Kondomer

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Kondomer

Inlägg av UrsusRex » 7 november 2003, 02:33

Jag läste nyligen en forumtråd på historiska världars forum.

Den började med att tala om munhygien under medeltiden och slutade i en "debatt" huruvida man var medveten om hur barn kom till?

Vad jag nu undrar är om någon vet från när man kan finna stöd för användandet av djurtarmar eller andra preventivmedel?

Mvh Björn

Länk; http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=290
Sara Lundström på historiskavärldars forum skrev:Nja, Cissi, inte "bara" fördomar! Visst fattade man att det måste gökas, men hur det gick till och varför fanns inga tydliga begrepp om. Man kände inte till menstruationscykelns funktion, utan namnet "månadsrening" för mensen var en faktisk beskrivning. Kroppen skulle renas från överflödigt blod (enligt humoralpatologin).

Inom vetenskapliga kretsar diskuterades länge och väl huruvida kvinnan hade någon annan funktion vid graviditeten än som "förvaringskärl" till fostret. D v s om det bara var spermien som var livsalstrande (inte helt oväntat en populär åsikt), om kvinnan bara var ugnen som var nödvändig för att bullen skulle jäsa, eller om kvinnan också bidrog med något som var nödvändigt för alstringsprocessen.

Ser man till "folkdjupen" är det naturligtvis som vanligt vanskligt att uttala sig, men om man ser på sena etnologiska materialet (som alltid är en vansklig källa till kunskap om tidigare förhållanden, men dock bättre än ingenting) så vet vi att det var väldigt utbrett att man såg menstruationen som den mest fertila perioden. (Rimligen eftersom kvinnans "kvinnokraft" var som tydligast då. Det finns föreställningar om när och hur man ska ha sex för att åstadkomma vilket kön som tyder på liknande resonemang.) Så vad som ansågs som säkra perioder var helt motsatt faktiska förhållanden. Jag undrar hur mycket olycka dessa föreställningar skapat.
Eva Andersson på historiskavärldars forum skrev:I den europeiska vetenskapliga bilden av hur barn blev till under medeltiden ingick också en föreställning om att det bara kunde bli barn om båda fick orgasm, då en del auktoriteter hävdade att det behövdes sperma både från henne och honom för att det skulle bli något.
Sen låg barnet i livmodern (som var samma organ som mannens pung, men som inte var färdigutvecklat och därför inte hade "ramlat ut" och hängde på utsidan) och livnärdes av mensblodet.
Som Sara säger, man hade in teriktigt samm kunskaper om orsak och verkan som vi förr i tiden och man ska inte ta för givet att de tänkte som vi. Inte för att de var dummare förr, utan för att man utgick från en annan världsbild och med andra förkunskaper. Ägglossningen upptäcktes inte förrän på 1800-talet.

Eva
Sara Lundström skrev:Det är ju också det som gör det så fascinerande att lära sig om medeltidens mentala kultur. De levde på samma plats som vi, men tänkte ganska annorlunda. Det är lite av ett äventyr att ta reda på hur och varför, och man får sig många tankeställare på vägen.

Och ju mer man lär sig, desto mer förstår man att "sunt förnuft" inte är något givet, utan beror på kulturella omständigheter. Det är hemskt nyttigt!
Jag skrev:Kanske en dum fråga?

Men de visste alltså inte att det är såsen som är farlig, inte korven så att säga?

Så en följdfråga, när finns det belägg för att djurtarmar används som kondom? Dvs, när finns belägg för att de inte var dummare än att förstå att sperman har betydelse?

Vad jag menar är att visst visste man inte exakt hur det går till med äggstockar och livmödrar och fan hans moster...knappt jag vet trots empirisk forskning ju!
Men nog måste de ha anat?

Sedan vad gäller "vetenskapen" under medeltiden då kyrkans makt var STOR..... kanske viss skillnad i vad vetenskapens lärde män skrev under kyrkans insyn och vad som var sunt bondförnuft och folkmedicin?

Mvh
Björn - en som inte har en aning! blev bara intreserad nu
(Btw - mkt tjejer på det forumet! =Kul! varför inte här?)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: Kondomer

Inlägg av Lindir » 7 november 2003, 02:46

UrsusRex skrev:(Btw - mkt tjejer på det forumet! =Kul! varför inte här?)
Tipsa dem!

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 7 november 2003, 02:57

Jepp ska göra! :D

Edit; och gjort; http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=686

/B

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 7 november 2003, 10:16

Min historielärare på gymnasiet tror jag det var som berättade att romarna använde kondomer av sydda fiskskinn. Ingen aaaaaning om källor eller sanningshalt, men det är i alla fall en historia jag minns.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 7 november 2003, 10:27

ok! Mycket av deras kunskaper försvann ju dock.... eller nådde aåtminstonde inte norra Europa, vilket tjejerna förmodligen talar om?

