Quiz: Medeltid
Det finns väl rätt många olika uppfattningar om vilken (om någon alls) historisk kung som motsvaras av "Arthur". Kungen jag tänkte på är dock bättre historiskt dokumenterad, och är inte en av dem som brukar figurera i den typen av spekulationer, vad jag vet.
Du är ute i helt rätt århundrade, i alla fall.
- Olof Ekström
- Medlem
Hm, det verkar som det kanske var lite för svårt? Men Egbert är rätt nära, faktiskt. Egbert I var tre generationer efter min sökte kung, men han var åtminstone från rätt kungaätt. 
Ethelberht I hette han, och var kung av Kent mellan 560 och 616. Han var förstås inte kung över hela det som idag kallas England, det var ju vid den här tiden indelat i en massa rivaliserande småkungadömen. Han anses (av historikern Bede, åtminstone) som den mest berömde och viktige av de tidiga anglosaxiska kungarna.
http://www.royal.gov.uk/output/Page14.asp
http://www.ldolphin.org/cooper/ch6.html
En del anglosaxiska kungar har väldigt roliga namn. Yffe, Wuffa, Offa, Bubba, Eoppa..
Jag släpper härmed frågan fri.
Ethelberht I hette han, och var kung av Kent mellan 560 och 616. Han var förstås inte kung över hela det som idag kallas England, det var ju vid den här tiden indelat i en massa rivaliserande småkungadömen. Han anses (av historikern Bede, åtminstone) som den mest berömde och viktige av de tidiga anglosaxiska kungarna.
http://www.royal.gov.uk/output/Page14.asp
http://www.ldolphin.org/cooper/ch6.html
En del anglosaxiska kungar har väldigt roliga namn. Yffe, Wuffa, Offa, Bubba, Eoppa..
Jag släpper härmed frågan fri.
En lätt en? Exakta årtal för icke-omvälvande händelser av den typen tycker jag personligen det är lite mycket begärt att man skall kunna i huvudet.
Personligen är min hjärna mer organiserad som "Herman von Salza? Jo, han ledde Tyska orden i början av 1200-talet och drog igång deras storhetstid på allvar genom smart politiskt schackrande med påvarna och tyske kejsaren. Exakt årtal han blev stormästare? Varför i hela friden skulle jag veta det?". Så jag ger upp.
Men vi får väl se om någon annan är kalenderbitare nog för att ha lagt det på minnet
Personligen är min hjärna mer organiserad som "Herman von Salza? Jo, han ledde Tyska orden i början av 1200-talet och drog igång deras storhetstid på allvar genom smart politiskt schackrande med påvarna och tyske kejsaren. Exakt årtal han blev stormästare? Varför i hela friden skulle jag veta det?". Så jag ger upp.
Men vi får väl se om någon annan är kalenderbitare nog för att ha lagt det på minnet
Jag ville bara påpeka att den typen av frågor kanske (i alla fall inte efter vad jag tycker) inte är riktigt lämpliga för quizzet, eftersom "reglerna" (som de definierades i första postningen i tråden) innefattar att man inte skall "fuska" genom att slå upp saker på nätet eller i böcker. Men å andra sidan kan det ju mycket väl finnas folk på forumet som tycker att sånt här är barnsligt enkelt och kan svara i sömnen. Vi får väl se hur det går.Peiper skrev:Nej, varför skulle du veta det?
Tog det enbart för jag läste om det nyligen, annars är ju sånt svårt att hålla reda på
Salza är ju känd för att som Engan sagt startat tyska orderns storhetstid genom att schackera (bra uttryck! aldrig hört) påvar och furstar i europa.
Han var orderns fjärde stormästare och dog runt 1240 om jag inte minns galet.
Det var under honom svärdsriddarordern införlivades i tyskaordern på påvens order,,,,också om jag inte minns galet.
Men vad jag vill komma till är att vi ändrar reglerna!
Liksom i de andra quiztrådarna där det tvärtom är ett plus om man har en källa att hänvisa till så gör vi det här också.
Det höjer inte bara kvalitén på svaren utan också deltagandet kanske?
Jag startade tråden så jag tar mig friheten att säga att från och med nu så får man titta i källor och söka svaret.
Mvh
Björn
Han var orderns fjärde stormästare och dog runt 1240 om jag inte minns galet.
Det var under honom svärdsriddarordern införlivades i tyskaordern på påvens order,,,,också om jag inte minns galet.
Men vad jag vill komma till är att vi ändrar reglerna!
Liksom i de andra quiztrådarna där det tvärtom är ett plus om man har en källa att hänvisa till så gör vi det här också.
Det höjer inte bara kvalitén på svaren utan också deltagandet kanske?
Jag startade tråden så jag tar mig friheten att säga att från och med nu så får man titta i källor och söka svaret.
Mvh
Björn
- Olof Ekström
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
Jag håller med Teodric. Enligt min mening blir quizen tråkigare, ja närmast meningslösa om man kollar svaren
Jag kan inte uttala mig om hur det går till i alla andra quiz. Men samma diskussion har förekommit i quizet i forumet för tidigmodern tid. Där har man enligt min uppfattning gått från att få kolla svaren, till att man i praktiken inte gör det.
Jag kan inte uttala mig om hur det går till i alla andra quiz. Men samma diskussion har förekommit i quizet i forumet för tidigmodern tid. Där har man enligt min uppfattning gått från att få kolla svaren, till att man i praktiken inte gör det.
Hm. Vad sägs om att kassera frågan och öppna fältet för en ny fråga, en som är tänkbar att svara på ur minnet? Jag vet vad det rätta svaret är, men som jag sa tidigare beror det ju på att jag sökte upp det på nätet (vilket tog cirka tio sekunder med google, ett lysande exempel på hur ohyggligt trist quizet skulle bli om man tillät sökning).
Min personliga åsikt är att man borde ha den oskrivna regeln att svaret på frågan bör vara på något sätt intressant och ägnat att framkalla en reaktion av typen "Åh fan, det visste jag inte. Kul att veta!" hos de som får höra det. Annars är det ju ingen vits att ställa frågan. Detta diskvalificerar direkt de flesta frågor med exakta årtal eller datum som svar.
Det vore ju lite trist om tråden stannade totalt.
Vad tycker ni? Skall vi gå vidare med en ny fråga?
Min personliga åsikt är att man borde ha den oskrivna regeln att svaret på frågan bör vara på något sätt intressant och ägnat att framkalla en reaktion av typen "Åh fan, det visste jag inte. Kul att veta!" hos de som får höra det. Annars är det ju ingen vits att ställa frågan. Detta diskvalificerar direkt de flesta frågor med exakta årtal eller datum som svar.
Det vore ju lite trist om tråden stannade totalt.
Vad tycker ni? Skall vi gå vidare med en ny fråga?