Kraschade flyg

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hemvärnet
Medlem
Kontakt:

Kraschade flyg

Inlägg av Hemvärnet » 1 december 2003, 13:23

Hur många tyska flygplan störtade i Sverige under andra världskriget? 50tal? och var kraschade dom som vanligast, södra eller norra sverige? Jag bor utanför Umeå, och nog finns ju viljan att vilja hitta ett kraschat nazi flygplan när man vandrar i skogsmarkerna våra. Hur stor är chansen? :lol:

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 1 december 2003, 14:36

Det var ett hundratal, vet inte den exakta siffran men någon här gör det säkert. De flesta kraschade i södra Sverige. Det är ganska logiskt eftersom att det mest var amerikanska och brittiska bombplan som hade blivit skadade under sina bombuppdrag över Tyskland 1943-45. En del kraschade efter att ha blivit träffade av det svenska luftvärnet.
Vid min mammas släkts hemstad Vitsjö vet jag att det krachade ett Lancaster någon gång under 1943. Samtliga i besättningen dög. Min morfar som var inkallad vaktade vraket. Han sparade också en del av flygplanet som minne. Jag har förgäves sök efter den här biten men det verkar som någon i släkten har slängt den... Vilket brott. :x :(
Nästa gång jag är där nere ska jag leta i skogen efter en bit, man kan ju alltid ha tur. Men chanserna att hitta bitar skulle jag betrakta som väldigt små. Du ska tänka att de har blivit utsatta för väder och vind under 60 år.
En bra bok att läsa om ämnet är "Anrop Red Dog". Där får man följa en B-24 besättning som kraschade utanför Falkenberg 1945. Man får läsa om hur interneringen av utländska flygare gick till. Rekomenderar stark.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 1 december 2003, 14:44

under hela kriget totalt 342st

121 tyska
1 polsk
10 finska
8 norska
1 rysk
59 brittiska
142 amerikanska

Om du vill kan jag skriva hur många från diverse land som krashade vilka år.

Användarvisningsbild
Hemvärnet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hemvärnet » 1 december 2003, 15:17

Hartman:

intressant historia det där, tråkigt att någon möjligen har slängt minnet. men om jag visste av en plats, där ett flygplan från wwII hade kraschat på så hade jag letat överallt hehe.

Men åter igen, hur stor är chansen att hitta något här ute i skogarna? Det är ingen som har någon siffra på hur många plan som störtade i norrland, helst specifikt västerbotten. och visst kan det ligga något plan där ute som inte har upptäckts.

Och vad gör man om man nu mot alla odds skulle hitta ett flygvrak ute i skogen? låt säga från luftwaffe. skulle man först plocka på sig lite delar, möjligtvis vapen, medaljer eller skulle man bara anmäla in det. hmm..

Men du vet ingen affär där man kan köpa boken, på internet. helst svensk sida.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 1 december 2003, 17:06

Köp eller låna boken "Nödlandning Sverige! " av Rolph Wegmann - Bo Widfeldt, utgiven 1991, den ger en detaljerad beskrivning av alla kraschade och nödlandade utländska militärflygplan under krigsåren. Jag har (+ en del egna forskningar) använt den som källa i tråden (klistrad) "Bomber över Sverige", men även i tråden "Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg" , viewtopic.php?t=4848&highlight= . Det är möjligt att du redan där kan hitta uppgifter som berör din hembygd.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 1 december 2003, 17:25

Chansen att hitta ett oupptäckt plan någonstans i Sverige skulle jag betrakta som mikroskopisk. Sverige var ändå ett så pass tätbefolkat land under 2vk så att ingen krasch kunde undgå att iaktas. Om det finns ett oupptäckt vrak någonstans så tror jag att det är i fjällen, eller på botten av någon sjö. Jag tror däremot att i tex Ryssland finns det goda förutsättningar för att många flygplansvrak ska förbli oupptäckta på grund av att det ibland inte bor folk på många många mil. Jag såg ett program på NGC där den rysska militären nyligen hade hittat ett vrak av ett amerikanskt PV-2 Harpoon någonstans på den ryska stäppen, helt orörd.
Men låt då säga att du hittar ett vrak så är självklart det rätta att på en gång meddela myndigheterna, även ifall jag själv skulle ha svårt för att hålla fingrarna i styr.
Vad gäller boken så hittade jag den på Biblioteket men den borde finns att köpa på internet också eftersom den var ganska ny.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 1 december 2003, 20:04

Ligger ju nån kraschad Lancaster från Dambusters utanför Luleå eller Piteå tror jag, det går att läsa om i senaste Pennan & Svärdet.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 1 december 2003, 20:16

Wolfblitzer skrev:Ligger ju nån kraschad Lancaster från Dambusters utanför Luleå eller Piteå tror jag, det går att läsa om i senaste Pennan & Svärdet.
Utanför Porjus ligger planet, drygt 20 från Luleå.

MVH

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 1 december 2003, 20:18

Wolfblitzer skrev:Ligger ju nån kraschad Lancaster från Dambusters utanför Luleå eller Piteå tror jag, det går att läsa om i senaste Pennan & Svärdet.
Den ligger utanför Porjus och det är t.o.m. skyltat dit, så det är litet långt från Umeå. Men det går fortfarande att plocka delar från den. Se viewtopic.php?t=11613 , "WW2 saker i Sverige".

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 1 december 2003, 21:31

Hemvärnet skrev:och var kraschade dom som vanligast, södra eller norra sverige? Jag bor utanför Umeå, och nog finns ju viljan att vilja hitta ett kraschat nazi flygplan när man vandrar i skogsmarkerna våra. Hur stor är chansen?
Vanligast med nödlandningar var i södra Sverige, förutom Tyska plan landade där stora mängder fyrmotoriga allierade bombplan. Fjällvärlden, gränstakterna mot Norge tog också emot en hel del plan.

MVH

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Re: Kraschade flyg

Inlägg av Stilleben » 1 december 2003, 23:10

Hemvärnet skrev:Hur många tyska flygplan störtade i Sverige under andra världskriget? 50tal? och var kraschade dom som vanligast, södra eller norra sverige? Jag bor utanför Umeå, och nog finns ju viljan att vilja hitta ett kraschat nazi flygplan när man vandrar i skogsmarkerna våra. Hur stor är chansen? :lol:
Jag har gått igenom litteraturen på området och jag kan inte se att något utländskt plan nödlandat eller störtat i Umeå-trakten, ja överhuvudtaget inte kring hela Norrlandskusten. Så dina chanser att hitta ett plan just där är nog minimala.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 2 december 2003, 11:26

Hemvärnet skrev:Men åter igen, hur stor är chansen att hitta något här ute i skogarna? Det är ingen som har någon siffra på hur många plan som störtade i norrland, helst specifikt västerbotten. och visst kan det ligga något plan där ute som inte har upptäckts.

Och vad gör man om man nu mot alla odds skulle hitta ett flygvrak ute i skogen? låt säga från luftwaffe. skulle man först plocka på sig lite delar, möjligtvis vapen, medaljer eller skulle man bara anmäla in det. hmm..
Även Västerbotten fick besök, men då måste du åka västerut till Dorotea. Den 24 feb 1942 buklandade en Bf 109 E-4/b på Bällvikssjön (VNV Dorotea) Helt enligt instruktionerna skedde nödlandningen med infällt ställ och infällda klaffar utmed sjöstranden. Planet fick därmed endast lättare skador och återlämnades till tyskarna den 28 feb.

MVH

Skriv svar