Vad är en ekonomi?
Vad är en ekonomi?
Kom i diskussion om det tidigare idag. Jag definierade det som när det finns en marknad som kan värdesätta produkter/tjänster. Min diskussionspartner ansåg att så fort det har något värde för en själv, tex om jag lägger x antal timmar på att odla något så är det värt x antal timmar. Någon som har andra tankar?
Re: Vad är en ekonomi?
Jag håller på din definition. De sk. klassiska ekonomerna (Adam Smith, Marx o.s.v) resonerade ofta på liknande sätt som din diskussionsparter vilket gav upphov en hel del problem och motsägelser i deras teorier.Henriko skrev:Kom i diskussion om det tidigare idag. Jag definierade det som när det finns en marknad som kan värdesätta produkter/tjänster. Min diskussionspartner ansåg att så fort det har något värde för en själv, tex om jag lägger x antal timmar på att odla något så är det värt x antal timmar. Någon som har andra tankar?
Nja. Ekonomi betyder ju "hushållning med resurser" vilket betyder att varken marknadspris eller produktion måste inrymmas i den för att den skall kunna kallas ekonomi.
Om jag tex som äldsta son får alla syskonens veckopeng med instruktionen att fördela dem rättvist efter eget kynne så bildar jag tex med mina syskon en ekonomi. Detta trots att det inom ekonomin saknas både produktion marknadskrafter.
Om jag tex som äldsta son får alla syskonens veckopeng med instruktionen att fördela dem rättvist efter eget kynne så bildar jag tex med mina syskon en ekonomi. Detta trots att det inom ekonomin saknas både produktion marknadskrafter.
Bytesvärdet bestäms i själva produktionsprocessen, av "det samhälleligt nödvändiga arbete nedlagt i densamma". Senare i själva försäljningsprocessen exponerar man värdet genom utbud/köpkraftmekanismen och därmed får varan sitt pris.Henriko skrev:Kom i diskussion om det tidigare idag. Jag definierade det som när det finns en marknad som kan värdesätta produkter/tjänster. Min diskussionspartner ansåg att så fort det har något värde för en själv, tex om jag lägger x antal timmar på att odla något så är det värt x antal timmar. Någon som har andra tankar?
Pris och bytesvärde är alltså inte samma sak.
Nej, de har rätt. Says lag är felaktig, och fungerar endast på en imaginär Robinson Crouse ö, ej i verkligheten.dot skrev:Jag håller på din definition. De sk. klassiska ekonomerna (Adam Smith, Marx o.s.v) resonerade ofta på liknande sätt som din diskussionsparter vilket gav upphov en hel del problem och motsägelser i deras teorier.Henriko skrev:Kom i diskussion om det tidigare idag. Jag definierade det som när det finns en marknad som kan värdesätta produkter/tjänster. Min diskussionspartner ansåg att så fort det har något värde för en själv, tex om jag lägger x antal timmar på att odla något så är det värt x antal timmar. Någon som har andra tankar?
- Ralf Palmgren
- Medlem