Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 24 november 2003, 14:44

varför i england av alla plattser? landet är inte särskilt likt vetnamn? Skulle det inte var lika billigt att sätta dit palmerna i USA.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 24 november 2003, 16:10

Stanley Kubrik är mycket flygrädd, så FMJ spelades mycket riktigt in i England. Scenerna från "Hue" är tagna i Isle of Dogs, London, i en varvsmiljö som skulle rivas.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 12 december 2003, 19:14

jofredes skrev: Ok åtalspunkter mot Pearl Harbor.
Mina favoriter;

Spruance-jagare och O.H. Perry-fregatter bombas under attacken... båda skeppstyperna togs i tjänst under sjuttiotalet... NITTONHUNDRAsjuttiotalet...

Inte undra på att Jänkarna vann med den hårdvaran tillgänglig...

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 12 december 2003, 19:31

jofredes skrev:När sedan japsen kommer gör de det i amphibie attack med amerikanska lvtp amtracs som inte ens var uppfunna.
Förvisso hade Japan ett välutvecklat sortiment amfibiebandvagnar vid den tidpunkten, och använde dom bl a mot USA i början av kriget, erfarenheter vilka ledde USA till att anta LVT-1/AMTRAC (vilken tills då varit ett privat utvecklingsprojekt och mer tänkt som ett räddningsfordon vid översvämmningar).

SR-2
Bild

Type 2 Ka-Mi
Bild

Type 3 Ka-Chi
Bild

Ka-Tsu
Bild

Mera om Japanska amfibievagnar under andra världskriget;

http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 12 december 2003, 19:44

Dûrion Annûndil skrev:Man ska alltså försöka skildra båda sidors syn på det hela, om det är möjligt? Så historiskt korrekt som möjligt? Typ Tora! Tora! Tora!..?
Tora! Tora! Tora använder förvisso lite väl moderna jagare i ett par scener, nämnligen Gearing-jagare utrustade med 5-tums 54/Mk42...radarriktade, automatladdade kanoner...

Dessa var INTE i tjänst då filmen utspelar sig...

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 12 december 2003, 19:47

Webb skrev:Sen det här med att det är fel stridsvagnar och flygplan i filmer...det är fel men man får ta det med en nypa salt. Jag menar det är nog inte världens lättaste att hitta en Tiger eller bygga en. Ta Top Gun tex. gjordes under kalla kriget, hade varit lite annorlunda om Hollywood verkligen hade kunnat ha riktiga MIG. Stulna från Sovjet eller nått då? Hmm..
Men det går ju oftast att fixa till en resonabel nivå... se Tigern i Kelly's Hjältar t ex... det är ju inte en Tiger, men nära nog IMO.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 12 december 2003, 19:52

jofredes skrev:Det har ju gjorts två amerikanska filmer om kriget i Afghanistan den ena hette the Beasts eller Beasts of war och det var en riktig jävla skitfilm, där dom skall föreställa åka omkring i en T-72 med fem mans besättning!
Err... det ska vare en T-54... och det ÄR en T-54(lånad från IDF)...

T-54 (tidiga versioner) har plats för en femte besättningsman... nämligen radiooperatören...

Filmen är för övrigt inte alls en "skitfilm"... :P

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 12 december 2003, 20:48

Ok ursäkta mig då det var faktiskt 13 år sedan jag såg filmen! Men jag skulle säkert tycka den var lika dålig ändå om jag såg den igen.

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 12 december 2003, 21:15

En väldigt intressant länk Backis.

