Quiz: Medeltid

Låst
Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 15 oktober 2003, 13:31

Aha, det stämmer säkert att det var 1366 danskarna slutgiltigt tog tillbaka det. Det hade jag ingen aning om. :-)

OK, ny fråga.. vi tar och lämnar Sverige lite. Snart är det jul, så vi sjunger en gammal fin engelsk julsång:
Good King Wenceslas looked out on the Feast of Stephen,
When the snow lay round about, deep and crisp and even.
Brightly shone the moon that night, though the frost was cruel,
When a poor man came in sight, gathering winter fuel.

“Hither, page, and stand by me, if you know it, telling,
Yonder peasant, who is he? Where and what his dwelling?”
“Sire, he lives a good league hence, underneath the mountain,
Right against the forest fence, by Saint Agnes’ fountain.”

“Bring me food and bring me wine, bring me pine logs hither,
You and I will see him dine, when we bear them thither.”
Page and monarch, forth they went, forth they went together,
Through the cold wind’s wild lament and the bitter weather.

“Sire, the night is darker now, and the wind blows stronger,
Fails my heart, I know not how; I can go no longer.”
“Mark my footsteps, my good page, tread now in them boldly,
You shall find the winter’s rage freeze your blood less coldly.”

In his master’s steps he trod, where the snow lay dinted;
Heat was in the very sod which the saint had printed.
Therefore, Christian men, be sure, wealth or rank possessing,
You who now will bless the poor shall yourselves find blessing.
Wenceslas verkar ju varit en hygglig prick, men vilka var han egentligen kung över, och när?

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 15 oktober 2003, 14:03

Han var någon sorts regent i Böhmen på 900-talet? Melodin till sången är väl "svensk", såtillvida att den härstammar från en svensk sångbok från 1500-talet. Texten om Wenceslas är väl däremot inte så gammal: jag har för mig att jag har en bok om christmas carols där just denna text får stå som exempel på en sentida, konstlad julsång.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 15 oktober 2003, 17:24

Helt korrekt. Han var kung av Böhmen 924-929 och är Tjeckiens nationalhelgon. Mest känd för sina tappra försök att kristna Böhmen. Mördades av sin bror, hedningen Boleslav.

http://www.royalty.nu/Europe/Wenceslas.html

Melodin är faktiskt ännu äldre än 1500-tal, den är från 1200-talet och hör till sången "Tempus Adest Floridum". Den publicerades i nedskriven form först i en finsk sångbok på 1500-talet.

Texten är däremot från 1850-talet och skriven av John Mason Neale. Vet inte om det nödvändigtvis skall räknas som så "sentida". Konstlad får stå för din boks författare, själv tycker jag den är rätt fin. :-)

Din tur, Dilbert!

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 18 oktober 2003, 12:32

Nu tycker jag att Dilbert dröjt så pass länge att han försuttit sin chans. VI vill ju inte att tråden skall stå stilla för länge, eller? :-)

Ny fråga:

Vem var den siste av de "långhåriga kungarna", och vem avsatte honom och tvingade honom att klippa sitt hår och gå i kloster?

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 19 oktober 2003, 00:06

Är dessa samma som "de långhåriga merovingerna" ?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 20 oktober 2003, 10:05

Fikar efter ledtrådar? :-) Jovisst, jag vet inga andra som kallats så..

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 20 oktober 2003, 13:01

Vem den siste merovingern var minns jag inte. Men de ersattes av den karolingiska dynastin, vars medlemar varit merovingernas hovmästare (major domus). Jag tror att den förste av karolingerna på den frankiska tronen var Karl Martell.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 21 oktober 2003, 09:35

Kung guntram var den sista om jag inte tar helt fel eftersom hans arvtagare han dö innan han besteg tronen.

Kart Martell var den siste major domus och hans son avsatte den siste merovingen och blev kung av Franken.

Nått sånt iaf :)

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 21 oktober 2003, 10:30

I så fall är det ju Karl den stores pappa, Pippin den lille... som var först alltså. Jag hade för mig att Martell var förste kung, annars hade jag nog gissat lite tidigare.

Den siste av merovingerna var alltså Guntram?

