En liten undran.
KDS(Kristdemokratiska samlingspartiet). Varför finns det inget IDS( Islamdemokratiska samlingspartiet)?
KDS - IDS?
- SuperPalle
- Medlem
Många muslimer röstar på KD eftersom de anser att KD har mycket gemensamt med deras egen åsikt. T ex moralisk sexualsyn, motstånd mot sekularisering, skepsis mot homosexualitet.
Alla muslimer tycker inte så här, men de som röstar på KD, tror jag tycker så. Det finns ju öppet homosexuella muslimer också, men de röstar på andra partier.
Alla muslimer tycker inte så här, men de som röstar på KD, tror jag tycker så. Det finns ju öppet homosexuella muslimer också, men de röstar på andra partier.
- Rubber Duck
- Medlem
Det turkiska regeringspartiet AKP har islamistisk bakgrund och beskriver sig som en islamisk motsvarighet till de västeuropeiska kristdemokraterna. Men om det är en adekvat jämförelse kan jag inte uttala mig om.
Om många muslimer i Sverige röstar på KD är svårt att säga och jag tror inte heller att någon sådan undersökning har gjorts. Däremot visar faktiskt Valu 2002 att KD var det populäraste borgerliga partiet hos väljare med utomeuropeisk bakgrund. Men v och s är klart störst hos dessa grupper:
v 33
s 47
mp 4
c 2
fp 2
kd 7
m 5
Vallokalsundersökningen (VALU) 2002 / svt.se 020918
Om många muslimer i Sverige röstar på KD är svårt att säga och jag tror inte heller att någon sådan undersökning har gjorts. Däremot visar faktiskt Valu 2002 att KD var det populäraste borgerliga partiet hos väljare med utomeuropeisk bakgrund. Men v och s är klart störst hos dessa grupper:
v 33
s 47
mp 4
c 2
fp 2
kd 7
m 5
Vallokalsundersökningen (VALU) 2002 / svt.se 020918