Svenska fallskärmsjägarkängor.
Svenska fallskärmsjägarkängor.
En bekant till mig påstod att de svenska fallskärmsjägarna hade andra kängor än de vanliga M90 kängorna. Enligt honom ska de ha längre "skaft" vet inte vad det heter, än de vanliga M90 kängorna för att ge bättre stöd till foten när man landar efter ett hopp.
Någon som vet om detta stämmer och om det gör det, är det någon som har en bild på dem?
//Johan
Någon som vet om detta stämmer och om det gör det, är det någon som har en bild på dem?
//Johan
-
Sturmgeschütz
- Medlem
- Kontakt:
Jag tror inte att de får ut något annat än m/90-kängan nuförtiden. Däremot pratade jag med en äldre herre som utbildades till fj i början av sjuttiotalet, då fick dom ut s.k. hoppkängor som tydligen var annorlunda än övriga försvarets kängor.
Däremot är det många på FJS som köper sina egna kängor, ofta höga Meindl-kängor som färgas svarta. Detta just för att få bättre stöd åt fotlederna vid landning och marsh med tung packning.
Däremot är det många på FJS som köper sina egna kängor, ofta höga Meindl-kängor som färgas svarta. Detta just för att få bättre stöd åt fotlederna vid landning och marsh med tung packning.
-
Sturmgeschütz
- Medlem
- Kontakt:
-
Sturmgeschütz
- Medlem
- Kontakt:
SSG? Nä det vill jag helst inte, jag ska ju bli historia/filosofi lärare/professorJohan S skrev: Får man fråga varför? Är det SSG som lockar sen?
//Johan
Vid mönstringen krävs att Du erhåller lägst nedanstående värden:Johan S skrev:Är det någon som vet hur stort bortfallet är under utbildningen hos Fallskärmsjägarna? Dom har väl ändå ganska tuffa uttagningstester innan man blir antagen?
//Johan
* Fysisk arbetsförmåga (FY): 7
* Synskärpa (ej glasögon eller linser): 8
* Hörsel: 7
* Muskelkraft (MU): 7
* Hälsogrupp: A
RKG gör en första gallring och de 250 med högsta mönstringsresultaten kallas till förtest vid FJS i Karlsborg under två dagar (november eller april) närmast före inryckningen.
Cirka tre månader före aktuell förtest börjar RKG via brev kontakta de sökande som avses uttagas. Vid förtesten testas Du enligt nedan:
* Löpning 10 km utan utrustning på väg (asfalt/grus). Krav max 48 min.
* Vattenvana dvs dykning (4 m) och simning 200 m med och utan kläder.
* Styrke- och smidighetstest enligt speciellt program.
I juni udda år inkallas ca 60 av de som klarat förtesten. Dessa genomgår vissa ytterligare tester under de inledande fyra veckorna ("Testperioden"). Därefter återstår cirka 35-50 aspiranter som är godkända att påbörja fallskärmsjägarutbildningen.
Därefter är det ett ganska litet bortfall 3-5 personer ungefär.
källa: http://www.k3.mil.se/article.php?id=1470
Det märket jag kommer få bära i framtiden - Johan Elisson
- Medlem