Användes pansarvärnsgevär som prickskyttegevär?
Användes pansarvärnsgevär som prickskyttegevär?
Jag bläddrade igenom en bok om prickskytte under andra världskriget, jag tror titeln var "U.S. Marine Corps Scout Sniper WORLD War II and Korea" av Peter R. Senich. Där såg jag en bild på ett Boys 0.55 pansarvärnsgevär, försett med ett kikarsikte. Jag har aldrig sett något liknande förut. Nån som vet tanken bakom detta och hur det användes, den moderna idéen om materialförstörande gevär var väl knappast uppfunnen?
- CJBackfire
- Medlem
Nordkoreanerna använde iaf ryska anti-tankgevär (14,5 mm) som prickskyttegevär och mot lätt bepansrade fordon under Koreakriget:
http://www.rt66.com/~korteng/SmallArms/antitank.htm
http://www.rt66.com/~korteng/SmallArms/antitank.htm
Med andra ord så är kanske inte dagens koncept om materialförstörande/tunga prickskyttegevär fullt så nytt. Det fanns ju faktiskt tunga gevär redan innan pansarvärnsgevären, t.ex falkoneter på musköternas tid, kineserna brukade också använda tunga luntlåsgevär och de gjorde väldigt långpipiga varianter av mausern.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag vet om minst ett tilfälle när en Amerikansk prickskytt använde sig av ett vapen i 50 BMG (12,7 x99) med kikarsikte mot mänkliga mål för riktigt långa skotthåll.
Jag vet dock inte om det var en Browning HMG eller något form av gevär som användes.
(Ska leta källa men är rädd för att artikeln försvann i senaste flytten.)
Edit:stavfel som rättades till.
Jag vet dock inte om det var en Browning HMG eller något form av gevär som användes.
(Ska leta källa men är rädd för att artikeln försvann i senaste flytten.)
Edit:stavfel som rättades till.
-
Ebbe_lille
- Medlem
Det var Carlos Hatchcock (med reservation för felstavning av hans namn) och han skall, enligt utsago, ha använt en .50-kalibrig Browningkulspruta försedd med ett kikarsikte för att skjuta en vietnames på över 1 kilometers håll. Vietnamesen i fråga skall ha suttit på en cykel och vinkat vid skottillfället.
Helt rätt.D. Löwenhamn skrev:Pansarvärnsgevär skall enligt uppgift ha använts av prickskyttar för att slå ut exempelvis kulsprutepositioner.
mvh/ Daniel
Iallafall Tyskar, Ryssar och Finnar pysslade med sånt (ujuj, Finsk 20mm Lahti...). Om Britter/Jänkare gjorde samma sak med sina Boys vet jag inte (den var ju av sämre kvalitet och så)... att man sköt mot mjuka mål när man var tvungen är självklart, men jag tror inte dom bössorna tilldelades prickskyttar.
Sen vet man ju inte allt som Commandos eller OSS höll på med förstås.