Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
mickis
- Medlem
Anno skrev:mickis skrev: många läger var också frivilliga arbetsläger.
mickis
Jaså? Berätta mer, vilka läger pratar vi om?
/Anno
Frivillga arbetsläger fanns oxå i Tyskland. Jag vet ett i alla fall, enligt min morfar, men jag vet inte vad det hette... Det låg utanför Weiden i alla fall... Eller kanske tillomed i Weiden*.
Inte Flossenbürg - det var ett läger för fångar... Jag vet dock inte heller om det var för polacker och ryssar eller för judar... Men jag tror att det var för judar.
//mickis
* Weiden ligger i Bayern.
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 18 november 2003, 15:30
mickis skrev:Anno skrev:mickis skrev: många läger var också frivilliga arbetsläger.
mickis
/Anno
Frivillga arbetsläger fanns oxå i Tyskland. Jag vet ett i alla fall, enligt min morfar, men jag vet inte vad det hette... Det låg utanför Weiden i alla fall... Eller kanske tillomed i Weiden*.
Inte Flossenbürg - det var ett läger för fångar... Jag vet dock inte heller om det var för polacker och ryssar eller för judar... Men jag tror att det var för judar.
//mickis
Har jag mycket svårt att tro på, du skulle inte kunna fråga din morfar lite mer om det?
Detta är vad jag får fram på en sökning på altavista, men eftersom det står på tyska och min skoltyska inte är så bra, så skulle väl någon vänlig person kunna hitta något av intresse:
http://se.altavista.com/web/results?q=K ... &avkw=aapt
/Anno
-
mickis
- Medlem
Anno skrev:mickis skrev:Anno skrev:mickis skrev: många läger var också frivilliga arbetsläger.
mickis
/Anno
//mickis
Har jag mycket svårt att tro på, du skulle inte kunna fråga din morfar lite mer om det?
Detta är vad jag får fram på en sökning på altavista, men eftersom det står på tyska och min skoltyska inte är så bra, så skulle väl någon vänlig person kunna hitta något av intresse:
http://se.altavista.com/web/results?q=K ... &avkw=aapt
/Anno
jag kan höra med min morfar. o jag ska be nån översätta en text jag hittade på den sidan du skickade. MEN jag vet att Flossenbürg var ett läger för ev. judar! så jag pratar inte om det lägret. min morfar sa att det fanns ett annat... jag ska kolla upp det.
//mickis
-
Morthaur
- Medlem
finns det någon bra sida på nätet där man kan se planritning över Treblinka och även där man kan läsa vittnesmål om gaskamrarna och hur proceduren gick till?
-
Henke
- Medlem
Ingen planritning såvitt jag vet men en hel del information:
http://www.nizkor.org/hweb/camps/aktion ... treblinka/
-
Sune
- Medlem
Lindir skrev: Tyskland går sista ronden skrevs av Gunnar Th:son Pihl som var Berlinkorrespondent för Sydsvenska Dagbladet tills han efter denna bok blev utkastad av tyskarna
Jag tror att han blev utkastad när han rapporterade i svenska tidningar om att Berlins befolkning började evakueras pga bombningarna sommaren 1943. Göbbels gillade inte att detta kom ut. Därför ombads han lämna landet.
Han skrev boken när han kommit till Sverige.
(Detta kan vara nyttigt att reflektera över när man diskuterar USAs öppenhet mot journalister i krig.)
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 21 november 2003, 19:11
Göbbels
Goebbels!
/Anno
-
Petter D
- Medlem
mickis skrev:Ja, men alla läger i Tyskland under andra väldskriget var inte förintelseläger eller läger som folk tvingades vara i, många läger var också frivilliga arbetsläger.
mickis
Nej, det var det inte.
Du kanske inte ska lyssna på din morfar så mycket...
-
Petter D
- Medlem
Morthaur skrev:
Kan du nämna något läger i Tyskland som användes som utrotningsläger?
Jag hoppas inte du förnekar nazismens brott, jag väljer istället att se det som en uppriktig fråga. De läger som användes för utrotning var Belzec, Sobibor, Chelmno och Treblinka. Övriga (typ Auswitch) var arbetsläger där folk svältes och arbetades ihjäl, dvs ungefär samma sak som i dödslägren men med skildnaden att här var massmordet snarare en välkalkylerad bieffekt av det hårda arbetet (även om vanliga massavrättningar var väldigt vanliga) och dom små ransonerna medan i dödslägren så var dödandet målet i sig.
-
Sune
- Medlem
Till Centurion: Men frågan gällde väl om det fanns några utrotningsläger inom rikets gränser? (Dvs det ursprungliga riket)
Auschwitz låg väl strax utanför Schlesien, alltså utanför riket?
Om det nu inte fanns några äkta utrotningsläger inom riket, kan det förklara den relativa okunnigheten om lägren (före 1945)?
Var det så att man medvetet försökte dölja vad som hände i lägren?
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 26 november 2003, 15:26
Auschwitz låg väl strax utanför Schlesien, alltså utanför riket?
Auschwitz låg i Oberschlesien och därför inom det ursprungliga tyska riket, om däremot området som Auschwitz låg i, hamnade i Polsk ägo efter första världskriget vet jag ej. Men ungefär 30% av Oberschlesien hamnade under Polen efter första världskriget. [Efter en folkomröstning]Chelmno låg också på rikstyskt område genom att Tyskland införlivade en bit av västliga Polen och upprättat Reichsgau Wartheland.
/Anno - Återupprätta Sälj & Köp!
-
Lindir
- Medlem
Anno skrev:Auschwitz låg i Oberschlesien och därför inom det ursprungliga tyska riket, om däremot området som Auschwitz låg i, hamnade i Polsk ägo efter första världskriget vet jag ej. Men ungefär 30% av Oberschlesien hamnade under Polen efter första världskriget.
Jo, det område Auschwitz låg i hamnade i Polen efter första världskriget, för att sedan åter inlemmas i Tyskland 1939.
-
Sune
- Medlem
Så, frågan kvarstår: Fanns det utrotningsläger i Tyskland?
(eller var alla i Polen?)
-
Henke
- Medlem
Sune skrev:Så, frågan kvarstår: Fanns det utrotningsläger i Tyskland?
Precis som inläggen ovan förklarar så beror det på vad du menar med "Tyskland". Tyskland idag, Tyskland före kriget eller Tyskland efter krigsstarten?
Henrik
-
Lindir
- Medlem
Sune skrev:Så, frågan kvarstår: Fanns det utrotningsläger i Tyskland?
Vi har visserligen redan svarat på det, men jag kan göra det en gång till: det beror på vad du menar med Tyskland. Inget utrotningsläger läger låg i det som 1937 hörde till Tyskland. Däremot låg ett par av dem i det som tjugo år tidigare hörde till Tyskland, där det bodde tyskar sedan århundraden, och där till skillnad från resten av Polen den allmänna rikstyska lagen gällde, eftersom de helt och hållet annekterats och gjorts till en del av det Tyska Riket (medan resten av Polen gjordes dels till Generalguvernementet med särskild lagstiftning, och dels till de östliga distrikten som först togs av Sovjetunionen).
Det är alltså inte långsökt att säga att dessa läger låg i Tyskland - däremot är det en definitionsfråga.