Bästa armén

Panzerfaust
Utsparkad

Bästa armén

Inlägg av Panzerfaust » 1 januari 2004, 22:20

Vilken tycker ni har varit den bästa armén någonsin?

1. Roms legioner ca 200 f.kr-300 e.kr.
2. Mongoliska armén under Djingis Khan och hans efterträdare.
3. Makedonska armén 350-320 f.kr.
4. Preusiska armén under Fredrik II och preusiska armén 1871-1918
5. Amerikanska armén 1944-
6. Frankrike 1799-1813.
7. Ottomanska armén 1453- ca 1700.
8. Spartanska armén under Leonidas.
9. Svenska armén 1630-1718.
10. Sovjetiska armén 1943-tidigt åttiotal.

Gör gärna er egna lista.

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 1 januari 2004, 22:36

Jag tycker Mongolerna ett nomad folk som lyckades ta över nästan hela asien det är en stor bragd.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 2 januari 2004, 10:40

Makedoniska armén hade ju stora segrar ja, under FilipII och ännu mera under arvtagaren Alexander; men när en snarlik armé mötte romarna längre fram i tiden blev de ganska rejält krossade.

Även jag har höga tankar om flera nomadfolk, men kanske framför allt om geniet storkhanen Djinghi Khan och hans mongoliska efterträdare. Vilken disciplin, vilken total koncentration på uppgiften, vilken kreativitet!

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 2 januari 2004, 15:43

Amerikanska armén 1944-Nutid. De är överlägsna på alla sätt. Bra utrustning, mycket erfarenhet, stort antal, bra träning, bra taktik. Det finns helt enkelt inte en annan armé i världen som kan mäta sig med US Army.

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 2 januari 2004, 17:08

Björn E skrev:Amerikanska armén 1944-Nutid. De är överlägsna på alla sätt. Bra utrustning, mycket erfarenhet, stort antal, bra träning, bra taktik. Det finns helt enkelt inte en annan armé i världen som kan mäta sig med US Army.
Den amerikanska armén är stor, det betyder inte att de är kvalitétsmässigt överlägsna alla andra. (Jag trodde vi pratade om duktiga soldater och inte om numerärt övertag...)
Tvärtom är den amerikanska armén oerhört underhållskrävande. Det går 20 icke-stridande/underhållspersonal på varje stridande soldat, (exempelvis jmfrt med 1 underhållsman på 3 stridande i den svenska armén. Förhållande 1:60)
Därigenom blir den amerikanska armén oerhört mycket mer sårbar. Detta spelar å andra sidan ingen roll eftersom USA bara slåss mot så mycket sämre motståndare, typ Irak och Afganistan.

Glöm heller inte bort att den amerikanska armén fick storspö av ett gäng vitnamesiska bönder...

Min personliga erfarenhet av amerikanska soldater är inte att de skulle vara bättre än andra. Jag har betydligt större respekt för de brittiska och tyska officers- och underofficerskårerna.

Den tyska armén var taktiskt och operativt vida överlägsen sina moståndare under 2vk, vilket gör att jag skulle lagt min röst på dem. Men jag tycker inte att det går att jämföra arméer från så olika tidsepoker.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 2 januari 2004, 17:32

Roms legioner var ju ganska skapliga, var den bästa och modernaste armén för sin tid och inget stoppade dem väl.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 2 januari 2004, 17:41

Albert skrev: Detta spelar å andra sidan ingen roll eftersom USA bara slåss mot så mycket sämre motståndare, typ Irak och Afganistan.
Det tyder väl snarare på en duktig politisk och militär ledning än på något annat.
Den amerikanska armén är stor, det betyder inte att de är kvalitétsmässigt överlägsna alla andra. (Jag trodde vi pratade om duktiga soldater och inte om numerärt övertag...)
Tvärtom är den amerikanska armén oerhört underhållskrävande. Det går 20 icke-stridande/underhållspersonal på varje stridande soldat, (exempelvis jmfrt med 1 underhållsman på 3 stridande i den svenska armén. Förhållande 1:60)
Det visste jag inte. Hur kommer det sig att vi klarar att ha förhållandet 3:1 medan amerikanerna bara kan prestera 1:20?
Glöm heller inte bort att den amerikanska armén fick storspö av ett gäng vitnamesiska bönder...
Glöm heller inte att det var efter att de fick "storspö" som den stora omorganisationen som har gjort US Army till vad den är idag.
Den tyska armén var taktiskt och operativt vida överlägsen sina moståndare under 2vk, vilket gör att jag skulle lagt min röst på dem.
Om bara den strategiska ledningen hade varit lika bra som den taktiska och operativa skulle jag också göra det.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 2 januari 2004, 18:18

Man bör räkna in kärnvapen och liknande i den amerikanska armén.

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 2 januari 2004, 18:31

Albert skrev:
På vilket sätt fick USA storspö?
Dom fick lämna landet eftersom kriget blev dyrt och för att amerikanarna inte var allt förtjusta i att se sina söner, bröder och makar bli sprängda i bitar.
Kom ihåg att på varje stupad GI stupade 17 FNL/NVA.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 2 januari 2004, 21:30

Wolfblitzer skrev:Roms legioner var ju ganska skapliga, var den bästa och modernaste armén för sin tid och inget stoppade dem väl.
Legionerna är mycket överskattade enligt min mening... De fick stryk av Germaner, Galler, Parther, Sassanider m.m.

/DK M

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 2 januari 2004, 21:31

Gissa vad jag tycker är den bästa armén? 8)

/DK M

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 2 januari 2004, 21:39

Djinghis Khan skrev:
Wolfblitzer skrev:Roms legioner var ju ganska skapliga, var den bästa och modernaste armén för sin tid och inget stoppade dem väl.
Legionerna är mycket överskattade enligt min mening... De fick stryk av Germaner, Galler, Parther, Sassanider m.m.

/DK M
Jag tycker inte att dom är de minsta överskattade. Rom är ett av världshistoriens största och långvarigaste imperium. Om man jämför med de andra arméerna från min lista så är Rom det enda imperiet som har lyckats behålla sina erövrade territorium under en längre tid.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 2 januari 2004, 23:04

Djinghis Khan skrev:

/DK M
Exakt, Legionerna är överskattade tänk på att de nästan bara förde krig mot länder som var mycket mindre tekniskt utvecklade än vad de själva var.

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 3 januari 2004, 00:16

Att 4000 man kan hålla stånd mot ca 200 000 är väl värt att nämnas? Tänker på Thermyphole. Spartas armé måste vara den bäst och värst tränade samt effektivaste genom tiderna?

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 3 januari 2004, 00:39

L. Josephson skrev: Exakt, Legionerna är överskattade tänk på att de nästan bara förde krig mot länder som var mycket mindre tekniskt utvecklade än vad de själva var.
Vilket alla de andra armeerna också har gjort (mer eller mindre).

Skriv svar