LasseMaja skrev:Jovisst är alla lika goda kålsupare.
Med ett historiskt perspektiv så säger det sig självt tycker jag.
Ett brott är ett brott, oavsett vilket motiv man har. Argumentation förekommer ofta att den som "tycker rätt" har ett större berättigande än den som "tycker fel", men vad är rätt och vad är fel?
Ja idag är "den västerländska demokratiska friheten" det som anses rätt, men gå tillbaka några århundraden så kommer ni att finna att alla intelligenta bildade, ja i stort sett alla människor, ansåg "Guds ord" var "rätt". Man såg det som så rätt och självklart att det fanns ingen ände på vad man kunde begå för att försvara det som var rätt och gott, mot ondskan.
Så kom ihåg, om ett par århundraden så har det som anses "rätt" förändrats igen, vårt försvar av "västerländsk demokrati, frihet och marknadsekonomi" kan mycket väl uppfattas så som vi själva uppfattar korståg och häxbål.
8)
Det är möjligt att du har rätt...
Det är också möjligt att man i framtiden kommer att förkasta ditt resonemang om att vi alla är lika goda kålsupare

Det är möjligt att jag vinner 10 mille på lotteri i morgon men jag säger inte upp mitt jobb idag för det...
Vad vill jag säga? Tja ungefär vad Engan så tydligt framställde, att vi nog bör använda de värdegrunder vi tror på (med en god dos av din skeptisism)
Jag tror iofs inte att du är beredd att helt förkasta "rätt och fel"?

Och skulle du tycka det, spelar den här diskussionen någon roll i så fall?