En arkitekt lär en gång föreslagit för Alexander den store att ett visst berg skulle omformas till en gigantisk staty av kungen, hållande en storstad i sin hand. Alexander avböjde förslaget, vilket möjliggjorde att berget sisådär en 1200 år senare blev en berömd plats inom kristenheten. Vilken?
Quiz: Forntiden & Antiken
Det var hemskt vad tid det tog att komma med en ny fråga. Eftersom Panzerfaust sa att frågan var fri tänker jag helt fräckt ställa en nu. 
En arkitekt lär en gång föreslagit för Alexander den store att ett visst berg skulle omformas till en gigantisk staty av kungen, hållande en storstad i sin hand. Alexander avböjde förslaget, vilket möjliggjorde att berget sisådär en 1200 år senare blev en berömd plats inom kristenheten. Vilken?
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 10 gånger.
Intressant fråga. Jag tänkte först på berget Sinai, men det har varit kännt innan kristendomen. Sedan tänkte jag på Golgata, men det var väl bara en kulle? Jag kommer inte på ngt annat...Engan skrev:Det var hemskt vad tid det tog att komma med en ny fråga. Eftersom Panzerfaust sa att frågan var fri tänker jag helt fräckt ställa en nu.
- Olof Ekström
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
Jaha, det här är ju inte mitt bästa område egentligen. Det är inte för inte som jag sällan deltagit i detta quiz. Men jag får ta tjuren vid hornen och ställa en fråga, som snarare handlar om forntiden än om antiken. Och som inte heller är särskilt historisk vederhäftig:
Vilken svensk stad har förknippats med cimbrerna, ett folk som skall ha kommit från norra Europa och som uppträder i historien århundradena kring kristi födelse?
Vilken svensk stad har förknippats med cimbrerna, ett folk som skall ha kommit från norra Europa och som uppträder i historien århundradena kring kristi födelse?
- Rubber Duck
- Medlem
Javisst är det Simrishamn!
Så här skrev till exempel i J L Gillberg 1767 i Historisk, Oeconomisk och Geographisk Beskrifning öfver Christianstads län:
Varsågod Dilbert!
Så här skrev till exempel i J L Gillberg 1767 i Historisk, Oeconomisk och Geographisk Beskrifning öfver Christianstads län:
Annars har cimbrerna förknippats med Himmerland i norra Jylland.CIMBRICEHAMNS STAD (a)
(a) Är en siö Stad wid östersjön belägen 6 mil ifrån Christianstad, och lärer ofelbart hafwa sitt namn af de gamla Cimbrer, som därifrån under sin anförare Beor eller Biarm utgådt till utländska orter Danska Historie Scribenterne Strelov och J. Lau-Volff, utom flere witna härom sägande, att denne Stad har sitt namn af de Cimbrer som härifrån utgådt år 2264 efter weldenes skapelse, eller som det annars räknas, 607 år efter syndafloden. Hwarcken af historien eller andra acta, har man någon underrättelse om thenne urgamla Stadsens första anläggning.
Varsågod Dilbert!