Det låter mer troligt jag, speciellt om man jämför det med de beräknade 9-11 miljoner människor som levde i det vidsträckta Inkaimperiet vid samma tidÖrjan skrev:Uppskattningen av Mexicos befolkning före Cortez är en mycket omstridd och politiserad fråga. Det enda man vet säkert är att Mexico hade cirka en miljon invånare 1600. I början av 1900-talet beräknade man Mexicos befolkning år 1500 till cirka 25 miljoner invånare. Historikerna bakom den siffran var starkt kritiska till kolonialiseringen och använde sina resultat som ett slagträ i den debatten. Deras beräkningar blev också hårt kritiserade och alternativa beräkningar kom fram till ca 4-5 miljoner. De som låg bakom siffran 25 miljoner insåg att den var satt orimligt högt varmed de kom fram till slutsatsen att sanningen borde ligga någonstans mittimellan, dvs 10-15 miljoner.Adde M skrev:När du skrev detta så blev jag osäker och tittade upp det på NE...
MVHAztekerna, vars mest kända grupp var mexica eller tenochca, blev det mäktigaste folket i Mexico, och vid tidpunkten för spanjorernas ankomst kontrollerade de inemot 10 milj. människor
Adde
Med hänsyn tagen till befolkningsstorleken i andra delar av världen tycker jag själv och många historiker att även den siffran är orimligt hög och att 4-5 miljoner ändå ligger närmast sanningen.
/DK M