Detta är andra gången jag spelar Victoria så säkerligen kommer många misstags begås. Jag skall dock försöka spela så underhållande som möjligt och om jag får bra respons kommer AAR:n fortsätta imorgon. Tyvärr blev bilderna lite suddiga, men skall förhoppningsvis gå bra ändå.
1836 är Sverige ett land i periferien av Europa, en före detta stormakt som bara väntar på att än en gång kontrollera östersjön och återigen sprida namnet Sverige över världen. Sveriges 4.5 miljoner invånare skall återigen ses med respekt bland de europeiska stormakterna.
Januari 1836
Sveriges ekonomiska situation är oroväckande och min första uppgift som enväldig ledare för landet är att komma till rätta med problemen. Mina rådgivare övertygade mig om att dra ner på underhållet av båda flottan och armén, samtidigt som skatterna höjdes för alla samhällets klasser.
“Det är varje svensks plikt att bidra ekonomiskt när läget är som det är” Proklamerade en stolt Gustav Sandgren efter att hans nya budget gått igenom hos det konservativa partiets företrädare. Samtidigt berättade han att budgeten för att bekämpa brott har höjts, detta för att undvika konflikter med upprörda skattebetalare.

Februari 1836
Denna månad användes för att öka produktionen av råvaror över hela landet. En speciell satsning gjordes på järnproduktionen. Finansministern beordrades att låna pengar till bygget av en cementfabrik i Stockholm och en stålfabrik i Roros (nuvarande Norge)
Februari - November 1836
- Herr enväldig härskare! Våra spioner rapporterar att det Ryska riket placerar otaliga trupper i Mariehamn på Åland. Kan en attack vara i görningen?
Jag, som en väldig härskare konstaterade dock att inga militära åtgärdas skulle vidtas för att möta hotet från öst. Istället skall vi med diplomatisk hjälp försöka stävja dem, till vi själva är reda att ta upp kampen om Östersjön.

December 1836
Preussen erbjuder Sverige en militärallians. Läget i Stockholm var spänt, skulle Sverige ingå allians med Preussen som låg i krig mot både Storbritannien, Belgien och Österrike. Framåt kvällen la sig oron, detta kommer säkert vår enväldiga härskare ordna upp sa dem till varandra innan de gick till säng.
“Nein, danke” Stod det i det brev som den svenska diplomaten överlämnade till de Preussiska statsmännen. Sverige är inte redo att ingå allians med ett krigförande land. Vi kommer att förbli alliansfria tills vår militär är reda för ett anfallskrig av stor kaliber.

Första halvåret 1837
Samtidigt som ett blodigt krig utkämpas i Europa gör Sverige allt för att hålla sig utanför. Trots den konservativa regeringen som värdesätter försvaret så satsas resurserna ändå på en utbyggnad av industrin i landet. Svenskarna ser dock med oro på när nederländska och brittiska styrkor tränger allt djupare in i Belgien och de preussiska soldaterna kan inte göra något för att hindra händelseförloppet.
Sista delen av 1837
Kriget i Europa fortsätter. Men de svenska ledarna har fått andra uppgifter av sin härskare. Han sparar nämligen kapital för upprättandet av en eller flera kolonier som skall bistå moderlandet med resurser. Diplomater och äventyrare har sänts ut till den afrikanska både öst och västkusten samt Mikronesien för att finna lämpliga platser för starten av ett svenska kolonialt äventyr.
Första halvåret av 1838
“Låt Sveriges koloniala äventyr börja!” ropade Sveriges enväldiga härskare ut med stor entusiasm under hans Januari tal i den kungliga huvudstaden. Vad han inte nämnde var att platsen för kolonin var på Afrikas västkust och att naturtillgångarna inte översteg de som fanns i moderlandet. Inte heller var det någon handelsstation som byggts, utan en missionsstuga som säkerligen skulle få problem med att frälsa lokalbefolkningen.