Bästa böckerna inom WW2
En annan bra bok är: Wolf Heckmann ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor
Länk: http://www.smb.nu/pos/01/10_rommels_krig_i_afrika.asp
Den påminner lite om Tamelanders stil när det gäller flytet i texten.
Bra växling mellan helhet och detaljer. Jag kommer speciellt ihåg en detalj, när Rommel anlände till Afrika första gången. Ungefär så här: Tyskarna kom in en kväll i hamnen. Satte upp spotlights, arbetade effektivt och lossade en panzardivison på två dygn, vilket normalt tog två veckor för italienarna, som stod och tittade på. Sedan ordnade man med en parad genom staden, med VITA HANDSKAR och musik. Det var 1941 och tyskarnas självförtroende stod på topp.
(Jag har med egna ögon studerat hur fartyg lossas i olika länder, och jag kan intyga att tyskarna är de mest effektiva, utan tvekan!)
Bra växling mellan helhet och detaljer. Jag kommer speciellt ihåg en detalj, när Rommel anlände till Afrika första gången. Ungefär så här: Tyskarna kom in en kväll i hamnen. Satte upp spotlights, arbetade effektivt och lossade en panzardivison på två dygn, vilket normalt tog två veckor för italienarna, som stod och tittade på. Sedan ordnade man med en parad genom staden, med VITA HANDSKAR och musik. Det var 1941 och tyskarnas självförtroende stod på topp.
(Jag har med egna ögon studerat hur fartyg lossas i olika länder, och jag kan intyga att tyskarna är de mest effektiva, utan tvekan!)
Senast redigerad av 1 Sune, redigerad totalt 22 gånger.
Kan som Nubben varmt rekommendera denna bok!MD650 skrev:Tror den finns i Sverige.Nubben skrev:MD650
Får Jag rekommendera Kurt Wests "Vi slogs och blödde - Ung Finlandssvensk soldat i IR 61".
Mycket läsvärd. Tillgängligheten i Sverige kan jag dock inte svara på
Lånade den just av en kompis. Ligger och mognar vid sänglampan
-
Flavius Aëtius
- Tidigare medlem
Jag kan bara hålla med. Många författare verkar lägga in statesik om trupprörelser och olika förband enbart för att det fanns på skrivbordet brevid dem. Ibland så gör det att boken tappar tråden och är mer som ett ovälkommet tvreklam inslag än som någon nytta för boken.Henric Edwards skrev:Jag tycker att den största behållningen med Tamelanders böcker är flödet han har i texten. Precis som du säger så tenderar vissa författare att inveckla sig i ganska komplicerade utläggningar om trupprörelser och förbandsnummer. Det är något jag naturligtvis uppskattar, men det krävs en viss litterär talang för att bena ut begreppen, och en sådan besitter Tamelander. Många betraktar säkert hans verk som "lightversioner", men personligen så fann jag att den nyss påbörjade Malta är ett alldeleles ypperligt avbrott från de föregående två titlarna jag läst Eagles & Bulldogs in Normandy 1944 och Armor Battles of the Waffen-SS.Sune skrev:Michael Tamelanders böcker är bra, bl.a. Slaget om Västeuropa.
Han beskriver hur saker och ting hänger ihop, vilka överväganden som beslutsfattarna hade. Detta till skillnad från de flesta böcker som bara rabblar nummer på divisoner och namn på byar, som man ändå inte hittar på kartan.
~Henric Edwards
Tamelander däremot lyckas på ett enkelt sätt kombinera trupprörelser mm, samtidigt som han kommer ner på soldatnivå och deras öden. Det gör att boken inte bara blir en informativ bok utan också en förbannat spännande bok.
Det är talang!
8)
När jag läste Malta så var det första jag tänkte på var "ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor"Sune skrev:En annan bra bok är: Wolf Heckmann ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor
Samma stil, Bägge böckerna var toppen!
- subskipper
- Medlem
Jag gillade inte alls Heckmanns bok. Jag har för mig att jag tyckte den var alldeles för rörig och ostrukturerad. Ska se om jag kan hitta ett färskare utlåtande någonstans i tråddjungeln här på Skalman.Mille1 skrev:När jag läste Malta så var det första jag tänkte på var "ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor"Sune skrev:En annan bra bok är: Wolf Heckmann ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor
Samma stil, Bägge böckerna var toppen!
~Henric Edwards
- subskipper
- Medlem