Fosfor och magnesium bomber.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 4 december 2003, 22:55

herre gud va OT... :?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 4 december 2003, 23:02

OT? Off Topic?
Jag tyckte det handlade rätt mkt om Sänka Skepp i den här tråden.

Nu fattar jag, du menar OTäckt ;)

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 4 december 2003, 23:04

Bagheera skrev:OT? Off Topic?
Jag tyckte det handlade rätt mkt om Sänka Skepp i den här tråden.

Nu fattar jag, du menar OTäckt.

tråden handlar om magnesium och fosfor bomber, jag om någon borde ju veta det med tanke på att det var jag skapade den.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 4 december 2003, 23:17

Jodå, men du fick väl det svar du behövde från Larsson m.fl. ?

Sen vände tråden efter det via Lubeck. Stör det dig verkligen?

Användarvisningsbild
Modéus
Medlem

Inlägg av Modéus » 4 december 2003, 23:21

Poängen är ju att det var i samband med sänkningarna som dessa fosfor raketer/bomber först beprövades. +att det var största (ända?)anledningen till attackerna

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 5 december 2003, 00:06

Poängen är ju att det var i samband med sänkningarna som dessa fosfor raketer/bomber först beprövades. +att det var största (ända?)anledningen till attackerna
Nå´t svar på poängen har ju inte dykt upp i tråden ännu.

Men jag skulle väl lagt stycket om bombningen av Cap Arcona och magnesium/fosfor först i tråden. Sorry.

Relaterar till boken därför att där finns en diskussion/analys på påståendet om det (testa Magnesium/fosfor) var anledningen eller inte.

Vidare ville jag upplysa om samma bok som relaterar till det som andra skrivit i tråden (off fosfor) innan jag kom in, i detta fall Östersjön vintern/våren 1945.

Vilka är reglerna på Skalman?

Svara bara på ursprungsfrågan?
Vända diskussionen lite lätt efterhand utifrån vad andra i tråden skriver om så är det helt fel?
Inte lämna uppgifter om böcker som kan vara intressanta för andra som har liknande intresse?

Kan inte se det i Sticky´n.

Stör det dig verkligen?

I så fall, svara gärna varför.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 5 december 2003, 00:13

Författaren Howard Zinn var besättningsman på ett amerikanskt bombplan under andra världskriget. Mot slutet av kriget beordrades han ut på ett uppdrag där de släppte en ny sorts brandbomber över en ockuperad fransk by där en trupp tyska soldater väntade ut kriget. Ett antal fransmän och tyskar dog helt i onödan bara för att man ville testa ett nytt vapen.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 5 december 2003, 00:45

Det låter intressant Solitaire.

Har du en direkt källa/länk?
Jag har sökt på honom, men han finns på så många länkar.
Kan inte finna det du skrev om utan att leta i evighet uppenbarligen.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 5 december 2003, 12:19

Bagheera skrev:Det låter intressant Solitaire.

Har du en direkt källa/länk?
Jag har sökt på honom, men han finns på så många länkar.
Kan inte finna det du skrev om utan att leta i evighet uppenbarligen.
Här: http://zmag.org/content/showarticle.cfm ... temID=2846 (rätt långt ner)
Royan hette staden på den franska atlantkusten som bombades av 1200 B-17 plan några veckor före krigsslutet. Det var första gången napalm användes i Europa.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 27 september 2004, 13:27

Hej

Använder Svenska armen fosfor granater ? En sådan granat måste va fruktansvärd att få in i än byggnad eller tält.

EN annan sak jag tänkte på. Det va en kompis pappa som sa de att man inte fick lufta fliken på ett tält och tumma magasinet rätt in . Och detta gällde även i krig. Ja kan förstå varför man inte får göra det på övning. Det är ju inte den öltimata väknigen på morgonen .-

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 september 2004, 16:42

Royan
Blev bombat innan April, t.ex. 5 januari 1945 med 1576 ton sprängbomber och 14 ton brandbomber. M.a.o. inte någon fråga om att "spara" staden för försök med napalm. Operation Venerable, att med fria franska styrkor och amerikanare befria Royan i syfte att kunna börja använda hamnen i Bordeaux, fick inte bara understöd från luften utan också av bl.a. slagskeppet Lorraine.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 september 2004, 17:38

Använder Svenska armen fosfor granater ? En sådan granat måste va fruktansvärd att få in i än byggnad eller tält.

Finns som rökhandgranater eller närskyddsrök till strf.
EN annan sak jag tänkte på. Det va en kompis pappa som sa de att man inte fick lufta fliken på ett tält och tumma magasinet rätt in . Och detta gällde även i krig. Ja kan förstå varför man inte får göra det på övning. Det är ju inte den öltimata väknigen på morgonen
Det är ganska logiskt. Säkerhetsavståndet är 10 m med lös am.

:)

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 28 september 2004, 17:56

Solitaire skrev:Författaren Howard Zinn var besättningsman på ett amerikanskt bombplan under andra världskriget. Mot slutet av kriget beordrades han ut på ett uppdrag där de släppte en ny sorts brandbomber över en ockuperad fransk by där en trupp tyska soldater väntade ut kriget. Ett antal fransmän och tyskar dog helt i onödan bara för att man ville testa ett nytt vapen.
Well, se bara på A-bomberna och Japan - klart man tar chansen att testa pryttlar "skarpt"...

Confident
Tidigare medlem

Napalm på apelsinjuice och bensin?

Inlägg av Confident » 28 september 2004, 19:50

Hans skrev:Royan
Blev bombat innan April, t.ex. 5 januari 1945 med 1576 ton sprängbomber och 14 ton brandbomber. M.a.o. inte någon fråga om att "spara" staden för försök med napalm. Operation Venerable, att med fria franska styrkor och amerikanare befria Royan i syfte att kunna börja använda hamnen i Bordeaux, fick inte bara understöd från luften utan också av bl.a. slagskeppet Lorraine.

MVH

Hans
Vänligen, Hans.

Vet Du om man kan göra napalm på apelsinjuice och bensin?
Jag har läst det från en film.

Med utmärkt högaktning.

Desmond Dusseldorf

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Napalm på apelsinjuice och bensin?

Inlägg av Hans » 29 september 2004, 11:25

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Vet Du om man kan göra napalm på apelsinjuice och bensin? Jag har läst det från en film.
Är du allvarlig? Det finns en modern myt om att man får napalm av att blanda bensin och fryst apelsinjuice...jag har inte provat men det förefaller vara ganska korkat.

Vad är napalm? Det är bensin som har blandats med t.ex. alunat för att få en klibbig konsistens. I början, Napalmen uppfanns i Harvard 1942, använde man naphthalene (nafta, naftalin?) och palmitate (palmsyra?). Numera är polystyren och benzen vanliga tillsatser i bensinen för att göra napalm. Napalm är inget undervapen, skillnaden mot bensin är att den kladdar fast och klumpar sig vilket leder till att den brinner längre. Det är hursomhelst inte så trevligt att befinna sig där en bomb, med några hundra liter napalm (eller vanlig bensin), ramlar ner.
Bild

Mer läsning http://www.chemindustry.com/chemnames/N/napalm.asp
MVH

Hans

Skriv svar