Bombkrigets fasor drabbade även Tyskland

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 november 2003, 09:26

Schwalbe skrev:Jag kan ju tillägga att fortfarande 1987 i USA så var det ett brännbart ämne.
Jag tog upp bombningarna i Tyskland som en redovisning i historian.
Efteråt frågade historieläraren syrligt om min flickvän hade hakkorsörhängen. Så kan det va....

Jävla revisionist! Hamn ska ju vara lärare och lära ut hela historien, och inte bara behagliga bitar av den. :x :?

Hur länge sedan var det här?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 18 november 2003, 09:36

mickis skrev:Ja77 skrev:
ingen kan förneka att Dresden inträffade...

Vad var det???....
Massivt Bombanfall mot tyska staden Dresden 13/14 feb 1945 av både USAAF och RAF Bomber Command.
http://www.hartford-hwp.com/archives/61/001.html

MVH

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 18 november 2003, 10:42

Så Churchills enda mål med att bomba Dresden(denna vackra kulturstad)var att imponera på Sovjet, detta var en nyhet för mig man bir mer och mer förvånad över de Alierades taktik. Att man dödar civila offer bara för att imponera på en annan alierad makt låter i mina ögon totalt felaktigt.

Blitzfahrer
Medlem

Re: Bombkrigets fasor drabbade även Tyskland

Inlägg av Blitzfahrer » 18 november 2003, 11:05

MartinE skrev:
Anno skrev:
Bombkrigets fasor drabbade även Tyskland

Den tyske författaren W G Sebald skildrar i sin "förstörelsens naturhistoria" ett förträngt kapitel i modern historia, de allierades terrorbombningar mot civila i tyska städer under världskrigets sista år. Sören Sommelius har läst en angelägen essä.
Läs vidare här.

/Anno
Tyskland bombade städer dom med, UTAN militära mål. Även om jag håller med om att detta undanhålles för mkt.
EFTER det att de allierade hade börjat med det, ja.

Blitzfahrer
Medlem

Inlägg av Blitzfahrer » 18 november 2003, 11:07

Korsriddaren skrev:
Schwalbe skrev:Jag kan ju tillägga att fortfarande 1987 i USA så var det ett brännbart ämne.
Jag tog upp bombningarna i Tyskland som en redovisning i historian.
Efteråt frågade historieläraren syrligt om min flickvän hade hakkorsörhängen. Så kan det va....

Jävla revisionist! Hamn ska ju vara lärare och lära ut hela historien, och inte bara behagliga bitar av den. :x :?

Hur länge sedan var det här?
Är revisionist ett skällsord?
Om jag anser att vi bör revidera Cortez krigföring i inkariket tex?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 18 november 2003, 11:07

Blitzfahrer skrev:
MartinE skrev: Tyskland bombade städer dom med, UTAN militära mål. Även om jag håller med om att detta undanhålles för mkt.
Nej, tyskarna började med Warszawa. Och därefter Rotterdam. Först efter det började de allierade bomba.

Henrik

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 18 november 2003, 11:58

Det är fruktansvärt det som hände med dom Tyska städerna men det är minst
Det som hände med Warzava mm mm
En civil som dör är alltid tragiskt och det kvittar om det är en Tysk eller ryss eller vad F*n som helst.
Jag betvivlar inte en sekund att om tyskarna hade en flygflotta som var lika stor som dom allierade så hade dom gjorde exakt samma grej med London

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 november 2003, 12:00

Vore det inte lämpligt här att mellan tyskarna över Warzawa och sedan Rotterdam (bägge diskutabla som 'militära' mål) i korthet blanda in Sovjetunionen i den här debatten.I den 'allierade segerns värld' glöms alltid den ryska bomboffensiven mot Finland under Vinterkriget bort. Ryssarna satte in omkring 1000 bombplan som fällde bomblaster över finska civila mål - vars totalvikter aldrig kom att överträffas förrän under Battle of Britain.

Blitzfahrer
Medlem

Inlägg av Blitzfahrer » 18 november 2003, 12:02

Henke skrev:
Blitzfahrer skrev:
MartinE skrev: Tyskland bombade städer dom med, UTAN militära mål. Även om jag håller med om att detta undanhålles för mkt.
Nej, tyskarna började med Warszawa. Och därefter Rotterdam. Först efter det började de allierade bomba.

Henrik
Fanns det inte militära mål i de båda städerna menar du?

Det är självfallet inte fel att bomba en stads ev militära anläggningar, Felet kommer när man terrorbombar fr att det är "enklast" och "vi ska ge dem". Tyskarna körde även de terrormetoden, främst mot London, men det var efter det att engelsmännen börjat med det mot tyskarna.

Blitzfahrer
Medlem

Inlägg av Blitzfahrer » 18 november 2003, 12:05

Luno skrev:Det är fruktansvärt det som hände med dom Tyska städerna men det är minst
En civil som dör är alltid tragiskt och det kvittar om det är en Tysk eller ryss eller vad F*n som helst.
Jag betvivlar inte en sekund att om tyskarna hade en flygflotta som var lika stor som dom allierade så hade dom gjorde exakt samma grej med London
De försökte efter det att engelsmännen börjat med det.
Tyskarna såg i början av kriget ingen anledning till att bomba icke-militära mål.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 november 2003, 12:11

Ska det bjäbbas om vem som började matkriget kanske inte spanska inbördeskriget bör glömmas bort.

/Petter

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 18 november 2003, 12:14

Blitzfahrer skrev:
Luno skrev:Det är fruktansvärt det som hände med dom Tyska städerna men det är minst
De försökte efter det att engelsmännen börjat med det.
Tyskarna såg i början av kriget ingen anledning till att bomba icke-militära mål.
Åh, tvärt om...tyskarna praktiserade terrorbombning redan under spanska inbördeskriget...Guernica någon?

Här har du en länk till en sida som handlar om Luftwaffes krigsbrott under kriget mot Polen.http://www.elknet.pl/acestory/pol39/pol39.htm
Bild

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 18 november 2003, 12:24

Och jag tycker inte det är mer synd om den civile Tysken Muller en om den civile polacken Leszek dom är lika mycket värda i mina ögon …

Tyskland var den värsta skurken under WWII det kommer vi aldrig ifrån och det hjälper inte att dom allierade Bombade några Tyska städer till Stenåldern när Tyskarna gjorde exakt samma grej

Blitzfahrer
Medlem

Inlägg av Blitzfahrer » 18 november 2003, 12:30

Guernica var inte en del av ww2.

Självklart gjorde tyskarna en del "skit" men de två fall som nämns på sidan är knappast tillräckliga för att mena att man minsann inlett ett regelrätt bombkrig mot civila mål.

Blitzfahrer
Medlem

Inlägg av Blitzfahrer » 18 november 2003, 12:34

Luno skrev:Och jag tycker inte det är mer synd om den civile Tysken Muller en om den civile polacken Leszek dom är lika mycket värda i mina ögon …

Tyskland var den värsta skurken under WWII det kommer vi aldrig ifrån och det hjälper inte att dom allierade Bombade några Tyska städer till Stenåldern när Tyskarna gjorde exakt samma grej
Ja, för alla människor är väl lika mkt värda?
Eller så är det en floskel som man bara hisplar ur sig...

Jag tror det är ogörligt att få dig att förstå dåtidens tankegångar, du är helt enkelt för "moderniserad". OM Tyskland hade vunnit kriget hade troligen Sovjet varit sett som Tyskland är idag.

Skriv svar