Fråga om Ju-87
- Panzerschreck
- Medlem
Fråga om Ju-87
jag undrar vad den där förbaskade salladsmixer liknande mini propellern som sitter vid vingen på Ju87 är för något?
Senast redigerad av 1 Panzerschreck, redigerad totalt 14 gånger.
- subskipper
- Medlem
Re: Fråga om Ju-87
Det är en propellerdriven siren.Panzershreck skrev:jag undrar vad den där förbaskade salladsmixer liknande mini proppelern som sitter vid vingen på Ju87 är för något?
~Henric Edwards
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
- Anton Severin
- Medlem
Jag har för mig att den mätte hastigheten. Den sortens mätare förekom på mängder av flygplanstyper.
Sirenen, Jerikos lurar, satt på landningsställen.
Sirenen, Jerikos lurar, satt på landningsställen.
Senast redigerad av 1 Anton Severin, redigerad totalt 15 gånger.
- Thomas Johansson
- Medlem
Jag sitter och klistrar i hop en Bristol Bulldog (Airfix J-7) och där är generatorn typ en förstorad cyckelgenerator med liten propeller på.Panzershreck skrev:jag undrar vad den där förbaskade salladsmixer liknande mini propellern som sitter vid vingen på Ju87 är för något?
Jag tror att det samma gäller Stukan.
Cheers
/John
- subskipper
- Medlem
- Olof Larsson
- Medlem
Men om man ska vara noggrann så är det ett Prantlrör,Henric Edwards skrev:Mig veterligt så sitter de enda minipropellrarna på benen till Stukans landningsställ. Oftast på det vänstra, men ibland på båda. Det är en propellerdriven siren. Pitotröret satt en bit ut på den högra vingen.
~Henric Edwards
vilket i sin tur består av en pietzometer, som mäter statiskt tryck
och ett pitotrör, som mäter det dynamiska trycket.
Skillnaden mellan dessa två tryck ger sedan hastigheten*.
(*) Roten ur 2ggr tryckskillnaden, genom luftens densitet** ger hastigheten i m/s.
(**) Är en funktion av det statiska trycket.
Jag tror du har fel. På J 7:an och den ovan nämnda ryska TB-3:an var den lilla propellern till för en vinddriven generator.( På TB-3:an fanns det väl 2?) På den klassiska 'STUKA'n - Ju 87 -var det som ovan sagts, fråga om en accelerator för en siren, som avgav det där avgrundstjutet som ingen TV-film idag avstår från att försöka återgiva.JohnT skrev:Jag sitter och klistrar i hop en Bristol Bulldog (Airfix J-7) och där är generatorn typ en förstorad cyckelgenerator med liten propeller på.Panzershreck skrev:jag undrar vad den där förbaskade salladsmixer liknande mini propellern som sitter vid vingen på Ju87 är för något?
Jag tror att det samma gäller Stukan.
Cheers
/John
'Jeriko-Trumpeter' - ett uttryck som kom, inte från fienderna - utan den tyska propagandan.Och från Moseboken...dom stötte i trumpeterna....och Jerikos murar föll....
- Anton Severin
- Medlem
Betyder det att jag hade rätt?Larsson skrev:Men om man ska vara noggrann så är det ett Prantlrör,
(*) Roten ur 2ggr tryckskillnaden, genom luftens densitet** ger hastigheten i m/s.
Antagligen funderade man såhär:Leprazy skrev:Hur kom man "på" att man skulle använda sig av en sirén för att få fram ett skrämande ljud?
Förtydligande: Vem kom på, "ja vi sätter på en tjutande sirén på flygplanet"?
Luftwaffe: Vi har funderat på en grej; planen kan bli mycket mer skrämmande om dom tjuter när dom störtbombar. Har ni några förslag?
Ingenjör: Sirener brukar tjuta rätt bra.
Luftwaffe: Aha! Då kanske det går att montera en siren på planet, som tjuter då planets hastighet ökar kraftigt, vid störtbombning.
Ingenjör: Måntro det ja. Vi får väl prova och se.
Eller det kanske inte var så du menade?
/Patrik
- subskipper
- Medlem
Jag tror han menar att det jag kallade Pitotrör egentligen heter Prantlrör.Hartman skrev:Betyder det att jag hade rätt?Larsson skrev:Men om man ska vara noggrann så är det ett Prantlrör,
~Henric Edwards
- Olof Larsson
- Medlem
Exakt min gode Henric.Henric Edwards skrev:Jag tror han menar att det jag kallade Pitotrör egentligen heter Prantlrör.Hartman skrev:Betyder det att jag hade rätt?Larsson skrev:Men om man ska vara noggrann så är det ett Prantlrör,
~Henric Edwards
Detta fel verkar f.ö. finnas i all litteratur,
så du behöver inte slita ditt hår i raseri över denna fadäs.