Krigsförbrytelser av de allierade

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 19 oktober 2003, 08:25

Man undanhöll väl medvetet tyskarna human behandlding: mat, medicinering, ordentliga kläder och sömn?

Vad har du för belägg för det?

Jag hänvisar än en gång till det här gemensamma tysk-ryska projektet som visar att det inte fanns någon medveten handling att ta död på fångarna. De flesta militärhistoriker tillskriver dödligheten tyskarnas dåliga medicinska skick. Och än en gång, från sovjetisk sida var man i behov av arbetskraft för återuppbyggnaden och av kadrer till den kommande östtyska staten.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 19 oktober 2003, 11:56

Jon skrev:
Fel. De fick bra mycket drägligare förhållanden än vad de sovjetiska dito fick. Totalt tillfångatogs 3,15 milj. tyskar på östfronten av vilka en tredjedel gick åt. Att det inte var någon medveten sovjetisk strategi att avliva tyskarna framgår av det gemensamma tysk-ryska verket Vojna germanii protiv sovetskogo sojuza (Red Reinhard Rürup, Berlin 1992, ISBN 3-87024-238-8, s 242). Där tillbakavisas påståendet i fråga och man framhåller tvärtom att man var i behov arbetskraft för återuppbyggnaden samt kadrer för det blivande DDR.

Av de 3,3 milj. sovjetiska soldater som fram till februari 1942 tagits till fånga, dog 2 milj. av svält, köld, epidemier och avrättningar.
Ok "bara" en 1/3 av tyskarna dog... är inte försumelse också ett brott?

dödligheten bland rysar var "bara" dubbelt så hög i tyska fångläger....förstår du hur sjukt det var nu....

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 oktober 2003, 13:51

Ja77 skrev:
Jon skrev:
Fel. De fick bra mycket drägligare förhållanden än vad de sovjetiska dito fick. Totalt tillfångatogs 3,15 milj. tyskar på östfronten av vilka en tredjedel gick åt. Att det inte var någon medveten sovjetisk strategi att avliva tyskarna framgår av det gemensamma tysk-ryska verket Vojna germanii protiv sovetskogo sojuza (Red Reinhard Rürup, Berlin 1992, ISBN 3-87024-238-8, s 242). Där tillbakavisas påståendet i fråga och man framhåller tvärtom att man var i behov arbetskraft för återuppbyggnaden samt kadrer för det blivande DDR.

Av de 3,3 milj. sovjetiska soldater som fram till februari 1942 tagits till fånga, dog 2 milj. av svält, köld, epidemier och avrättningar.

dödligheten bland rysar var "bara" dubbelt så hög i tyska fångläger....förstår du hur sjukt det var nu....
Genom hela kriget dog det 3 miljoner ryssar i koncentrationsläger, så det var trippel så mycket.

/Anno

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 19 oktober 2003, 14:06

Vilken försummelse?

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 19 oktober 2003, 14:07

Skillnaden än en gång då. Ingen medveten strategi för att döda tyskarna, utan den höga dödligheten bland dem berodde på deras dåliga medicinska skick. Medan däremot det var en fullt medveten strategi från tysk sida att avliva de sovjetiska krigsfångarna. Det är en avsevärd skillnad.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 19 oktober 2003, 15:03

Jon skrev:dödligheten bland rysar var "bara" dubbelt så hög i tyska fångläger....förstår du hur sjukt det var nu....

Skillnaden än en gång då. Ingen medveten strategi för att döda tyskarna, utan den höga dödligheten bland dem berodde på deras dåliga medicinska skick. Medan däremot det var en fullt medveten strategi från tysk sida att avliva de sovjetiska krigsfångarna. Det är en avsevärd skillnad.
Det smakar illa i käften när ni håller på och jämför på dessa sätt. Lägg fram fakta istället som dem är.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 oktober 2003, 15:15

Om det var så att Sovjet inte medvetet tog död på så många tyska krigsfångar, hur kommer det då sej att så få av de tyskar som tillfångatogs vis Stalingrad kom tillbaka?

****edit**** (Ryss/Sovjet)
Senast redigerad av 1 Schwalbe, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 19 oktober 2003, 15:41

Snälla, blanda inte ihop Ryssland med Sovjetunionen och ryska med sovjetiska, vilket ett flertal personer i denna tråd gör, tänk på att det är inte samma sak.

/Marcus

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 19 oktober 2003, 16:33

Om det var så att Sovjet inte medvetet tog död på så många tyska krigsfångar, hur kommer det då sej att så få av de tyskar som tillfångatogs vis Stalingrad kom tillbaka?

Läs mina inlägg en gång till. Tyskarnas dåliga medicinska skick då de tillfångatogs.

Det smakar illa i käften när ni håller på och jämför på dessa sätt. Lägg fram fakta istället som dem är.

Det är exakt det jag gör. Fakta är att de tyska krigsfångarna, ehuru en tredjedel av dem aldrig återvände, gick ett betydligt bättre öde till mötes än sina sovjetiska dito.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 oktober 2003, 16:44

Jon skrev:Om det var så att Sovjet inte medvetet tog död på så många tyska krigsfångar, hur kommer det då sej att så få av de tyskar som tillfångatogs vis Stalingrad kom tillbaka?

Läs mina inlägg en gång till. Tyskarnas dåliga medicinska skick då de tillfångatogs.

Det är exakt det jag gör. Fakta är att de tyska krigsfångarna, ehuru en tredjedel av dem aldrig återvände, gick ett betydligt bättre öde till mötes än sina sovjetiska dito.
Jag skulle vilja påstå att ett skäl till att så många tyskar dog var att Sovjet praktiserade "dödsmarcher" precis som tyskarna gjorde.

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 19 oktober 2003, 17:32

Jag skulle vilja påstå att ett skäl till att så många tyskar dog var att Sovjet praktiserade "dödsmarcher" precis som tyskarna gjorde.

Vaf har du för belägg för det. Lägg gärna fram dem.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 oktober 2003, 17:40

Jon skrev:Jag skulle vilja påstå att ett skäl till att så många tyskar dog var att Sovjet praktiserade "dödsmarcher" precis som tyskarna gjorde.

Vaf har du för belägg för det. Lägg gärna fram dem.
Det står bla i "Krigsfånge i sibirien" av Wilhelm Feldbuch.
De sköt helt enkelt de som inte orkade...

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 19 oktober 2003, 17:50

Den boken handlar mest om en persons uppleveser och en person representerar verkligen inte 3.15 miljoner krigsfångar.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 oktober 2003, 18:01

tobbe skrev:Den boken handlar mest om en persons uppleveser och en person representerar verkligen inte 3.15 miljoner krigsfångar.
Så du menar att han skulle vara särskilt dåligt behandlad?
Det betvivlar jag.... Såg nog likadant ut i hela Sovjet...

Jon
Medlem

Inlägg av Jon » 19 oktober 2003, 18:17

Så du menar att han skulle vara särskilt dåligt behandlad?
Det betvivlar jag.... Såg nog (min fetstilsmarkering/Jon) likadant ut i hela Sovjet...

Enbart spekulationer. I övrigt är det fråga om en partsinlaga med mycket begränsat värde.

Skriv svar