Varför har Sverige inte kunnat producera en egen kultur?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 28 december 2003, 14:52

En sak jag undrar är varför har Sverige alltid haft behov av att ha en storebror att efterapa? Varför har Sverige inte kunnat producera en egen kultur?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 december 2003, 17:23

Vad menar du med "egen kultur"? En kultur vi exporterar till andra, mer lättpåverkade länder? Jag vill nog hävda att Sverige har en egen kultur, som precis som andra ländrs kulturer har förändrats under tidens lopp. Stora imperier som Rom och Storbritannien tog intryck av de länder de inlemmade, så inte ens i "dominerande" kulturer har det varit fråga om envägskommunikation.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 29 december 2003, 10:26

Nej, det är ju sant, men ändå.

På 1700-talet efterapade man Frankrike, på 1800-talet var det Tyskland, och efter kriget blev det USA. Om man nu talar om tvåvägskommunikation, på vilket sätt har Sverige påverkat dessa tre länder?

I amerikanska filmer kallas svenskar ofta norrmän, man verkar tro att svenskar är:
  • Kåta
    Självmordsbenägna
    Vänstervridna
    Ärliga
    Arbetsamma
Den enda exporten som Sverige har i form av kultur till USA är väl porrindustrin, och då är det ju inte så konstigt att folk i andra länder får en skev bild av Sverige.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 29 december 2003, 11:11

Det verkar som om du med kultur menar "nationell identitet", svenskar har väl precis lika mycket som fransmän exporterat personliga uppfattningar.

Kulturell dominans hänger intimt ihop med ekonomisk och militär dominans. Skulle Sverige vara mäktigare i världen skulle svenskars kulturyttringar lättare anammas av andra.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 december 2003, 14:13

Svensk musik (ABBA), svensk design och mode (design i sig själv och företag som Ikea bl.a...), svensk mat (Smorgasboard)... Sverige exporterar kultur, även om det försvinner i resten av världens mängd, helt naturligt.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 29 december 2003, 14:33

Naturligtvis finns det en svensk kultur. Lika mycket eller litet som det finns en norsk, dansk, finsk, holländsk etc. Det tråkiga är att det i Sverige är politiskt korrekt att nedvärdera eller rent av förneka en svensk kultur, vilket Löwes inlägg är ett exempel av.

I forumet Historiska hjälpvetenskaper finns en klistrad tråd med titeln "Hur skall vi skydda vår historia?( viewtopic.php?t=12106 ). Svaret på den frågan enligt Löwes resonemang torde vara "Inget, för det finns ingen svensk kultur och följaktligen ingen svensk historia!"

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 30 december 2003, 00:45

Löwe borde lyssna på svensk folkmusik.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 30 december 2003, 01:22

Löwe skrev: I amerikanska filmer kallas svenskar ofta norrmän, man verkar tro att svenskar är:
  • Kåta
    Självmordsbenägna
    Vänstervridna
    Ärliga
    Arbetsamma
Man får väl snarare bilden av att alla svenskar är blonda, är kvinnor och har stora bröst (och förvisso kåta säkerligen)?

/Forsberg

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 30 december 2003, 15:48

Rubber Duck skrev:Naturligtvis finns det en svensk kultur. Lika mycket eller litet som det finns en norsk, dansk, finsk, holländsk etc. Det tråkiga är att det i Sverige är politiskt korrekt att nedvärdera eller rent av förneka en svensk kultur, vilket Löwes inlägg är ett exempel av.

I forumet Historiska hjälpvetenskaper finns en klistrad tråd med titeln "Hur skall vi skydda vår historia?( viewtopic.php?t=12106 ). Svaret på den frågan enligt Löwes resonemang torde vara "Inget, för det finns ingen svensk kultur och följaktligen ingen svensk historia!"
Nu drar du väl ändå på höga växlar? Jag ställde mest en öppen fråga, jag påstod inte att vi ska skämmas över våran egen kultur.
Att det skulle vara politiskt korrekt att förneka svensk kultur håller jag inte med om. Mycket av samhällets prestige ligger i att våran kultur suger upp andra generationens invandrare och "försvenskar" dem, vilket i alla fall jag tycker att staten till stor del lyckats bra med. Undantag finns sen alltid.

Folkmusik? Tja, det kanske vore något. Finns det en levande tradition kvar, förutom midsommardragspelande gubbar? Det kunde va nyttigt för mig. :oops:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 december 2003, 17:20

Att "integrationen" lyckats bra, håller jag väl inte med om... Utanförskapet är utbrett, även segregationen.

