Brittiska fallskärmstrupper
Och i det här fallet har karbinen även en klenare kaliber.
Även om båda är i kaliber 30. så är det STOR skillnad på M1 gevärets 30-06 och M1 karbinens 30. Carbine.
Karbinens är mycket kortare och med en lättare, trubbigare kula.
Patronen påminner mer om en pistolpatron än en till ett gevär.
M1 karbinen var först främst avsedd för ett alternativ till pistol för de som inte hade behov/möjlighet att bära ett fullstort gevär.
Men då det tillverkades i så många exemplar så användes den även i regelrätta strider i frontlinjen.
Det fanns en särskild fallskärmsjägarversion med fällbar metallkolv och senare kom ett 30 skotts magasin och en version med fullautofunktion kallad M2.
Den fortsatte att vara populär bland de som använde den.
(smidig och lätt.)
Även om vissa kritiserade den för att vara "för klen" och inte fälla fienden på en gång.
Även om båda är i kaliber 30. så är det STOR skillnad på M1 gevärets 30-06 och M1 karbinens 30. Carbine.
Karbinens är mycket kortare och med en lättare, trubbigare kula.
Patronen påminner mer om en pistolpatron än en till ett gevär.
M1 karbinen var först främst avsedd för ett alternativ till pistol för de som inte hade behov/möjlighet att bära ett fullstort gevär.
Men då det tillverkades i så många exemplar så användes den även i regelrätta strider i frontlinjen.
Det fanns en särskild fallskärmsjägarversion med fällbar metallkolv och senare kom ett 30 skotts magasin och en version med fullautofunktion kallad M2.
Den fortsatte att vara populär bland de som använde den.
(smidig och lätt.)
Även om vissa kritiserade den för att vara "för klen" och inte fälla fienden på en gång.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Hur det var med självmodifikationerna vet jag inte, men det tillverkades en version (M2) som man kunde välja mellan semi- och automateld. Ett 30-skotts magasin tillverkades också. Man kan se exempel på detta i en snutt film från Koreakriget som användes i början av Clintan-filmen Heartbreak Ridge förövrigtSolitaire skrev:Modifierade inte en del soldater sina M1-karbiner i fält så att de sköt automateld? Har läst det någonstans men vet inte om det stämmer.
Det skulle vara någon spärr som kunde filas ned så att det gick att skjuta (endast) helautomat med den. Det skulle dock räknas som skadegörelse på arméns egendom.Dûrion Annûndil skrev:Hur det var med självmodifikationerna vet jag inte, men det tillverkades en version (M2) som man kunde välja mellan semi- och automateld.Solitaire skrev:Modifierade inte en del soldater sina M1-karbiner i fält så att de sköt automateld? Har läst det någonstans men vet inte om det stämmer.
- Kn Korrekt
- Medlem
För den tiden då eller? Jag har köpt kängor som av butiken påstods vara tyska fallskärmsjägarkängor, moderna då, de når en bra bit upp på vaden och är vattentäta, ett enda stycke läder, hela vägen upp. De kanske har utvecklats mycket på den fronten, vad vet jag.Kn Korrekt skrev:Det ser ut som helt vanliga Ammo-Boots tycker jag...Moonman skrev:Kul med låga klackskor.
mvh Alex Robsahm