Men tack för svar! :D

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 7 november 2003, 15:42

Lindir skrev:
Tipsa dem!
oooops vad poppis det var! *skratt*
moderator på historiska världarsforum skrev:Är inte detta forum bra nog?

Ludvig
Vad ska man svara?

"Nej. För Skalman är större och bredare. Dvs där behandlas mer än vad för kläder och vilken mat osv som är "godkännt" påå reenactment och SCA-läger. Där (på Skalman) frågas mer efter källhänvisningar samt att man bör kunna visa stöd för sina teser eller lärdomar snarare än att det mesta sväljs med hull och hår" :lol:

Jag svarade givetvis inte så!!!!
Och jag tror dessutom att det kommer bli riktigt bra på det forumet med tiden! Men som jag sa, vad hindrar att man läser/deltar i båda forumena?
De har båda sina plus och minus!

Ytterligare ett bra historiaforum om skotsk och keltisk historia samt mkt om klanerna; http://skyelander.proboards17.com/index.cgi

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Showtime.
Medlem

Inlägg av Showtime. » 11 november 2003, 23:51

UrsusRex skrev:
Lindir skrev:
Tipsa dem!
oooops vad poppis det var! *skratt*
moderator på historiska världarsforum skrev:Är inte detta forum bra nog?

Ludvig
Vad ska man svara?

"Nej. För Skalman är större och bredare. Dvs där behandlas mer än vad för kläder och vilken mat osv som är "godkännt" påå reenactment och SCA-läger. Där (på Skalman) frågas mer efter källhänvisningar samt att man bör kunna visa stöd för sina teser eller lärdomar snarare än att det mesta sväljs med hull och hår" :lol:

Jag svarade givetvis inte så!!!!
Och jag tror dessutom att det kommer bli riktigt bra på det forumet med tiden! Men som jag sa, vad hindrar att man läser/deltar i båda forumena?
De har båda sina plus och minus!

Ytterligare ett bra historiaforum om skotsk och keltisk historia samt mkt om klanerna; http://skyelander.proboards17.com/index.cgi

Mvh
Björn
Varför bara ta en kaka när man kan få 2

mickis
Medlem

Inlägg av mickis » 25 november 2003, 15:23

Teodric skrev:Min historielärare på gymnasiet tror jag det var som berättade att romarna använde kondomer av sydda fiskskinn. Ingen aaaaaning om källor eller sanningshalt, men det är i alla fall en historia jag minns.
..det kan inte ha varit särskilt skönt... :?

...jag tycker att kvinnorna borde ha fattat bättre angående mens och sex o hur barn blev till...

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 25 november 2003, 21:25

mickis skrev: ...jag tycker att kvinnorna borde ha fattat bättre angående mens och sex o hur barn blev till...
:lol: Helt rätt! Det är deras fel! SKOJAR MED DIG NU!

Men jag kan förstå om man trodde att kvinnan var som fertilast under mensen, det är ju djuren!
Men det kan ju inte blivit mkt barn? Fast dom kanske var fertilare? mindre Mc.Donalds och mindre avgaser och tungmetaller?

/B

mickis
Medlem

Inlägg av mickis » 26 november 2003, 07:56

UrsusRex skrev:
mickis skrev: ...jag tycker att kvinnorna borde ha fattat bättre angående mens och sex o hur barn blev till...
:lol: Helt rätt! Det är deras fel! SKOJAR MED DIG NU!

hehe... eller hur... :roll: :P
kan det inte ha varit så oxå att det inte pratades lika mycket om sex och samlag som det görs idag och att det nog hade varit lättare att fatta mer kring detta om man hade pratat mer om det. + att jag tror ju inte att kvinnorna på den här tiden skulle ha sagt emot en man om han sa att "kvinnans mage är som en ung för barnet"...

vad är "fertilast"?... (jag är dålig på ord... :( )

//mickis

mickis
Medlem

Inlägg av mickis » 26 november 2003, 07:59

Är det nån som vet när den "riktiga" kondomen kom?

//mickis

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 26 november 2003, 11:36

Fertil=fruktbar. Motsatsen till steril.

Mvh Petter

mickis
Medlem

Inlägg av mickis » 4 december 2003, 12:43

Länge leve kondomen!

Tänk va bra den är egentligen - vi kvinnor "slipper" bli gravida om vi vill ha sex även om vi inte vill ha barn osv.
Och så skyddar det ju mot dessa könssjukdomar.

:) kanon bra ju!

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 11 januari 2005, 18:15

Har vi raggat ihop kvinnor till Skalman ännu? :-) Det finns många teorier om kondomer, dock sträcker sig den troligtvis inte längre tillbaka än 1500-talet.

