Skillnaden mellan anarki och anarki

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 26 november 2003, 15:03

Det är intressant att R:son inte klarar av att svara på frågor som ifrågasätter hans världsbild.

Av polemiken med Anno (om man kan kalla det polemik när bara Anno har argument...) kan man dessutom se att R.son anser att familjerna icke bör försvagas, att han anser dessa som den bästa garantin för den enskilde.

Ponera att ett anarkokapitalistiskt samhälle skapas: Jag förutsätter att alla förmögenheter skall nollställas så att alla har lika förutsättningar från början.

För annars är det ju bara ett sätt att befästa den rådande ordningen där de som har utnyttjat statens lagar mest skrupelfritt (läs: stora företag) har mest pengar. Och därmed makt i det nya samhället. Lite som att springa ett fyrahundrameterslopp med Carl Lewis, med den skillnaden att han springer hundra meter och jag fyrahundra, med startskott vid samma tidpunkt.

/Petter

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 26 november 2003, 15:17

Gutekrigaren skrev: Men bananplockarna kan ju göra nåt annat, de har ju också fritt val? Har de verkligen det, frågar jag? Om alternativet är svält och undergång, är de då helt utan bojor och lever fritt och underbart?
/Petter
Det jag skulle vilja veta är vad som kommer hända i detta samhälle när bananplockarna bildar en fackförening och förklarar att de inte kommer att plocka några bananer förän dessa är giftfria.
Senast redigerad av 1 jj, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 26 november 2003, 15:32

R:$on skrev: Nu måste jag dra...
Ah, är du anställd? Eftersom du måste.

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 26 november 2003, 21:48

Dûrion Annûndil skrev:
Några funderingar... I Landstinget råder dålig ekonomi, därav bristen på platser. Det hjälper inte heller att "marknaden" tar ca 20000 kr/veckan för en läkare från ett bemaningsföretag.

Varför kan bemanningsföretaget göra detta? Jo pga att landstinget i praktiken har monopol. Skyll inte monopol som skapas av politik på marknaden.
Dûrion Annûndil skrev: Privatägda sjukhus har möjligheten att sålla bland sina kunder genom att kräva en viss summa pengar.
Självklart kommer vissa företag ha möjligheten att göra, men det kommer inte företagen med få eller nära inga kunder har råd att göra.
Å andra sidan, tydligen kan landstingen också sålla bland sina kunder, att det är möjligt räcker det med att läsa dagstidningen för att förstå.
Dûrion Annûndil skrev: Lärarbristen beror också på att det råder brist på utbildade lärare, tror jag, och lärare tar de jobb som ger bäst betalt och ligger där de vill arbeta - det vill säga enligt marknadens regler.
Där lärarna vill arbeta är där jobben finns, där jobben finns där finns behoven av lärare.
Dûrion Annûndil skrev: Matbristen är som störst i länder där man inte har råd att köpa mat av marknaden, marknaden skickar inga matsändningar till svältande barn som inte kan betala för sig. Och dessutom har marknaden i vissa fall konkurerat ut inhemsk matproduktion, till förmån för mer "marknadskraftiga" grödor som kaffe och opium, så att svält varit följden när ekonomin brister. Eller är jag helt ute och cyklar?
Matbrist finns i länder utan kapitalism, de u-länder som närmare liknar feodalism än någonting annat.
Har Förenta Staterna någon gång under sin historia haft en omfattande svält som inte orsakats av naturen?

/Erik

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 26 november 2003, 21:52

Gutekrigaren skrev:I det här landet påstås det ofta från högerhåll att den svenske medborgarens frihet är kringskuren och sänkt till botten av socialdemokraterna. Att initiativ kvävs i sin linda och at staten förvandlat folket till bidragsmotagande zombies.

Min fråga: Finns det någon här som (på allvar) känner sig kvävd av staten, som hindrats av staten att genomföra initiativ och idéer?

Observera: Jag är icke socialdemokrat.

Mvh Petter

Ja.

/Erik

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 26 november 2003, 21:56

Anno skrev:
Förklara för mig varför "folket" har rättigheter som upphäver enskilda individers rättigheter.
Därför demokratin är sådan.

/Anno[/quote]

Var härstammar den rättigheten ifrån?
Hur fick två människor rätten att råna den tredje?

/Erik

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 november 2003, 22:01

Erik F skrev:
Anno skrev:
Erik F skrev:
Förklara för mig varför "folket" har rättigheter som upphäver enskilda individers rättigheter.
Därför demokratin är sådan.

/Anno
Var härstammar den rättigheten ifrån?
Hur fick två människor rätten att råna den tredje?

