Marchen över fjällen.
Marchen över fjällen.
Läste en gång en bok om en pojke (fiktiv) som deltog i General Armfelts(stavning) march över fjällen från Norge till Sverige. Någon som vet mer om den marchen? Årtal? Antal döda? Antal deltagande m.m.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
I augusti 1718 rustar Karl XII upp en arme på 36 000 man för att invadera Norge. Kungen leder huvudstyrkan medans Armfeldt leder en styrka på 7 500 man över fjället mot Trondheim. Armfeldts arme marcherar iväg mot slutet av augusti, men måste avbryta tre mil från Trondheim pga dåligt väder. Året efter, dvs 1719, då Armfeldt får beskedet om kungens död bestämmer han sig för att en gång för alla återvända till Sverige. Återtåget slutade i katastrof och över hälften av soldaterna dog.
/Jonathan
/Jonathan
- SuperPalle
- Medlem
Re: Marchen över fjällen.
Det låter om "Återtåget" av Olov Svedelid. Han har skrivit ganska många ungdomsböcker om diverse historiska händelser.Ressel skrev:Läste en gång en bok om en pojke (fiktiv) som deltog i General Armfelts(stavning) march över fjällen från Norge till Sverige. Någon som vet mer om den marchen? Årtal? Antal döda? Antal deltagande m.m.
Jag är ganska säker på att snöstormen varade över nyårsnatten/nyårsdagen 1718/19. Jag hade för mig att man gick över fjället "flatrudet" (där för övrigt sveriges högst belägna väg finns), men jag hittade inte namnet vid en snabb sökning på google.
/Håkan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Armstedts karoliner har blivit nästan mytomspunna efter händelsen. Det var en snöstorm som gjorde att drygt 5000 soldater gick bort i snödrivorna. Inträffade i Blåsfjället söder om Duved och den platsen är känd för hemska saker. Jag vet inte året, men känner till händelsen. I slutet på 70-talet så överraskades ett sällskap på runt tio personer av en snöstorm på ungefär samma plats. Det var bara en som överlevde och läkarna fick kapa av ganska rejält på honom faktiskt.
Stefan
Stefan
-
Gutekrigaren
- Medlem
Uppgiften var att inta Trondheim. Det misslyckades inte enbart pga vädret. Man visste inte hur länge man skulle hålla belägringen, när man skulle storma, var man skulle storma etc.
Dessutom skrev Konungen till Armfeldt och bad honom skynda sig på. Kungen blev t o m arg för den tid det tog att intå Trondheim. Jag har för mig att allt som allt skulle de ta 5-6 veckor. Det höll på från augusti till januari.
Det uppstod en massa förseningar som bidrog till att provianten uppslukades mycket snabbare, och det i sin tur orsakade ytterligae förseningar när man blev tvungen att vänta in ny proviant.
Precis innan nyheten om kungens död var man påväg att storma. Det saknades lite finjusteringar i planeringen. Men ordern lydde att de genast skulle vända hemmåt. Allt ställdes in och marschen hemmåt började. När de skulle korsa ett fjäll, vilket jag inte minns namnet på, så började själva undergången. Bortåt 4000 man gick under. pga. snöstormen, som försvårade sikten så att de inte kunde se var de var på väg någonstans. De flesta gick förmodligen bara runt i cirklar och dog därefter.
Armfeldts karoliner av Ander Hansson är att rekommendera.
Dessutom skrev Konungen till Armfeldt och bad honom skynda sig på. Kungen blev t o m arg för den tid det tog att intå Trondheim. Jag har för mig att allt som allt skulle de ta 5-6 veckor. Det höll på från augusti till januari.
Det uppstod en massa förseningar som bidrog till att provianten uppslukades mycket snabbare, och det i sin tur orsakade ytterligae förseningar när man blev tvungen att vänta in ny proviant.
Precis innan nyheten om kungens död var man påväg att storma. Det saknades lite finjusteringar i planeringen. Men ordern lydde att de genast skulle vända hemmåt. Allt ställdes in och marschen hemmåt började. När de skulle korsa ett fjäll, vilket jag inte minns namnet på, så började själva undergången. Bortåt 4000 man gick under. pga. snöstormen, som försvårade sikten så att de inte kunde se var de var på väg någonstans. De flesta gick förmodligen bara runt i cirklar och dog därefter.
Armfeldts karoliner av Ander Hansson är att rekommendera.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Armfeldts armé bestod av 10 000 man och 7000 hästar.Panzerfaust skrev:Var det inte så att de norska trupper som skulle försvara Trondheim visade sig vara dubbelt så stora som man först trodde? Att det var därför man avbröt?Armfeldt skrev:Uppgiften var att inta Trondheim. Det misslyckades inte enbart pga vädret.
/Jonathan
Buddes armé bestod av 6600 man.
Karl XIIs armé bestod av 40 000 man och 30 000 hästar mot de norska försvaret på 28 000 soldater.
Totalt var Sveriges försvar uppbyggt av 70 000 soldater. Jag tror att 10 000 var stationerade i Skåne och minst 5000 i Stockholm. Resten var lite utrspridda på olika platser i landet.
Sverige var alltså överlägset hela tiden.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Räknar man den nominella styrkan på alla svenska regementen år 1718 blir summan ganska så exakt 60 000.Armfeldt skrev:Totalt var Sveriges försvar uppbyggt av 70 000 soldater. Jag tror att 10 000 var stationerade i Skåne och minst 5000 i Stockholm. Resten var lite utrspridda på olika platser i landet.