Den bästa historiska filmen
- Hans Rosenberg
- Medlem
Balkanfilmer
På temat Balkanfilmer kan även filmen Savior rekommenderas, en film som är grov men gripande, och betydligt bättre än det actionfilmsliknande omslaget ger sken av. Ingenmansland bör också ses (även om jag tycker att Amélie från Montmartre var mer förtjänt av en Oscar).
Re: Balkanfilmer
Är det samma "Savior" där Stellan är med?Hans Rosenberg skrev:På temat Balkanfilmer kan även filmen Savior rekommenderas, en film som är grov men gripande, och betydligt bättre än det actionfilmsliknande omslaget ger sken av. Ingenmansland bör också ses (även om jag tycker att Amélie från Montmartre var mer förtjänt av en Oscar).
//Adde M
- Hans Rosenberg
- Medlem
Waterloo
Waterloo tillhör mina favoriter i genren, inte minst p g a den enorma mängd statister som används (jag har sett siffran 30,000 någonstans, men jag vet inte var). Filmen spelades in någonstans i östeuropa (Jugoslavien?) 1970, och är riktigt mäktig.
En anekdot om den hämtad från http://www.imdb.com:
"Soldiers of the Red Army were used as extras to portray the British army. They panicked repeatedly and scattered during the filming of some of the cavalry charges. Attempts to reassure them by marking the closest approach of the horses with white tape similarly failed, and the scene was cut."
En anekdot om den hämtad från http://www.imdb.com:
"Soldiers of the Red Army were used as extras to portray the British army. They panicked repeatedly and scattered during the filming of some of the cavalry charges. Attempts to reassure them by marking the closest approach of the horses with white tape similarly failed, and the scene was cut."
Sedan när blev "Sagan om ringen" en världslig historisk film?Gothmog II skrev:Det finns många bra filmer...
Gladiator/Braveheart måste nog vara dom bästa filmer om äldre historia.
Saving Private Ryan är också bra, Full Metal Jacket är en av mina favoriter...fast ingen av dom går upp mot Sagan om Ringen..
MVH
Adde M
- Anders Widén
- Medlem
- Hans Rosenberg
- Medlem
Zulu
Jag är avundsjuk; Zulu har jag fortfarande inte sett. Tyvärr kommer väl filmer med stora mängder av statister bli sällsynta i framtiden, och istället kommer man använda datorgenererat folk (i Stalingrad användes enligt uppgift bara 600 statister, och de flesta av Sagan om Ringens statister bestod ju också av pixlar). Nog för att även datoreffekter kan ge mäktiga effekter, men samtidigt tappar man en del av autenticiteten.
Zulu kommer på dvd kolla på http://www.discshop.se i deras krig sektion.
- Hans Rosenberg
- Medlem
Zulu
Underbart! Ska hålla ögonen på den, såvida jag inte hittar den på nätet innan.
...jag hittade Gettysburg - Det stora slaget och Deer Hunter idag på Movieline i Göteborg, hoppas dom är bra! Jag återkommer med mina kommentarer om filmerna...
Jag köpte Bron över floden Kwai för nån vecka sen också, får väl ta och se på den med, men en krigsfilm på över 3 timmar "orkar" man inte se när som helst!
Jag köpte Bron över floden Kwai för nån vecka sen också, får väl ta och se på den med, men en krigsfilm på över 3 timmar "orkar" man inte se när som helst!
Ska jag köpa Järnkorset
: Ska beställa Das Boot från ginza som ni säkert märkt men det är mer folk i detta inlägg så jag frågar här... nu blev det krånligt men skit samma... Järnkorset är ju från 1975 eller nåt sånt är den fortfarande värd att se jag menar jag vill ha en film med många special effekter men ändå historiskt korrekt....
-
Pirre
- Medlem
- Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!
I min mening är varken "Järnkorset" eller "Das Boot" någon orgie i specieleffekter - båda är dock bra! "Das Boot" tillhör utan tvekan en av mina absoluta favoriter!Jonteman skrev:Ska jag köpa Järnkorset: Ska beställa Das Boot från ginza som ni säkert märkt men det är mer folk i detta inlägg så jag frågar här... nu blev det krånligt men skit samma... Järnkorset är ju från 1975 eller nåt sånt är den fortfarande värd att se jag menar jag vill ha en film med många special effekter men ändå historiskt korrekt....