Det var det värsta, påståndet om att slaktaren Mao skulle ha störtat Kejsardömet! Det är ju inte ens ett utslag av okunskap, det handlar om revisionism!Djinghis Khan skrev:Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt gårdagens discoverydokumentär. Mulans verkliga förebild fanns inte hos Wang Cong'er som de påstod i filmen utan hos Hua Mulan som sägs ha levt under Sui-dynastin. T.o.m. Disney är mer historiskt korrekt! Hörde ni vad dom sa på slutet, att Mao skulle ha störtat kejsardömet...![]()
Rent skräpprogram i mitt tycke
/DK M
"Krigarkvinnor" på Discovery ikväll
Jo funderade också på den repliken, kanske jag vet inte, men de såg ut att använda kinesiska filmklipp och de såg inte allt för billiga ut, kanske komunist kina hadde repliken som vilkår för att discovery skulle få använda filmklippen.
Vist höll på att falla av stolen när jag hörde repliken. Men helt fel har de inte, Mao avskaffade kejsardömet, sedan att kejsaren redan var störtad under 20-talet och blev galions-kejsare figur för kina med Japanskt stöd under andra vädskriget är en annan sak.
Men det är väll som under stormingen av vinterpalatset Tsaren hadde "självmant" avgåt ett halvår tidigare och lämnat makten till folkförsamlingen....
Vist höll på att falla av stolen när jag hörde repliken. Men helt fel har de inte, Mao avskaffade kejsardömet, sedan att kejsaren redan var störtad under 20-talet och blev galions-kejsare figur för kina med Japanskt stöd under andra vädskriget är en annan sak.
Men det är väll som under stormingen av vinterpalatset Tsaren hadde "självmant" avgåt ett halvår tidigare och lämnat makten till folkförsamlingen....
- SolitaryMan
- Medlem
Nu handlar det ju faktiskt om militära ledare, inte vilka kvinnliga ledare som helst, så "krigarkvinnor" tycker jag är en fullständigt rättvisande titel på programmet. Dessutom drar ju Discovery så klart nytta av Lucy Lawless, känd för rollen som "Krigarprinsessan" - därmed är titeln given på serienJa77 skrev:Nu handlade det om boudica, ytterligare en historisk person som skulle kallas ledarkvinna istället.
Till kvällen avsnitt då. Eftersom det varit en storm av kritik mot allt ohistoriskt i serien hittills, vad hittar man att anmärka på Boudica?
/Martin
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jo, de hade helt fel. Kejsaren avgick 12 februari 1912, och sedan var Kina en republik. 1934 blev Manchukuo ett kejsardöme med denne tidigare kinesiska kejsare på tronen.Ja77 skrev:Vist höll på att falla av stolen när jag hörde repliken. Men helt fel har de inte, Mao avskaffade kejsardömet, sedan att kejsaren redan var störtad under 20-talet och blev galions-kejsare figur för kina med Japanskt stöd under andra vädskriget är en annan sak.
Eftersom jag vet väldigt lite om Boudica har jag svårt att ytra mig. För en gång skulle verkade Discovery lite "neutral" för bägge sidorna utförde sådana fruktansvärda ildåd.SolitaryMan skrev:Till kvällen avsnitt då. Eftersom det varit en storm av kritik mot allt ohistoriskt i serien hittills, vad hittar man att anmärka på Boudica?Ja77 skrev:.![]()
/Martin
Det enda kritiska jag kan komma på är att det verkade alltid vara små barn med i bilden när romarna slaktar civilbefolkningen men bara äldre personer när Boudica slaktar civilbefolknigen.
Sedan kommer den överromatiserade bilden efter slaget om Boudica, hur nederlaget måste varit värre en döden etc och de lägger fram ett antal teorier hur det gick med henne. Man vill ha en legend av henne, Istället för att säga hon flydde till skogs och lämnat armen, eftersom hon enligt historien inte blev nedtrampad av en romersk legion.
Den återinsatta (från 1934, va?) japanska lydkejsaren störtades väl av ryssarna när dom ryckte fram mot japnerna i Manchuriet.Ja77 skrev:Jo funderade också på den repliken, kanske jag vet inte, men de såg ut att använda kinesiska filmklipp och de såg inte allt för billiga ut, kanske komunist kina hadde repliken som vilkår för att discovery skulle få använda filmklippen.