Quiz: Medeltid

Låst
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 2 november 2003, 00:29

Örjan skrev:
Adde M skrev:När du skrev detta så blev jag osäker och tittade upp det på NE...
Aztekerna, vars mest kända grupp var mexica eller tenochca, blev det mäktigaste folket i Mexico, och vid tidpunkten för spanjorernas ankomst kontrollerade de inemot 10 milj. människor
MVH
Adde
Uppskattningen av Mexicos befolkning före Cortez är en mycket omstridd och politiserad fråga. Det enda man vet säkert är att Mexico hade cirka en miljon invånare 1600. I början av 1900-talet beräknade man Mexicos befolkning år 1500 till cirka 25 miljoner invånare. Historikerna bakom den siffran var starkt kritiska till kolonialiseringen och använde sina resultat som ett slagträ i den debatten. Deras beräkningar blev också hårt kritiserade och alternativa beräkningar kom fram till ca 4-5 miljoner. De som låg bakom siffran 25 miljoner insåg att den var satt orimligt högt varmed de kom fram till slutsatsen att sanningen borde ligga någonstans mittimellan, dvs 10-15 miljoner.

Med hänsyn tagen till befolkningsstorleken i andra delar av världen tycker jag själv och många historiker att även den siffran är orimligt hög och att 4-5 miljoner ändå ligger närmast sanningen.
Det låter mer troligt jag, speciellt om man jämför det med de beräknade 9-11 miljoner människor som levde i det vidsträckta Inkaimperiet vid samma tid

/DK M

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 2 november 2003, 19:52

Svar:

* Tenochtlitan

* Titiacasjön (eller nåt sånt)

* 250 000

* 1521

Nu vet jag inte vem som var först, så varsågod vem som helst att ställa en fråga.

/Jonathan

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 3 november 2003, 21:20

Har en på lager(även om jag inte hade helt rätt på föregående fråga)...

Dessa två frågor handlar om Skottland under tidigt 1300-tal, och närmare bestämt om Robert the Bruce...

Enligt legenden ska Robert the bruce efter ett nederlag mot Engelsmännen sökt sin tillflykt till en grotta. Han lär ha varit utmattad och utan hopp om att fortsätta kampen, då en sak inträffar, varvid han utropar orden "try, try, try again"(det förekommer lite olika idéer om vad han exakt säger...). Min första fråga lyder, vad är det som inträffar?

I slaget vid Bannockburn 1314 är det en ung riddare som får syn på Robert the Bruce ute på slagfältet. Av törst för berömmelse sätter "riddaren" av mot the Bruce, med lansen pekandes rakt mot denne. The Bruce som bara är utrustade med stridsyxa väntar in exakt rätt tillfälle innan han virar åt sidan så att lansen missar, och han själv kan ge "riddaren" ett dödande slag i huvudet med yxan. Min andra fråga lyder, vad är namnet på denne Riddare som the Bruce dödar?

Lycka till
Adde

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 3 november 2003, 22:56

Panzerfaust skrev:Svar:

* Tenochtlitan

* Titiacasjön (eller nåt sånt)

* 250 000

* 1521

Nu vet jag inte vem som var först, så varsågod vem som helst att ställa en fråga.

/Jonathan
Vem sitter med dylika svar i huvudet..? Förlorar inte quizen sin poäng om man skall behöva leta upp svaren?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 3 november 2003, 23:15

Fast jag tror inte det!
Säkert finns de som kunde svaret? om inte så står frågan en dag eller två och så kommer en ny.

Jag är VÄLDIGT intreserad av vikingatid och medeltid runt 1300-talet.
Den nya frågan om Robert the Bruce känns som jag borde klara......men för mig är den lika svår som Aztekfrågan...dock finns säkert folk som har The Bruce som största intresse och kan svaret....om inte ber vi om svaret och en ny fråga om ett tag :)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 5 november 2003, 20:14

Adde M skrev:Har en på lager(även om jag inte hade helt rätt på föregående fråga)...

