Slagfältsresa
-
D.Almendares
- Medlem
Slagfältsresa
Nu på tisdag åker jag till Normandie och är där i fyra dagar.
Vilka ställen finns det som man absolut inte borde missa?
Vilka ställen finns det som man absolut inte borde missa?
- Panzerschreck
- Medlem
Pointe du Hoc, där amerikanska Rangers klätrade 30m uppför en bergsvägg för att slå ut en befäst kanon. Amerikanska kyrkogården nära Saint-Laurent-sur-Mer där 9386 soldater ligger begravda . Pegasus bron, där ligger "Pegasus Bridge Café" den första byggnaden som blev befriad från tyskarna. Det var ett café redan då. Sainte-Mère-Église där John Steel en amerikansk soldat ur 82:nd airborne div fassnade med sin fallskärm i kysktornet och när staden långt senare befriats och han plockats ner var han temporärt döv av kyrkklockorna som ringt konstant. Till hans minne har man hängt upp en docka i full mundering i kyrktornet.
...och dessutom gärna muséet vid Mullberryhamnen i Arromanches http://www.normandy1944.com/ samt batteriet i Longues sur MerProtiwa skrev:Pointe du Hoc, där amerikanska Rangers klätrade 30m uppför en bergsvägg för att slå ut en befäst kanon. Amerikanska kyrkogården nära Saint-Laurent-sur-Mer där 9386 soldater ligger begravda . Pegasus bron, där ligger "Pegasus Bridge Café" den första byggnaden som blev befriad från tyskarna. Det var ett café redan då. Sainte-Mère-Église där John Steel en amerikansk soldat ur 82:nd airborne div fassnade med sin fallskärm i kysktornet och när staden långt senare befriats och han plockats ner var han temporärt döv av kyrkklockorna som ringt konstant. Till hans minne har man hängt upp en docka i full mundering i kyrktornet.
http://www.normandiememoire.com/NM60Ang ... _06_gb.htm
MVH
Hans
-
von Strüdel
- Medlem
- Private Snafu
- Medlem
En annan sak man inte få missa är att kika på städerna. Dvs de märken från kriget som många hus fortfarande bär. Historiens vingslag blir påtagliga när man står och fingrar på en splitterskada i ett hus.
En annan kul grej att göra är att kolla på gamla foton och sedan försöka hitta platsen och ta ett "nytt" foto i samma vinkel.
En annan kul grej att göra är att kolla på gamla foton och sedan försöka hitta platsen och ta ett "nytt" foto i samma vinkel.
Kom tillbaka från Normandie idag, efter att ha varit där i 5 dagar.
Här är en lista på de museer och historiska platser jag varit på:
1.Musee de la Liberte'.
2.Musee Memorial de la bataille de Normandie.
3.Le memorial, un pour la paix.
4.Memorial pegasus.
5.Musee du mur de l'Atlantique.
6.Musee America-Gold beach.
7.Arrommanches 360.
8.Musee du debarquement.
9.Musee D-day omaha.
10.Musee des Rangers.
11.Musee du debarquement d'Utah beach.
12.Musee des troupes aeroportees.
13.Batterie de Lounges.
14.Centre Juno beach.
15.Point du Hoc.
16.Och litet av några bunkrar vid batteriet i Azeville.
Annars har jag sett Bayeux-tapeten och katedralet i Bayeux,
den stora amerikanska krigskyrkogården, den tyska krigskyrkogården med en kulle med ett stort kors på och krigskyrkogården i Bayeux.
Övrigt att berätta är att Arromanches 360 är en bio där man ser en film om D-dagen i 360 grader, vid batteriet vid Lounges sur Mer finns kanonerna kvar i bunkrarna och så måste jag tyvärr säga att museet i Caen (Le memorial, un musee pour la paix) inte var särskilt bra, det såg stort och pampigt ut utanför men när man kom in var det relativt lite saker de ställt ut och utställningarna var inte speciellt bra (måste också säga att museet hade hög inträdes avgift också).
Gå på museet i Bayeux istället (Musee memorial de la bataille de Normandie).
Om ni har några frågor om de platser jag varit på är det bara och börja ställa frågor.
/ Martin
Här är en lista på de museer och historiska platser jag varit på:
1.Musee de la Liberte'.
2.Musee Memorial de la bataille de Normandie.
3.Le memorial, un pour la paix.
4.Memorial pegasus.
5.Musee du mur de l'Atlantique.
6.Musee America-Gold beach.
7.Arrommanches 360.
8.Musee du debarquement.
9.Musee D-day omaha.
10.Musee des Rangers.
11.Musee du debarquement d'Utah beach.
12.Musee des troupes aeroportees.
13.Batterie de Lounges.
14.Centre Juno beach.
15.Point du Hoc.
16.Och litet av några bunkrar vid batteriet i Azeville.
Annars har jag sett Bayeux-tapeten och katedralet i Bayeux,
den stora amerikanska krigskyrkogården, den tyska krigskyrkogården med en kulle med ett stort kors på och krigskyrkogården i Bayeux.
Övrigt att berätta är att Arromanches 360 är en bio där man ser en film om D-dagen i 360 grader, vid batteriet vid Lounges sur Mer finns kanonerna kvar i bunkrarna och så måste jag tyvärr säga att museet i Caen (Le memorial, un musee pour la paix) inte var särskilt bra, det såg stort och pampigt ut utanför men när man kom in var det relativt lite saker de ställt ut och utställningarna var inte speciellt bra (måste också säga att museet hade hög inträdes avgift också).
Gå på museet i Bayeux istället (Musee memorial de la bataille de Normandie).
Om ni har några frågor om de platser jag varit på är det bara och börja ställa frågor.
/ Martin