Slagfältsresa

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
D.Almendares
Medlem

Slagfältsresa

Inlägg av D.Almendares » 25 oktober 2003, 12:02

Nu på tisdag åker jag till Normandie och är där i fyra dagar.
Vilka ställen finns det som man absolut inte borde missa?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 25 oktober 2003, 12:27

En jävligt bra kina resturang i Caen :lol:

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 25 oktober 2003, 17:54

Vill du ha en historiekick utöver det vanliga får du inte missa "Bayeuxtapeten" i staden Bayeux, en ca 60m lång bonad som skildrar slaget vid Hastings 1066. Det är faktisk mycket häftigare än det låter, man går med en freestyle på sig med berättelsen i öronen samtidigt som man går runt.
Magnus

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem

Inlägg av Protiwa » 27 oktober 2003, 09:16

Pointe du Hoc, där amerikanska Rangers klätrade 30m uppför en bergsvägg för att slå ut en befäst kanon. Amerikanska kyrkogården nära Saint-Laurent-sur-Mer där 9386 soldater ligger begravda . Pegasus bron, där ligger "Pegasus Bridge Café" den första byggnaden som blev befriad från tyskarna. Det var ett café redan då. Sainte-Mère-Église där John Steel en amerikansk soldat ur 82:nd airborne div fassnade med sin fallskärm i kysktornet och när staden långt senare befriats och han plockats ner var han temporärt döv av kyrkklockorna som ringt konstant. Till hans minne har man hängt upp en docka i full mundering i kyrktornet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 oktober 2003, 15:05

Protiwa skrev:Pointe du Hoc, där amerikanska Rangers klätrade 30m uppför en bergsvägg för att slå ut en befäst kanon. Amerikanska kyrkogården nära Saint-Laurent-sur-Mer där 9386 soldater ligger begravda . Pegasus bron, där ligger "Pegasus Bridge Café" den första byggnaden som blev befriad från tyskarna. Det var ett café redan då. Sainte-Mère-Église där John Steel en amerikansk soldat ur 82:nd airborne div fassnade med sin fallskärm i kysktornet och när staden långt senare befriats och han plockats ner var han temporärt döv av kyrkklockorna som ringt konstant. Till hans minne har man hängt upp en docka i full mundering i kyrktornet.
...och dessutom gärna muséet vid Mullberryhamnen i Arromanches http://www.normandy1944.com/ samt batteriet i Longues sur Mer
http://www.normandiememoire.com/NM60Ang ... _06_gb.htm

MVH

Hans

von Strüdel
Medlem

Inlägg av von Strüdel » 27 oktober 2003, 21:36

va faen... här tänkte ju jag vara med tipsa eftersom jag vart i Normandie 2 ggr. o tittat på sånt här men ni har ju redan "tagit mina tips" :lol:

men men.. muséet i Caen är ganska ok.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 29 oktober 2003, 08:43

En annan sak man inte få missa är att kika på städerna. Dvs de märken från kriget som många hus fortfarande bär. Historiens vingslag blir påtagliga när man står och fingrar på en splitterskada i ett hus.
En annan kul grej att göra är att kolla på gamla foton och sedan försöka hitta platsen och ta ett "nytt" foto i samma vinkel.

Spitfire
Medlem

Inlägg av Spitfire » 29 oktober 2003, 21:02

Kom tillbaka från Normandie idag, efter att ha varit där i 5 dagar.
Här är en lista på de museer och historiska platser jag varit på:

1.Musee de la Liberte'.
2.Musee Memorial de la bataille de Normandie.
3.Le memorial, un pour la paix.
4.Memorial pegasus.
5.Musee du mur de l'Atlantique.
6.Musee America-Gold beach.
7.Arrommanches 360.
8.Musee du debarquement.
9.Musee D-day omaha.
10.Musee des Rangers.
11.Musee du debarquement d'Utah beach.
12.Musee des troupes aeroportees.
13.Batterie de Lounges.
14.Centre Juno beach.
15.Point du Hoc.
16.Och litet av några bunkrar vid batteriet i Azeville.

Annars har jag sett Bayeux-tapeten och katedralet i Bayeux,
den stora amerikanska krigskyrkogården, den tyska krigskyrkogården med en kulle med ett stort kors på och krigskyrkogården i Bayeux.
Övrigt att berätta är att Arromanches 360 är en bio där man ser en film om D-dagen i 360 grader, vid batteriet vid Lounges sur Mer finns kanonerna kvar i bunkrarna och så måste jag tyvärr säga att museet i Caen (Le memorial, un musee pour la paix) inte var särskilt bra, det såg stort och pampigt ut utanför men när man kom in var det relativt lite saker de ställt ut och utställningarna var inte speciellt bra (måste också säga att museet hade hög inträdes avgift också).
Gå på museet i Bayeux istället (Musee memorial de la bataille de Normandie).

Om ni har några frågor om de platser jag varit på är det bara och börja ställa frågor.

/ Martin :)

Skriv svar