NAZGÜL...
NAZGÜL...
I tredje filmen säger Gandalf att den starkaste Nazgülen skulle leda anfallet. Är det någon som vet vad han heter? Jag kommer inte ihåg det. Det är samma Nazgül som sticker Frodo i sidan med sitt svärd i första filmnen. Han ska vara Nazgülernas ledare.

- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Re: NAZGÜL...
åhh...han är tüsk... nej, jag kan inte minnas att Gandalf nämner hans namn i filmen. han pratar väl bara om "häxmästaren från Angmar"Protiwa skrev:I tredje filmen säger Gandalf att den starkaste Nazgülen skulle leda anfallet.
- SuperPalle
- Medlem
Klumpigt av midgårdsinvånarna att glömma bort namnet på mörkrets härförare.B Hellqvist skrev:Nazgûlernas ledare är häxmästaren av Angmar, som förstörde det Norra kungadömet. Hans namn är bortglömt...
Jag tror inte att han näms som annat än häxmästaren av Angmar, möjligtvis att dom använder "Angmar" som hans namn.
Ah, en gammal klassisk tråd från det gamla forumet! Tyvärr verkar den adressen ha dött den virtuella sotdöden, för jag kunde inte hitta det.
Nazgülernas ledare var alltså the Witch-King of Angmar, Angmar varande ett elakartat rike som slogs med och slutligen förstörde de nordliga rikena under Tredje åldern. Hans namn är som sagt bortglömt, eller kanske förträngt är ett bättre ord? Hursomhelst, ibland får man intrycket att han kallas för Angmar efter sitt rike. Den enda Nazgül som Tolkien nämner vid namn är Khamûl, som var vice ledare.
Iron Crowns kortspel har dock hittat på namn för de övriga ringvålnaderna:
Murazor för häxmästaren från Angmar, Dwar, Ji Indur, Akhorahil, Hoarmurath, Adunaphel, Ren och Uvatha. Men det är ingenting som sanktionerats av Tolkien.
Nazgülernas ledare var alltså the Witch-King of Angmar, Angmar varande ett elakartat rike som slogs med och slutligen förstörde de nordliga rikena under Tredje åldern. Hans namn är som sagt bortglömt, eller kanske förträngt är ett bättre ord? Hursomhelst, ibland får man intrycket att han kallas för Angmar efter sitt rike. Den enda Nazgül som Tolkien nämner vid namn är Khamûl, som var vice ledare.
Iron Crowns kortspel har dock hittat på namn för de övriga ringvålnaderna:
Murazor för häxmästaren från Angmar, Dwar, Ji Indur, Akhorahil, Hoarmurath, Adunaphel, Ren och Uvatha. Men det är ingenting som sanktionerats av Tolkien.
Efter det första anfallet och Gandalf säger att det inte är slut. Att den bästa "Generalen" kommer att sättas in att leda det stora anfallet. Till och med Gandalf verkar rädd för denna gestalt.Fläsket skrev:Jag har inget minne alls av att de nämner Häxmästarens namn. I vilken scen är det?
Det är möjligt att han säger Häxmästaren av Angmar, men jag har för mig att det är ett helt namn. Men jag börjar bli osäker nu, när så många andra inte noterat det.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Att det finns lite lösa trådar i Tolkiens skapelse är väl charmen med honom. Det är ju intressant att sedan sitta och fundera på vilka nio människokungar det var som föll offer för Saurons ringar, eftersom det inte nämns (vad jag vet) vilka riken dessa kungar skulle ha kommit från. Var det kungar eller bara någon slags hövdingar? Och vad hände med de dvärgkungar som fick ringar?
Dvärgkungarna förslavades ju inte av Sauron, därtill var de för envisa, men de blev giriga och misstänksamma (eller iallafall värre än förut) av att ha ringarna.
Några av ringarna lyckades Sauron ta tillbaka och några förstördes av drakeld. Hursomhelst fanns inga av dvärgringarna i omlopp vid tiden för Trilogin.
Vilka de människokungar som fick ringar är osäkert, ja, men vi vet att Khamûl var Öströn (fast detta verkar allmänt bara säga att han kom från öster om Rhovanion och inget annat).
Inbillar mig att jag läst någonstans att iallafall en av ringvåldnaderna skulle varit en Svart Numenoran. Kanske från Umbar?
Sauron har ju diverse vasallstater i midgård (Harad och Khand t.ex.) så det är väl inte orimligt att anta att han "rekryterade" sina ringvåldnader därifrån.
Några av ringarna lyckades Sauron ta tillbaka och några förstördes av drakeld. Hursomhelst fanns inga av dvärgringarna i omlopp vid tiden för Trilogin.
Vilka de människokungar som fick ringar är osäkert, ja, men vi vet att Khamûl var Öströn (fast detta verkar allmänt bara säga att han kom från öster om Rhovanion och inget annat).
Inbillar mig att jag läst någonstans att iallafall en av ringvåldnaderna skulle varit en Svart Numenoran. Kanske från Umbar?
Sauron har ju diverse vasallstater i midgård (Harad och Khand t.ex.) så det är väl inte orimligt att anta att han "rekryterade" sina ringvåldnader därifrån.
Diskusionen om att witch-king härskade i Angmar i norr som förstörde det forna kungariket är väl avklarat.. Khamul som Frodo bli jagad av i filmen vid färjan var ju den som var ledare i Dol Guldor i mörkmården.. Jag tror heller inte att alla nazguler var direkt kungar innan.. Dvärgarna som sagt gjorde ju Sauron nöjd ändå kan man säga.. De blev inte direkt onda, men giriga efter rikedomar (eller man ska kanske säga ännu mer giriga än vad de var förut).. De grävde ju fram den sista av Morgoths Balrogar. Det var ju en allians mellan Balrogen och Sauron.. Sen var det den rosa tumör-skalle orchen som hette Gothmog precis som Balrogarnas herre hette..
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Att det skulle varit en allians mellan Balrogen och Sauron tycker jag verkar högst otroligt. Och murbräckan som orcherna använde när de anföll Minas Tirith heter ju tex Grond - precis som Morgoths underjordshammare.gjabben skrev:Diskusionen om att witch-king härskade i Angmar i norr som förstörde det forna kungariket är väl avklarat.. Khamul som Frodo bli jagad av i filmen vid färjan var ju den som var ledare i Dol Guldor i mörkmården.. Jag tror heller inte att alla nazguler var direkt kungar innan.. Dvärgarna som sagt gjorde ju Sauron nöjd ändå kan man säga.. De blev inte direkt onda, men giriga efter rikedomar (eller man ska kanske säga ännu mer giriga än vad de var förut).. De grävde ju fram den sista av Morgoths Balrogar. Det var ju en allians mellan Balrogen och Sauron.. Sen var det den rosa tumör-skalle orchen som hette Gothmog precis som Balrogarnas herre hette..
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ja, att Balrogen i Moria och Sauron skulle haft en allians låter inte riktigt riktigt. Den var väl bara ett monster som höll till där då det råkats befriats av dvärgarna i deras jakt på Mithril. Om Sauron varit allierat med den så skulle han väl haft mer nytta av den i Ringens krig (i strid alltså) än för att vakta Moria?