/Erik
Lägg av med att använda ord som inte har ett strunt med saken att göra, du kan gott åka till ett annat land om du inte finner dig i detta systemet, eftersom en majoritet är för att vi ska demokrati så får du finna dig i det.

trams.

/Anno

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 26 november 2003, 22:02

Anno skrev: Att staten på det sättet försvagar familjerna och uppmuntrar ansvarslöshet bekymrar dig inte?
Att man försöker skapa fri människor som slipper vara beronde av sina förlädrar? Att man ser till så att så många som möjligt att får läsa på universitet och högskolor? För övrigt talar jag studiebidraget man får när man går på universitet!

/Anno[/quote]

Vad i dina studier rättfärdigar stöld (= skattefinansiering)?
Att du studererna ligger i dina egenintressen; att du studerar för att utvecklas som person eller helt enkelt öka din inkomst?

/Erik

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 november 2003, 22:07

Erik F skrev:Vad i dina studier rättfärdigar stöld (= skattefinansiering)?
Som jag sa innan till dig, använd ord sparsamt, du har ju för tusan ingen gradskillnad, vad händer när folk kommer och stjäler av dig på riktigt.
stöld, tillgreppsbrott, att utan lov ta annans egendom med uppsåt att tillägna sig den.
Källa: ne.se
Att du studererna ligger i dina egenintressen; att du studerar för att utvecklas som person eller helt enkelt öka din inkomst?
Jag försvarar systemet, därför det är bra ur ett sammhällsekonomiskt perspektiv. Ju mer vi främjar att folk utbildar sig, dessto mer välutbildad befolkning får vi, dessa får i sin tur mer pengar som de kan spendera på konsumtion och staten får in mer pengar.

/Anno

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 26 november 2003, 22:14

Anno skrev: Lägg av med att använda ord som inte har ett strunt med saken att göra, du kan gott åka till ett annat land om du inte finner dig i detta systemet, eftersom en majoritet är för att vi ska demokrati så får du finna dig i det.

trams.

/Anno
Mänskliga rättigheter har alltså ingenting med styrelseskicka att göra, en mycket märlig syn, den får du väldigt gärna förklara.

Jag har inte haft möjlighet att väljs något annat system.
När jag föddes gav staten mig ett medborgarnummer och sedan dess var jag fånge i systemet, betänkt även att jag ännu inte har haft statens tillåtelse att rösta i en enda av dessa demokratiska omröstningar.

/Erik

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 november 2003, 22:14

Dagens ord för dig Erik F:
utopis´t subst. ~en ~er
ORDLED: utop-ist-en
• person som hyser utopiska idéer särsk. i samhällsfrågor

/Anno

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 26 november 2003, 22:16

Anno skrev:
Jag försvarar systemet, därför det är bra ur ett sammhällsekonomiskt perspektiv. Ju mer vi främjar att folk utbildar sig, dessto mer välutbildad befolkning får vi, dessa får i sin tur mer pengar som de kan spendera på konsumtion och staten får in mer pengar.

/Anno
Så det är därför staten ger människor bidrag för närmast löjleväckande kurser de väljer för att slippa arbete eller helt enkelt studera för sina egna intressens skull?

Vad studerar du?

/Erik

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 26 november 2003, 22:19

Anno skrev:Dagens ord för dig Erik F:

/Anno
Jo, det skulle kunna kallas dagens ord för mig.

Sanningen är att min politiska ståndpunkt inte alls är anarkistiskt på något sätt, jag tycker enbart idéerna är intressanta och roar mig med att argumentera för dem.

/Erik

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 november 2003, 22:20

Erik F skrev:Mänskliga rättigheter har alltså ingenting med styrelseskicka att göra, en mycket märlig syn, den får du väldigt gärna förklara.
Uh? Prata ur skägget.
Jag har inte haft möjlighet att väljs något annat system.
När du väl kan, så kan du rösta på vilket parti som helst, som vill införa diktatur eller anarkism/nattväktarstat. Men oj, använder de sig av det hemska demokratiska systemet för att komma till makten.
När jag föddes gav staten mig ett medborgarnummer och sedan dess var jag fånge i systemet,

Buhuhu, Matrix. :roll:
betänkt även att jag ännu inte har haft statens tillåtelse att rösta i en enda av dessa demokratiska omröstningar.
Din tid kommer.

/Anno

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 26 november 2003, 22:22

Anno skrev:
stöld, tillgreppsbrott, att utan lov ta annans egendom med uppsåt att tillägna sig den.

/Anno
Intressant.
Jag har aldrig givit mitt godkännande till den skatt jag påtvingas, jag har aldrig haft statens tillåtelse att delta i en enda demokratisk omröstning som påverkar detta.
Alltså är skatt stöld.

/Erik

Skriv svar