marknadsföring som söker upp oss i TV, radio, tidningar och på internet, försäljare som ringer hem till en eller knackar dörr. Vi är inte längre fria att själva välja när vi vill uppsöka marknaden, den uppsöker oss.
Marknadsföringen handlar nästan aldrig om det väsäntliga, nämligen pris och kvalite, utan vill istället förmedla en känsla eller en livsstil.
Prisinformationen är medvetet svår för att förvilla oss, försök hitta den bästa fonden, elpriset eller försäkringen.
Allt detta leder till att den ursprungliga tanken med marknadsekonomin sätts ur spel, det är inte alls säkert att det företag som är bäst och billigast vinner utan det som är mest övertygande, det som påverkar oss mest och styr vårt beteende mest.
Vad säger ni om saken, håller marknadsekonomin på att utvecklas till något annat?