Inhandlat Tom Shippey's "The Road to Middle-earth"
Inhandlat Tom Shippey's "The Road to Middle-earth"
Har nyss köpt ovan nämnda bok på SF-bokhandeln i Stockholm. Hade tidigare samme författares "JRR Tolkien - Author of the Century", som var mycket bra, men jag har hört att den här ska vara ännu bättre. Ska bli kul att läsa...
För övrigt kan jag rapportera att Tolkienhyllan på SF-bokhandeln var ovanligt välfylld. En av de trevligare bieffekterna med filmen tycker jag.
För övrigt kan jag rapportera att Tolkienhyllan på SF-bokhandeln var ovanligt välfylld. En av de trevligare bieffekterna med filmen tycker jag.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Intressant, Danne! Ser fram emot en fyllig rapport när du har läst den. Det lilla utdrag jag har läst på nätet var i alla fall mycket intressant. Jag skulle ha köpt den själv, men jag har inte råd just nu...
Angående Tolkien-böcker på SF-bokhandeln så kan jag rekommendera deras utmärkta hemsida, där hela sortimentet också går att beställa på postorder. Tolkien-böckerna på engelska t ex finns här. Själv är jag medlem, vilket tyvärr inte ger någon rabatt, men jag får i alla fall hem deras katalog ett par gånger om året, och det är ju inte så illa!
Angående Tolkien-böcker på SF-bokhandeln så kan jag rekommendera deras utmärkta hemsida, där hela sortimentet också går att beställa på postorder. Tolkien-böckerna på engelska t ex finns här. Själv är jag medlem, vilket tyvärr inte ger någon rabatt, men jag får i alla fall hem deras katalog ett par gånger om året, och det är ju inte så illa!
finns på svenska också.... tror jag
Jag har en bok som heter nått i stil med, "tolkiens midgård en vägledning". Jag skulle tro att det är översättningen av Tom Shippey's "The road to Middle-earth".
Jag kan varmt rekommendera boken. Där finns bland annat ett intressant kapitel om Aragon och ett halv filosofiskt kapitel om individernas "fria val" respektive vad som är ödesbundet.
Jag kan varmt rekommendera boken. Där finns bland annat ett intressant kapitel om Aragon och ett halv filosofiskt kapitel om individernas "fria val" respektive vad som är ödesbundet.
Re: finns på svenska också.... tror jag
Jag misstänker snarare att du menar "Tolkiens sagovärld - En vägledning" av Paul H. Kocher. Fast den är som sagt också bra ...Emil skrev:Jag har en bok som heter nått i stil med, "tolkiens midgård en vägledning". Jag skulle tro att det är översättningen av Tom Shippey's "The road to Middle-earth".
där ser man...
Jag har haft den naiva tron att all tolkien relaterad litteratur finns översatt till svenska... är inte alla svenskar lika intreserade som mig?
Är Shippey boken bra? Finns det mer tolkien baserad litteratur som inte är översatt men som ni kan rekomendera?
Jag får gå till SF-bokhandeln och botanisera....
Är Shippey boken bra? Finns det mer tolkien baserad litteratur som inte är översatt men som ni kan rekomendera?
Jag får gå till SF-bokhandeln och botanisera....
Jag tror snarare tvärtom... att det mesta som är Tolkienrelaterat inte finns översatt till svenska! Inte ens allt som är skrivet av Tolkien själv finns ju på svenska (exempelvis hela The History of Middle-earth (utom bok I & II))!!!
Shippeys bok är mycket bra (jag har läst drygt hälften nu), framför allt om man som jag är intresserad av språk. Den behandlar Tolkiens författarskap ur ett språkhistoriskt perspektiv (för att göra en grov förenkling).
Ett litet, litet urval av andra böcker om Tolkien och hans värld, som inte finns på svenska:
- Shippeys andra bok, Author of the Century
- The Atlas of Middle-earth, Karen Fonstad
- Tolkien - Man and Myth, Joseph Pearce
Det finns många många fler!
Shippeys bok är mycket bra (jag har läst drygt hälften nu), framför allt om man som jag är intresserad av språk. Den behandlar Tolkiens författarskap ur ett språkhistoriskt perspektiv (för att göra en grov förenkling).
Ett litet, litet urval av andra böcker om Tolkien och hans värld, som inte finns på svenska:
- Shippeys andra bok, Author of the Century
- The Atlas of Middle-earth, Karen Fonstad
- Tolkien - Man and Myth, Joseph Pearce
Det finns många många fler!
böcker ...
jo, det där låter som Kochers bok, vilken jag tycker är bra ...
Shippey´s är VARMT att rekommendera, önskar jag hade den själv, men fick i alla fall låna den för ett tag sedan
...
Atlasen är kanonbra! Har tyvärr bara första upplagan (den andra lär ha åtskilliga uppdateringar)
Shippey´s är VARMT att rekommendera, önskar jag hade den själv, men fick i alla fall låna den för ett tag sedan
Atlasen är kanonbra! Har tyvärr bara första upplagan (den andra lär ha åtskilliga uppdateringar)
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Re: Inhandlat Tom Shippey's "The Road to Middle-earth&q
Visste ni att det finns en SF-bokhandel i Göteborg också? Det var en fullständig nyhet för mig i alla fall! Jag ramlade på den nu ikväll när jag kom ut från Filmstadens bakdörr. (Hade just sett Star Wars II.) Det var stängt dessvärre (klockan var nästan nio på kvällen), men imorgon är det öppet igen. Då går jag dit!Danne skrev:Har nyss köpt ovan nämnda bok på SF-bokhandeln i Stockholm.
Här ligger affären förresten:

Re: Inhandlat Tom Shippey's "The Road to Middle-earth&a
Det var det värstaste, det har jag också alldeles missat. Är det samma kedja? Har de antikvariskt?Den stegrande kamelen skrev:Visste ni att det finns en SF-bokhandel i Göteborg också? Det var en fullständig nyhet för mig i alla fall!
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Det är definitivt samma kedja, för jag hittade ovanstående karta på deras hemsida, http://www.sfbok.se. Om de har antikvariskt vet jag inte än, men det får jag förhoppningsvis reda på imorgon! (Om jag hinner ta mig dit vill säga, det finns ju en bronsmatch i VM att titta på också...)Lindir skrev:Det var det värstaste, det har jag också alldeles missat. Är det samma kedja? Har de antikvariskt?