Varför har de köpt in sån gammal skit? Vad är det som de har ersatt? T56 är ju på utgång i Kina.samt nyligen köpt in en större mängd Kinesiska Type 56 (Rk?) till sitt hemvärn.
Finska vapen
Finska försvaret har inte obegränsat med pengar - de har även kvar ett stort antal förband med äldre utrustning ( iställer för att göra som Sverige och många andra länder och satsa på några få moderna förband 8) ).jofredes skrev:Varför har de köpt in sån gammal skit? Vad är det som de har ersatt? T56 är ju på utgång i Kina.samt nyligen köpt in en större mängd Kinesiska Type 56 (Rk?) till sitt hemvärn.
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Kontakt:
Rk62 är fortfarande standardvapnet. Jag har för mig att man blev missnöjd med Rk76-serien och avslutade den ganska tidigt.Andreas Lärka skrev:Nyligen? Hemvärn?
Andreas
Rk95 tilldelas framförallt under utlandstjänstgöring va?
Enligt ryktesvägen (vilket är samma ställe där jag hörde talas om Kina-affären helt apropå) köptes Type 56;orna för att ersätta dom sista Mosin-Nagant M1891/44-varianterna liggandes i förråden, tillhörande just hemvärnet.
Jag vet inte om det rör sig om nyproduktion eller gamla förrådslik, det finns gott om riktigt usla Type 56, fast dom nyproducerade kan hålla hyfsad kvalitet.
Man får vad man betalar för...
Hur länge behöll vi våra G m/96 förresten? Till början på åttiotalet?
Finland ska sätta upp ett Hemvärn - Jag tror det var förbjudet av Sovjetunionen efter Finlands förlust i fortsättningskriget.Bjernevik skrev:Tills mitten av 90-talet.Backis skrev:Hur länge behöll vi våra G m/96 förresten? Till början på åttiotalet?
Finland har dock inget hemvärn. Troligtvis så rör det sig om lokalförsvarsförband.
Det har ju även varit förbjudet med robotvapen, ubåtar mm men gäller inte längre.
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Kontakt:
Jaha? Kom ihåg att tala om det för oss också...KA skrev:Finland ska sätta upp ett Hemvärn
Finland förlorade inte Fortsättningskriget. Finland slöt fred - en hård fred - men ingen kapitulation.KA skrev:Jag tror det var förbjudet av Sovjetunionen efter Finlands förlust i fortsättningskriget.
Skyddskårerna - som bl.a. fungerade som hemvärn - förbjöds i samband med fredsfördraget. Likaså Lotta Svärd organisationen förbjöds.
Andreas
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Kontakt:
Just det. De kinesiska stormgevären inköptes för att alla män vid en möjlig mobilisering skulle ha ett stormgevär. Försvarsmakten behövde (om jag minns rätt) dock göra en hel del förändringar och förbättringar på vapnen vilket gjorde att de inte längre var så förmånliga som man trodde då affären gjordes.Backis skrev:Enligt ryktesvägen (vilket är samma ställe där jag hörde talas om Kina-affären helt apropå) köptes Type 56;orna för att ersätta dom sista Mosin-Nagant M1891/44-varianterna liggandes i förråden,
"Civilversioner" av vapnet importerades också och dessa gick till vissa reservister och reservistorganisationer. Vilket förstås ledde till en massa snack om "automatvapen" i händer på "krigsgalna"...
Andreas
De sista G m/96 och G m/41 krävdes in från hemvärnet våren 1995.Backis skrev: Hur länge behöll vi våra G m/96 förresten? Till början på åttiotalet?
Som MD650 skrev så hade någon i ledande befattning fått för sig att man inte kunde ha ett 100 år gammalt vapen i tjänst. Ren dummhet eftersom G m/41 var ett avsevärt bättre prickskyttegevär än Ak4 med kikarsikte.