Leonidas skrev:
Jag har också läst den och fäller följande omdöme. Den är kass. Jag skall förklara varför. Björn Larsson verkar tro att han är Hornblower, trots att han är 50 bast. Det blir lite patetiskt när han, likt C.S. Forresters ungdomsböcker, beskriver havets vedermödor och på vilket sätt som han hela tiden reder ut dem. Detta sker dock inte på ett linjeskepp utan i en fritidsbåt.
Han går inte speciellt mkt in på historia, men nämner en del legender med tvivelaktig sanningshalt.
Hela boken bygger på en konspiration som ämnar att ena alla keltisktalande länder i en federation. Vad det är som är så hemskt och konspiratoriskt med detta vet jag inte, men killen det handlar om seglar i i varje fall omkring på Nordsjön och i vattnen mellan Skotland och Irland för att avslöja denna hemska konspiration.
Jag är totalt okunnig och totalt ointresserad av segling, men tyckte att boken var mycket bra och spännande, jag kunde inte lägga den ifrån mig.
Däremot har jag lite bättre koll på "kelterna" och tyckte att det var en fantasieggande historia som behandlade många av de myter som finns kring den "keltiska" kulturen.
Vad sjutton har sanningshalten i de "keltiska" legenderna med det hela att göra? Det handlar ju om en grupp människor som tror på dem, inte huruvida de är sanna eller inte.
Det är en skönlitterär bok, trots allt, knappast en bok om de "keltiska" folkens historia.
Dessutom tycker jag att människooffer-temat var mer det centrala än själva konspirationen.
Jag var dock lite besviken på slutet som var lite för abrupt.