Dessa två frågor handlar om Skottland under tidigt 1300-tal, och närmare bestämt om Robert the Bruce...

Enligt legenden ska Robert the bruce efter ett nederlag mot Engelsmännen sökt sin tillflykt till en grotta. Han lär ha varit utmattad och utan hopp om att fortsätta kampen, då en sak inträffar, varvid han utropar orden "try, try, try again"(det förekommer lite olika idéer om vad han exakt säger...). Min första fråga lyder, vad är det som inträffar?

I slaget vid Bannockburn 1314 är det en ung riddare som får syn på Robert the Bruce ute på slagfältet. Av törst för berömmelse sätter "riddaren" av mot the Bruce, med lansen pekandes rakt mot denne. The Bruce som bara är utrustade med stridsyxa väntar in exakt rätt tillfälle innan han virar åt sidan så att lansen missar, och han själv kan ge "riddaren" ett dödande slag i huvudet med yxan. Min andra fråga lyder, vad är namnet på denne Riddare som the Bruce dödar?

Lycka till
Adde
Sir Henry de Bohun

/DK M

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 5 november 2003, 21:36

Djinghis Khan skrev: Sir Henry de Bohun
Rätt!

Men är det ingen som kan svaret på den första frågan!?

Ger er tills imorgon...

/Adde

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 5 november 2003, 21:51

Här är en bra sida om skotsk historia i vilket fall...du har väckt mitt intresse! (Ska utforma en ny reenactmentkarraktär...blir nog en trettonhundratalsskotte!)

http://members.aol.com/skyelander/main.html med ett bra forum angående skotsk och celtisk historia dessutom!!!!! :D

Mvh
Björn
Senast redigerad av 1 UrsusRex, redigerad totalt 8 gånger.

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 6 november 2003, 17:22

Nej, nu ger jag bort det...

Legenden förtäljer :wink:, att då han satt där i grottan vittnade han hur en liten spindel försökte väva ett nät i grottans öppning. Men gång på gång föll den ner på marken och fick börja om/försöka på nytt. Tillslut dock, efter en mängd försök lyckas den lille spindeln med sitt nät, varpå Robert the Bruce reser sig upp och yttrar orden "try, try, try again" alternativt "If at first you don't succeed, try try and try again". Detta kommer att bli hans ordspråk då han åter tar upp kampen med Engelsmännen.
År 1314 återvinner han så tillsist sitt lands frihet i och med segern vid Bannockburn (alldeles utanför Stirling; förövrigt ligger där ett trevligt museum idag för de intresserade.).

Djinghis Khan, då du svarade rätt på den andra frågan är hatten din...

/Adde

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 november 2003, 12:17

Fasiken, jag skulle just berätta om grottan. :wink: Nåväl, jag stannar i Skottland och frågan lyder: Då skottarna besegrade Engelsmännen vid Stirling bridge 1297 leddes deras armé av två befälhavare. Den ene var William Wallace (de Walays) som ju Mel gestaltade på ett uruselt sätt i "Braveheart". Men vem var den andre befälhavaren vars insats i slaget helt glömdes av Hollywood?

/DK M

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 8 november 2003, 13:25

Sir Andrew Moray.

/Jonathan

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 8 november 2003, 13:56

Panzerfaust skrev:Sir Andrew Moray.

/Jonathan
Det stämmer... Förövrigt så dör också Moray senare av de skador han åsamkas under slaget.

MVH

Adde

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 november 2003, 17:14

Panzerfaust skrev:Sir Andrew Moray.

/Jonathan
Ja, eller de Murray som det också stavas. Han var väl inte tillräckligt romantisk för att Hollywood och herr Mel skulle velat ha med honom... Nästa!

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 17 november 2003, 10:47

Har den här quizen självdött? :(

För att försöka få liv i den tar jag självsvådligt och ställer en fråga: En poetisk sådan. Vilket är det äldsta kända exemplet i Sverige på slutrim (till skillnad från alliteration)?

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 17 november 2003, 23:37

Eufemiavisorna?

Låst