Sovjetiska/Ryska andra världskrigetfilmer?
- Sergeant Pepper
- Medlem
Sovjetiska/Ryska andra världskrigetfilmer?
Någon som kan rekommendera några produktioner om andra världskriget från sovjetisk filmindustri samt var man får tag på dem?
- CJBackfire
- Medlem
- Sergeant Pepper
- Medlem
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
Gå och se finns som dvd och har visats på svensk tv. Den är riktigt otäck film men mycket sevärd.
Det finns även en nyinspelning på en film som heter Zvezda. Den floppade i Ryssland men orginalet skall vara bättre.
Kolla in på http://www.imdb.com och sök på ryska filmer. Det finns en massa godbitar. Många är utgivna i väst också.
thorbjorn
Det finns även en nyinspelning på en film som heter Zvezda. Den floppade i Ryssland men orginalet skall vara bättre.
Kolla in på http://www.imdb.com och sök på ryska filmer. Det finns en massa godbitar. Många är utgivna i väst också.
thorbjorn
jag såg en sån film i estland och jag kan säga att det inte var en sån hit, det värka handla om några krigs fångar som körde en konvoj åt tyskarna,(konstig! ja det tycker jag med). hur som helst så var en tiger med i filmen likna mer en låd bil faktiskt. jag kolla bara i ca 20 minuter men det blev bara sämre och sämre, men en last bil explodera och det var det ända jag förstod i hela filmen eller det jag såg av filmen.
/Olle
/Olle
- robert nordin
- Medlem
Etcetera. skrev:"Come and see" är en sovjetisk krigsfilm. Har inte sett den,men den kommer antagligen på dvd enligt discshop.
Den finns redan på DvD - jag har den nämligen. Finns att köpa hos filminstitutet ( http://www.smultronstallet.com ).
Rullen är lätt surrealistisk som torde kunna sägas vara "Kulturelitens val"
vad gäller krigsfilmer.
echo one skrev: "handla om några krigs fångar som körde en konvoj åt tyskarna,(konstig! ja det tycker jag med). " nja, scenen kan ha varit sann, det förekom en företeelse som kallades Hilfs (Hilfsvillige), rekryterade krigsfångar som åtog sig att hjälpa tyskarna. Fungerade ofta som betjänter ute i förbanden (klart, vad gör man inte för att undvika svältdöden, förståeligt att en och annan föll för frestelsen), men var de tillräckligt ivriga kunde de få mera avancerade uppgifter, inklusive bära vapen. Alla var ju inte lika ivriga kommunister.
Det konstiga är alltså inte att de kunde få tag i några hjälpförare, utan det konstiga är att en sovjetisk producerad film visade detta; detta var ju givetvis en stor hysch-hysch.
Jag själv har sett en gång filmen Kommissarien. Minns inte exakta detaljer längre, men minns att jag gillade den och ville att fler skulle se den. Det är en kvinnlig kommissarie, förlagd i en by, som är mänsklig nog att bli gravid. - Måste ha varit rätt bra film eftersom jag gillade den trots att beskrivningen här verkar vara tämligen snustorr.
Det konstiga är alltså inte att de kunde få tag i några hjälpförare, utan det konstiga är att en sovjetisk producerad film visade detta; detta var ju givetvis en stor hysch-hysch.
Jag själv har sett en gång filmen Kommissarien. Minns inte exakta detaljer längre, men minns att jag gillade den och ville att fler skulle se den. Det är en kvinnlig kommissarie, förlagd i en by, som är mänsklig nog att bli gravid. - Måste ha varit rätt bra film eftersom jag gillade den trots att beskrivningen här verkar vara tämligen snustorr.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Låter rätt intressant. Kursk har jag inte hört talas om några filmer om (även fast det säkert finns massvis). Även om det är propagande - det blir bara roligt.Rommel skrev:Ryssarna ska efter kriget ha gjort nån om kursk, ren propaganda där masstal med rysska fordon kommer rullande och skjuter, har för mig att de sköt sönder riktiga tyska fordon i den filmen de tagit efter kriget.
ingen som vet vad filmen heter?
Mycket intressant. Men finns den inte på fler ställen än smultronstället? Den kostar ju 359 kronor där! Hutlöst!robert nordin skrev:Den finns redan på DvD - jag har den nämligen. Finns att köpa hos filminstitutet ( http://www.smultronstallet.com ).
Rullen är lätt surrealistisk som torde kunna sägas vara "Kulturelitens val"
vad gäller krigsfilmer.
Ser ut som om det bara finns engelsk undertext på den, men det är ju inte så farligt. Det finns bara en enda upplaga av filmen? Alltså samma subtitle och allt på varenda exemplar eller?
Mer mer mer info!
I vilken mening är den 'surrealistisk'?
Beställde "Come and See" från Smultronstallet och efter två veckor så ringde jag och frågade efter när man kunde tänkas få den och den frågan hade dom inget svar på...så med det svaret så tyckte jag att det var lika bra att avboka...
Så jag är också intresserad av om det finns ytterligare ställen att finna den på, gärna också för lite roligare pris oxå...
Så jag är också intresserad av om det finns ytterligare ställen att finna den på, gärna också för lite roligare pris oxå...
Det är ingen surrealistik film i den meningen att det kommer korsvirkeshus gående på gigantiska kycklingben eller dylikt.cortex skrev:I vilken mening är den 'surrealistisk'?
Själv skulle jag inte kalla den surrealistisk. Huvudpersonen genomlever en rad absurda händelser i det av tyskarna ockuperade Vitryssland men inget surrealistikt direkt.