Preventivmedel omtalas långt tillbaka i historien, bl.a. pesaren i Papyrus Kahun (2000 f.Kr.), tampongen i Papyrus Ebers (1525 f.Kr.) och allt kan sammanfattas som att man utgick från att det var kvinnan, och inte mannen, som skulle skyddas. De kombineras med fasansfulla medel, t.ex. krokodilavföring och gifter (t.ex. bly) som placeras i vaginan. Av de metoder som låter hälsosammast för kvinnan är enligt min uppfattning coitus interruptus (analt samlag), utan att det representerar min läggning. Kondomen kommer först in på 1600-talet då det uppfinns av dr Condom. Dr Condom lär visst ha varit läkare eller hovman hos den engelska kungen Karl II (1660-1685). Det kan vara en myt. I vilket fall som helst så publicerade den italienske anatomen Fallopius en kondomliknande uppfinning 1564, d.v.s. 100 år före dr Condom. Det finns dock en del som hävdar att ordet kondu eller kendu är persiska för 'långsmal påse av djurtarmar' och således borde det vara perserna som uppfann den. Det kan alltså hända att kondomens historia inte är färdigskriven.

Det kan också hända att uppfattningarna särskilde sig på jordklotet. I Kina verkar man inte varit lika inställt att motarbeta barnaalstring, utan snarare tvärtom: att finna fruktbarhetsdrycker och sexlustdrycker. Huvudtesen är att kvinnan "stjäl" en sorts libidisk energi av mannen - representerad som sädesvätska, kåthet, m.m. - och därmed måste mannen vara sparsam med denna energi så han kan ha mera sex. Mycket handlar därför om hur mannen inte ska förlora sin energi (Yang) för kvinnans energi (Yin) och man försöker hitta metoder (genom akupunktur, pseudo-mediciner, m.m.) hur mannen ska få orgasm utan ejakulation och bevara sin kåthet. Det kan hända att en del metoder var rätt så fasansfulla ur ett maskulint perspektiv. Det låter som om kondomen är mer östlig, men den omtalas inte i någon hittils känd kärlekshandbok.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 januari 2005, 18:56

elof skrev:Har vi raggat ihop kvinnor till Skalman ännu? :-) Det finns många teorier om kondomer, dock sträcker sig den troligtvis inte längre tillbaka än 1500-talet.

Preventivmedel omtalas långt tillbaka i historien, bl.a. pesaren i Papyrus Kahun (2000 f.Kr.), tampongen i Papyrus Ebers (1525 f.Kr.) och allt kan sammanfattas som att man utgick från att det var kvinnan, och inte mannen, som skulle skyddas. De kombineras med fasansfulla medel, t.ex. krokodilavföring och gifter (t.ex. bly) som placeras i vaginan. Av de metoder som låter hälsosammast för kvinnan är enligt min uppfattning coitus interruptus (analt samlag), utan att det representerar min läggning. Kondomen kommer först in på 1600-talet då det uppfinns av dr Condom. Dr Condom lär visst ha varit läkare eller hovman hos den engelska kungen Karl II (1660-1685). Det kan vara en myt. I vilket fall som helst så publicerade den italienske anatomen Fallopius en kondomliknande uppfinning 1564, d.v.s. 100 år före dr Condom. Det finns dock en del som hävdar att ordet kondu eller kendu är persiska för 'långsmal påse av djurtarmar' och således borde det vara perserna som uppfann den. Det kan alltså hända att kondomens historia inte är färdigskriven.

Det kan också hända att uppfattningarna särskilde sig på jordklotet. I Kina verkar man inte varit lika inställt att motarbeta barnaalstring, utan snarare tvärtom: att finna fruktbarhetsdrycker och sexlustdrycker. Huvudtesen är att kvinnan "stjäl" en sorts libidisk energi av mannen - representerad som sädesvätska, kåthet, m.m. - och därmed måste mannen vara sparsam. Mycket handlar därför om hur mannen inte ska förlora sin energi (Yang) för kvinnans energi (Yin) och man försöker hitta metoder (genom akupunktur, pseudo-mediciner, m.m.) hur mannen ska få orgasm utan ejakulation och bevara sin kåthet. Det kan hända att en del metoder var rätt så fasansfulla ur ett maskulint perspektiv. Det låter som om kondomen är mer östlig, men den omtalas inte i någon hittils känd kärlekshandbok.
Många missuppfattningar här... :) dr Condom?..
Kondomer har faktiskt beskrivits, eller hittats, ända sedan antik tid, möjligen tidigare i Egypten också. Djurtarmar var ju populärt. Det säger sig nästan självt att det är det som kommer ur mannen är det som ska hindras på något vis...
Man kan läsa lite mer på den här länken: http://www.condomerie.com/condoms/condom_history.php

Coitus interruptus är avbrutet samlag, inte analt.

Mvh -Dan

Skriv svar