Men appropå kultur, så tror jag knappast att man kan hitta någon kultur som är distinkt och opåverkad av andra kulturers företeelser någonstans på denna jord idag. Och sålänge som kontakt förekommit så har påverkan förekommit. Det är ingenting som folk lider av, möjligen blir folk förvirrade av att de ibland inte vet hur de skall bete sig, eller har svårt att veta varför andra "beter sig". Visst kan vi urskilja en "svensk" kultur så fort som vi kommer utomlands och allting är annorlunda (eller så känner vi igen svenska företeelser genom att de annonseras som sådana). Folk som kommer hit kan säkerligen på samma sätt klart se saker som "svenska". Det är svårare för oss som lever mitt i det och inte reagerar på att vi tar av oss skorna när vi kommer innanför dörren, och sätter oss framför Bingolotto.
Men som sagt, all kultur är mer eller mindre påverkad av andra kulturer, och har så varit genom alla åldrar.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 2 januari 2004, 13:33

Löwe, jag uppfattade nog din fråga som mer provokativ än den egentligen var. Jag insåg inte att den var menad som ett inlägg i en tråd om tysk kultur. Mitt svar blev därför kanske onödigt starkt, vilket jag ber om ursäkt för.

Däremot vidhåller jag att det är poliskt korrekt att nedvärdera svensk kultur. I stället hyllar vi det moderna och trendiga. Varför har det blivit så?

Nationalismen var stark i hela Europa vid slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. När socialdemokraterna under 1900-talet kom till makten i Sverige förknippades denna nationalromantik med den förhatliga borgerligheten. Socialdemokraterna skapade därför sin egen nationella vision: folkhemmet. Efter andra världskriget ansågs nationalismen än mer diskrediterad. Detta till skillnad mot de länder som drabbats av kriget , till exempel Norge eller Danmark. Där förknippas ju nationalismen istället med kampen mot nazismen.

Idag vill inte heller de borgerliga partierna i Sverige främja en nationell kultur, till skillnad från sina systerpartier i Europa. Hur kommer det sig? Kanske att det efter nära 100 år av socialdemokratiskt styre är svårt att skilja mellan vad som är svenskt eller socialdemokratistk, eller mellan vad som kan anses vara nationalromantik eller folkhemsnostalgi.

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 4 januari 2004, 16:24

Dûrion Annûndil skrev:Svensk musik (ABBA), svensk design och mode (design i sig själv och företag som Ikea bl.a...), svensk mat (Smorgasboard)... Sverige exporterar kultur, även om det försvinner i resten av världens mängd, helt naturligt.
Förövrigt har Sverige välsignat världen med begreppet "ombudsman".
Med glad nationalromantisk hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 4 januari 2004, 16:29

Orden korkskruv och (enligt uppgift) brennvinn (bränvin).

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 4 januari 2004, 16:40

Löwe skrev:En sak jag undrar är varför har Sverige alltid haft behov av att ha en storebror att efterapa? Varför har Sverige inte kunnat producera en egen kultur?
Varje nation lever allt sämre isolerad från resten av världen. Vi ser amerikanska filmer, lyssnar på internationell pop, läser internationella författare (låt vara mest i översättning) och blir allt mer anglifierade via Internet. Äter gör vi på McDonalds.
Vissa svenska specialiteter finns dock. för undertecknads del långfärdsskridsko. Har dock bytt ut isläggarna av älgben först mot "holländera" med trästock och därefter mot nutida högteknologiska produkter av högvärdigt rostfritt stål, aluminium och plast enligt internationell standard. Dock - vid midsommar hoppar många av oss fortfarande omkring iförda knätofs - som sägs efterlikna ett europeiskt 1700-talsmode.
Svensk kultur har nog alltid i hög grad varit en multikultimix. Självaste nationalskalden Esaias Tegnér skriver uppskattande om kulturimporten och konstaterar "Blott barbariet var en gång fosterländskt". Kanske är det kulturell "nybarbarism" man ska satsa på?
Misstänker att densamma infinner sig av sig själv opåkallad utan nämnvärd kulturpolitiska satsning.
Vilka utpräglat svenska författare och andra skönandar har egentligen överlevt? Tegnér, Heidenstam, Karlfeldt, Strindberg, Lagerlöf, Frans G Bengtsson, Taube, Bellman, Sara Lidman, Fröding, Milles, Zorn och några till.

Med urkulturell hälsning
Hasse L

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 januari 2004, 11:40

Jag tycker att vi har producerat fram vår egen kultur, men så får man ta hänsyn till vad det hela innebär. Men visst tycker jag att vi har kultur och tradition som inte finns i andra länder.

SNUS
Hur många andra länder kan man köpa snus eller surströmning? Eftersom jag har snusat i många år så kan man säga att vi har en snuskultur i landet som har varat i många år. Anm: Jag har försökt att sluta faktiskt. Vi hade snus på marknaden redan under 1800-talet, de legendariska rallarna hade ju snus under läpparna. Gruvarbetarna använde snus som skydd mot "blåband"(kan nog kolla upp det) som i sin tur kunde leda till tandlossning.

MIDSOMMAR
Norge firar inte midsommar, det är nog inte många länder som har denna tradition eller kultur. En lärare på högstadiet läste upp en redogörelse om midsommarfirande för oss och jag kommer inte ihåg det ordagrannt. "På midsommaraftonet så reser svenskarna upp en flaggstång med blommor och andra växter på, sedan sjunger och dansar de runt stången." Midsommar är ingen nyhet, de firade man även i de tidigare seklar.

Vad har vi mer för nåt.

Eget material av musik, matvanor och teater.

Stefan

Skriv svar