Dokumänter om Tredje riket
Jag tycker att man allt som oftast blir besviken på de dokumänter om Tredje riket som visas på TV. Målet verkar alltid att vara att framställa Hitler och alla nazipampar som fullständiga tokar i alla lägen vilket gör att det känns som man hört allt förut fast nu till andra filmsekvenser.
Jag minns särskilt en filmsnutt filmad av Hitler från olympiaden i Berlin där han under pågående idrottsevenemang sittandes vaggar av och an.
Till detta komentaras något i stil med att denna filmsnutten inte kunde visas för det tyska folket då detta var ett bevis på Hitlers psykiska ohälsa.
Det skulle vara lätt att dra samma slutsatser av att följa tex Lars/Tommy vid sidlinjen under en landskamp i fotboll.
Jag vill absolut inte se någon försköning eller propaganda, däremot hade det varit interessant att någon gång se tredje riket ur ett annat perspektiv.
När det gäller Bosse S. kan jag berätta att han kontaktat vår re-enactment förening (Militärhistoriska Sällskapet) och slutsatserna jag drar av hans agerande är att han är en falsk skit.
Jag minns särskilt en filmsnutt filmad av Hitler från olympiaden i Berlin där han under pågående idrottsevenemang sittandes vaggar av och an.
Till detta komentaras något i stil med att denna filmsnutten inte kunde visas för det tyska folket då detta var ett bevis på Hitlers psykiska ohälsa.
Det skulle vara lätt att dra samma slutsatser av att följa tex Lars/Tommy vid sidlinjen under en landskamp i fotboll.
Jag vill absolut inte se någon försköning eller propaganda, däremot hade det varit interessant att någon gång se tredje riket ur ett annat perspektiv.
När det gäller Bosse S. kan jag berätta att han kontaktat vår re-enactment förening (Militärhistoriska Sällskapet) och slutsatserna jag drar av hans agerande är att han är en falsk skit.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Själv blev jag chockad när jag såg det klippet och ser inget fel att man visar sådant, hur intressant som helst och som visar Hitlers hälsa under de senare åren av 1930-talet.Jag minns särskilt en filmsnutt filmad av Hitler från olympiaden i Berlin där han under pågående idrottsevenemang sittandes vaggar av och an.
/Anno
Filmsnutten bevisar knappast någoting om Hitlers psykiska hälsa även om detta påstås.Anno skrev:Själv blev jag chockad när jag såg det klippet och ser inget fel att man visar sådant, hur intressant som helst och som visar Hitlers hälsa under de senare åren av 1930-talet.Jag minns särskilt en filmsnutt filmad av Hitler från olympiaden i Berlin där han under pågående idrottsevenemang sittandes vaggar av och an.
/Anno
Vad är det som säger inte han som alla andra är engagerad i de idrottsliga händelserna på plan?
Det är ju precis detta jag menar med korrektheten i många påståenden kring Hitler.
Påstår någon att han varje morgon slog ihjäl gravida kvinnor med bollträ ifrågasätter ingen detta, tvärtom. Men kommer det däremot uppgifter om att han tex visade omtänksamhet mot sina närmast anställda blir det ett himla liv.
Hitler skall i alla lägen framställas som ond och misslyckad vilket gör att en nyanserad bild av historiens mest (ö)kända person blir väldigt ensidig och ibland rent felaktig.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
För mig bevisar det jag har läst om hans hälsa under 30-talet. Att han redan hade problem och fick mediciner av Dr Morell 1936. [Filmen utspelar sig under Olympiska spelen om jag inte minns fel]Daniel skrev:Filmsnutten bevisar knappast någoting om Hitlers psykiska hälsa även om detta påstås.
Inget, har inte med saken att göra! [Varför skulle det vara så att folk tror han inte gillade sport, när de i samma stund läser om hans sportfixering i och med att gymnastiken fick en central roll i det tyska riket och att han sponsrade och öppnade olympiska spelenVad är det som säger inte han som alla andra är engagerad i de idrottsliga händelserna på plan?