Sidoanekdot av det mindre historiska slaget - jag var på stadsbiblioteket i Uppsala i helgen och lånade lite gamla böcker, tänkte passa på att låna just De långhåriga merovingerna. Upptäckte att *ingen* bok av Frans G. Bengtsson fanns i någon hylla. Jag antar att nåt ex eller två av Röde Orm var utlånade, men resten är tydligen förpassat till magasinet. Åtminstone merovingerna, den fick jag betsälla upp (tillsammans med gamla årgångar av Fornvännen...). Lite trist tycker jag. Uppsala har massvos med bibliotek men för den som inte är doktorand är de flesta specialbibliotek stängda, och är man inte ens student längre så... nåja. Åter till ämnet.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 21 oktober 2003, 10:36

Teodric skrev:I så fall är det ju Karl den stores pappa, Pippin den lille... som var först alltså. Jag hade för mig att Martell var förste kung, annars hade jag nog gissat lite tidigare.

Den siste av merovingerna var alltså Guntram?

Sidoanekdot av det mindre historiska slaget - jag var på stadsbiblioteket i Uppsala i helgen och lånade lite gamla böcker, tänkte passa på att låna just De långhåriga merovingerna. Upptäckte att *ingen* bok av Frans G. Bengtsson fanns i någon hylla. Jag antar att nåt ex eller två av Röde Orm var utlånade, men resten är tydligen förpassat till magasinet. Åtminstone merovingerna, den fick jag betsälla upp (tillsammans med gamla årgångar av Fornvännen...). Lite trist tycker jag. Uppsala har massvos med bibliotek men för den som inte är doktorand är de flesta specialbibliotek stängda, och är man inte ens student längre så... nåja. Åter till ämnet.
Den gode Frans G. Bengtssons verk är lite ljusskygga för tillfället. Han är inte pk.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 21 oktober 2003, 10:42

Off-topic, jag inser det - vet du om det finns något material om just FGB som "ute"? Debatt eller analys eller nåt?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 21 oktober 2003, 11:17

Teodric har rätt angående den förste karolingiske kungen; det var mycket riktigt Pippin III "den korte", son till Charles Martell. Men ingen har hittills haft rätt angående den siste merovingiern.. Guntram var det definitivt inte, han var kung 561-592, nästan tvåhundra år innan den siste merovingiern "regerade".

Charles Martell regerade utan någon kung mellan 737 till sin död 741, men han gjorde sig aldrig till kung. Hans äldste son Carloman återinsatte av stabilitetsskäl en merovingier som kung 743 (ingen vet säkert vems son han var, bara att han tillhörde den merovingiska tronföljden på ett eller annat sätt) men han var en ren marionett som slutligen avsattes igen när Carlomans (han dog 747) yngre bror Pippin III 751 kände sig säker nog på sin ställning för att våga välja sig till kung i stället för att styra från skuggorna som major domus.

Charles Martell var alltså varken kung eller den siste major domus, för att klargöra.

Hela den merovingiska tronföljden är ruggigt snårig, det fanns ju fyra separata riken vars gränser skiftade och som samregerades lite hur som helst.

Ge mig ett namn på den stackars långhårige marionettkungen som tvingades i kloster, någon, så kan vi sätta punkt för frågan? :-)

PS. "De långhåriga merovingierna" är hur bra som helst. Tråkigt att höra att den är svår att få tag i på biblioteket. Mitt tips för att hitta Frans G. Bengtssons böcker är helt klart att leta på antikvariaten. Väldigt dåligt med nytryck av något annat än Röde Orm.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 21 oktober 2003, 13:14

Teodric skrev:Off-topic, jag inser det - vet du om det finns något material om just FGB som "ute"? Debatt eller analys eller nåt?
Ja, det var en artikel jag läste för några veckor sedan där man menade att han var nazist. Ska leta lite... Det var på forumet som jag hittade artikeln... viewtopic.php?t=9331&highlight=frans+g+bengtsson

Lustigt!

vevaphon
Ny medlem

Inlägg av vevaphon » 21 oktober 2003, 13:46

Får väl ta och posta mitt första inlägg verkar det som.

Mitt svar på frågan får nog bli Childerik III...

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 21 oktober 2003, 15:07

Helt riktigt, vevaphon. Då får du ta och posta din första egna fråga här i quiz-tråden också! :-)

Låst