Finska vapen

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 3 januari 2004, 14:38

map358 skrev: De sista G m/96 och G m/41 krävdes in från hemvärnet våren 1995.
Som MD650 skrev så hade någon i ledande befattning fått för sig att man inte kunde ha ett 100 år gammalt vapen i tjänst. Ren dummhet eftersom G m/41 var ett avsevärt bättre prickskyttegevär än Ak4 med kikarsikte.
Har Mausern tagits t o m ur ceremoniell tjänst?!? Det ser liksom inte lika snyggt ut med grönemaljerade AK5... 8O

Sen, logistiskt sett, hur var det med ammunitionstillgången till G m/96 och m/41? om nyinköp av kvalitativ 6.5x55mm för t ex G m/41 behövdes är beslutet mer förståeligt... å andra sidan kommer väl PSG90 ut i hemvärnet nu...

Sen misstänker man ju att diverse hemvärnsgubbar kanske tar med sig älgstudsaren istället om det skulle behövas prickskytte i skarpt läge. ;)

map358
Medlem

Inlägg av map358 » 3 januari 2004, 15:07

Backis skrev: Sen, logistiskt sett, hur var det med ammunitionstillgången till G m/96 och m/41? om nyinköp av kvalitativ 6.5x55mm för t ex G m/41 behövdes är beslutet mer förståeligt... å andra sidan kommer väl PSG90 ut i hemvärnet nu...
Jag vet att det här inte har med Finland att göra men jag måste svara ändå.

Vid den tiden så fanns det säkert många miljoner skott kvar. Och för den delen så klarar sig en prickskytt flera månader på mob-ammunitionen. Även i fredstid så är ammunitionsåtgången tämligen blygsam och man kunde lätt täcka det genom inköp på den civila marknaden.
PSG90 är nog bra men det kan inte bli mer än en tiondel så många till hemvärnet som det fanns G m/41. Och sen blev det ju en lucka på 8 år då man inte hade ett ordentligt prickskyttegevär. Dessutom så finns det inget som säger att de tre systemen inte kunde verka parallellt.
Jag kan inte tycka annat än att beslutet att avskaffa G m/41 var riktigt korkat.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 3 januari 2004, 15:16

map358 skrev:
Vid den tiden så fanns det säkert många miljoner skott kvar. Och för den delen så klarar sig en prickskytt flera månader på mob-ammunitionen. Även i fredstid så är ammunitionsåtgången tämligen blygsam och man kunde lätt täcka det genom inköp på den civila marknaden.
PSG90 är nog bra men det kan inte bli mer än en tiondel så många till hemvärnet som det fanns G m/41. Och sen blev det ju en lucka på 8 år då man inte hade ett ordentligt prickskyttegevär. Dessutom så finns det inget som säger att de tre systemen inte kunde verka parallellt.
Jag kan inte tycka annat än att beslutet att avskaffa G m/41 var riktigt korkat.
Det har nog med ekonomi att göra.
När 6.5 mm-systemet med dess vapen avskaffades så sparade man ett antal kronor.

:)

Skriv svar