/Marcus

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 december 2003, 21:21

The Beast är faktiskt en förvånansvärt väldiskuterad film här på Skalman. Fast är det någonstans som en sådan film diskuteras grundligt är det väl här. Se nedanstående trådar:

Marcus Wendel tycker den är "mycket bra"
Om stridsvagnen i The Beast
Lista över de 10 bästa krigsfilmerna, The Beast nominerad av Robert Nordin.
Tråd om bra krigsfilmer, The Beast får 8 av 10 av Elisson
The Beast utnämnd till " en av få riktigt bra filmerna om Sovjets Afghanistankrig" av Per Andersson

Jag gillar den, om inte annat får att den handlar om ett krig som inte gett mycket kvalitativt utfall på vita duken, och för att det är intressant att se en grupp människors reaktioner under hård stress.

Digital_Dödsmaskin
Medlem

Inlägg av Digital_Dödsmaskin » 12 december 2003, 21:47

Kanske inte en film som passar här i tribunalen. Men vill påpeka om att Tiger-pansarvagnen i Saving Private Ryan är _inte_ en Tiger utan en rysk T-34, om man kollar på kugghjulen så ser man det. Iofs så fick dom inte tag på en Tiger.. Men det är fortfarande fel!

Annars kan jag faktiskt rekommendera Sahara, den kanse inte är sådär jättevälgjord men den är rätt bra

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 13 december 2003, 09:24

Nej just det sahara är inte så där jätte välgjordvarken Humprey Bogart versionen från 1943 eller James Belushi versionen från 1995. Den senare var verkligen otroligt meningslös, en samling patetiska b-skådisar, och tyskar som går på ett led, nästan arm mot arm, mot kulspruteeld.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 13 december 2003, 09:54

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 15 december 2003, 16:03

The Last Samurai är helt klart den nya Brevhart där de blandar historiska händelser med en påhittad historia och man förändrar historien för att få den mer bio-vänlig.

Bara för folk som vill veta, efter amrekanska Perry öppnat japan för handel så bildades 2 maktblok de liberala som ville ha all makt till kejsaren och modernisera Japan. Shogunatet, shoguns som ville behålla sin makt och var allmänt konservativa (samuraier)

En shogun är en krigsledare/ledare för ett län. Konstigt nog så tas aldrig shogun eller shogunatet upp i filmen.

Lite kritik mot filmen, en hel del Hollywood fäktning, men inte så mycket som jag förväntat mig, Även om TC gör Katan helt fel och går omkring med Katanan felvänd, efter 1600-talet gick man omkring med eggen uppåt för att kunna dra svärdet snabbare.

Slutstriden var hopplös, har nog aldrig sätt någon misbrukar infanteri på det sättet. Låt oss gå och skjuta. Vi ställer inte upp i skytte linje när de kommer ett par 100 samurajer rusande mot oss utan rusar mot dem istället. Samuraiernas trärustningar är skottsäkra med tanke på hur många kulor vissa får i sig. Sedan har vi den klasiska låt oss elda bakom fiende klichen och orsaka totalt kaos.

På riktigt blev samuraierna duktigt bortskjutna och samuraiernars era slutade med belägringen av Edo-borgen då ledaren för Shogunatet kapitulerade utan strid, inte att någon TC viftar med ett svärd.

Kejsaren lät sedan samuraierna få ett nytt uppdrag som "poliser" och de liberala vann och Japan gick från järnålders samhälle till värdsmakt på ca 30 år då de slog ryssarna.

Filmen går helt klart ut för att hylla samurai-idialet och försöker måla fram någon stor seger i nederlaget.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 15 december 2003, 18:28

Ja77 skrev: Slutstriden var hopplös, har nog aldrig sätt någon misbrukar infanteri på det sättet. Låt oss gå och skjuta. Vi ställer inte upp i skytte linje när de kommer ett par 100 samurajer rusande mot oss utan rusar mot dem istället.
Där har vi det där filmgreppet igen där världens bästa stridstaktik är att springa framåt och skjuta! Irriterande.
Ja77 skrev:Filmen går helt klart ut för att hylla samurai-idialet och försöker måla fram någon stor seger i nederlaget.
Intressant att västerländska filmer hyllar samurajidealet medan många japanska förkastar det.

Skriv svar