Orsak och verkan

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Ressel
Medlem

Orsak och verkan

Inlägg av Ressel » 10 december 2003, 15:31

Vet inte om denna tråd passar här då den inte handlar om filosofi historia, någon moderator får väl flytta den till loungen om det skulle visa sig vara fel.

Finns fri vilja? Ett exempel.

Du sitter på ett matteprov och du kommer till ett svårt tal. Du ställs då inför ett val, ska du gå vidare eller ska du fortsätta på talet. Valet du gör är baserat på en rad yttre faktorer t.ex. hur din Järna fungerar, om det är tidspress på provet, hur bra är du på matematik, hur bra tålamod har du, vilken stämning är det i klassen o.s.v. Om man nu skulle ha alla variabler då skulle man kunna beräkna vilket val man gjorde. Har man då fri vilja?

Varje val du gör kan då härledas tillbaka i oändligheten.

Om du skulle sitta på samma matteprov igen i EXAKT samma situation. (då jag säger exakt menar jag exakt, alla atomkärnor ligger på samma ställen i din kropp m.m.) Kommer man då att göra samma val? Om inte, varför gjorde man då inte samma val första gången?

Själva valet finns då inte utan bara orsaken och verkan, valet är då bara en illusion.

Det finns bara en sak som kan kullkasta denna teori, slumpen. Men man vet inte om slump verkligen existerar eller om den i själva verket bara är en ekvation med så många okända variabler att vi inte ens kan uppskatta ett resultat.

Maxim
Medlem

Inlägg av Maxim » 10 december 2003, 20:06

Jag har själv på samma fråga under en lång tid och har väl kommit fram till ungefär samma svar.
Problemet är att livet känns ganska meningslöst att leva om man som människa inte har något reelt val, vad det gäller handling.
Man målar gärna upp visionen att man väljer själv vad man gör eller icke gör. Om man säger bu eller bä.
Men likväl så finns det alltid en anledning till varför man väljer det ena före det andra i en valsituation. Det är denna anledning som gör att man kan säga att människan inte har ett fritt val.
Detta är en enkel poäng men jag tycker att den håller.
försök tänka er en valsituation där man inte har en andledning att välja det ena före det andra.

Daniel H

Användarvisningsbild
Showtime.
Medlem

Inlägg av Showtime. » 13 december 2003, 01:45

Den fria viljan är ångest, och vi alla kan ju få ångest.
T.ex. man kommer till matteprovet utan att ha pluggat, fast man skulle ha gjort det tillsammans med en kompis istället satt man och kikade på kalle anka.

Turandil
Medlem

Inlägg av Turandil » 13 december 2003, 19:03

Nja...vet inte riktigt. Kan säga såhär att jag definitivt inser att vår vilja är begränsad av tusentals faktorer, så helt fri är den naturligtvis inte. Ang determinism så blir det svårare. Egentligen vill jag säga nej, men min förnuft säger ändå ja. För när jag tänker efter så har jag tyvärr väldigt svårt att se hur våran vilja står över verkligheten, snarare är den en produkt av de samma. Kan en vilja sägas vara fri när man trots allt inte kan välja sin vilja? Kan en vilja sägas vara fri trots att den uppenbarligen begränsas av endogena såväl som exogena faktorer, uppväxt, psyke, undermedvetandet, ekonomi, etc? Så om vi bortser från slumpen så borde man med enorm datorkraft kunna förutsäga exakt hur framtiden yttrar sig, in till minsta atoms rörelse. Fast då blir allt jävligt tråkigt så vi ignorerar det.

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 17 december 2003, 12:57

Enda sedan Tomas av aquino har man, inom den krista kyrkan, hävdat att det finns fria agenter. Man anser att vi har fri vilja så att vi ska kunna välja rätt eller fel väg. Annars hade syndernas förlåtelse inte varit nödvändig. Kruxet med denna vilja är att den på sätt och vis ändå styrs av gud. Ett annat namn som ofta näms i sammanhanget är John Mill. Han ansåg att människan har en fri vilja som inte är styrd av gud. På senare tid är det väl just de idéer om fri vilja som ni har, som figurerar. -Det kan verka som om jag har fri vilja, men jag är styrd ändå. Ofta pg sociala normer osv.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 december 2003, 01:08

Vi kan väl lämna den teologiska diskussionen därhän überjunge, det här är väl främst en profan sådan... :wink:
Enligt Osäkerhetrelationen så faller det förutsägbara på subatomär nivå, varför resonemanget att allting går att matematiskt härleda som oundviklig verkan av en orsak, inte håller till 100 %. Det finns alltså en viss öppning för att allting inte är förutsägbart.

Men jag håller med om att på det mänskliga planet så är allting så pass förutsatt av variabler som vi inte har möjlighet att förstå allihop, varför vi oundvikligen handlar efter vad vi är förutsatta att göra. Om man vid ett matteprov funderar över hur man kommer att svara, och väljer att svara tvärtemot vad man velat svara, så har man i slutändan ändå svarat efter samma förutsägbara variabler - i denna situation med alla dessa faktorer så är ditt val det enda möjliga: att handla efter din övertygelse (som beror på tidigare variabler som redan nämnts av Turandil.

Alltså en väldigt styrd vilja, men möjligheter för att den trots allt är fri. :) Liksom vår fria vilja är en illusion, så är vår ofria vilja en illusion.

Skriv svar