Påstår någon att han varje morgon slog ihjäl gravida kvinnor med bollträ ifrågasätter ingen detta, tvärtom.
Skulle någon säga det på Skalman så skulle jag vara den första och kritisera den person som påstår något sådant. Bara en ung människa på 15 år eller en idiot skulle tro detta. [Snarare att de skulle tro att han var homosexuell, vilket det spekuleras friskt om, inte bara hos vanligt folk]
Nja, tror att det har sagt några gånger på forumet, bla. av mig kan jag tänka mig. För ett tag sedan visade även SVT en intervju med hans sekreterare som berättade om hans bättre stunder. [Detta måste inte ha gott om svenska folket]Men kommer det däremot uppgifter om att han tex visade omtänksamhet mot sina närmast anställda blir det ett himla liv.
Jag tror man såg i den där filmen, både bilder på Hitler när han gossar med små barn på Obersalzberg, samtidigt som han några klipp senare pekar på kartor som den där onda personen som folk gärna ser honom som. För övrigt brukar man poängtera att han blev rikskansler/führer och la sig under stora delar av Europa, som för mig inte är ett sätt att framställa honom som en misslyckad person. För övrigt tror jag Joachim C. Fest har en gjort en film om Hitler och nazismen som du kanske skulle tycka om.Hitler skall i alla lägen framställas som ond och misslyckad vilket gör att en nyanserad bild av historiens mest (ö)kända person blir väldigt ensidig och ibland rent felaktig.
/Anno
För mig bevisar det jag har läst om hans hälsa under 30-talet. Att han redan hade problem och fick mediciner av Dr Morell 1936. [Filmen utspelar sig under Olympiska spelen om jag inte minns fel]
Vad bevisar då den fyra skunder långa filmsnutten som enligt berättaren är ett bevis på hans psykiska ohälsa anser du?
Vad skulle det finnas för "bevis" att han var homosexuell?Skulle någon säga det på Skalman så skulle jag vara den första och kritisera den person som påstår något sådant. Bara en ung människa på 15 år eller en idiot skulle tro detta. [Snarare att de skulle tro att han var homosexuell, vilket det spekuleras friskt om, inte bara hos vanligt folk]
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Klippet var längre än så och man gör ej så om man inte har ett problem. Skulle jag visa en film, där en person svajar fram och tillbacka med hela kroppen,[och de genom att själv inte märka det] för en läkare skulle han inte säga att personen i fråga skulle vara frisk, i all fall inte på det sättet som Hitler gjorde. [sett barn som gör så och dessa var autistiska]Daniel skrev:Vad bevisar då den fyra skunder långa filmsnutten som enligt berättaren är ett bevis på hans psykiska ohälsa anser du
Fråga inte mig, det är inte jag som säger det, jag bara konstaterar att det finns folk som påstår det. [Något som jag inte själv tror på för övrigt]Vad skulle det finnas för "bevis" att han var homosexuell?
/Anno
Som jag skrev tidigare skulle man förmodligen dra samma slutsats (mental ohälsa) om man såg Lars/Tommys vankande av och an samt hysteriska "anfall" om man inte visste att de var tränare för Sverige i en viktig landskamp i fotboll
Ha i minnet att bilderna av Hitler är vid tillfället tagna under olympiaden och skulle isåfall kunna förklaras med hans engagemang under ex. ett spännande sprinterlopp.
Om detta vet varken du, jag eller någon annan ett dyft, det jag stör mig på är att man direkt anser att Hitlers agerande är bevis på psykisk ohälsa.
Ha i minnet att bilderna av Hitler är vid tillfället tagna under olympiaden och skulle isåfall kunna förklaras med hans engagemang under ex. ett spännande sprinterlopp.
Om detta vet varken du, jag eller någon annan ett dyft, det jag stör mig på är att man direkt anser att Hitlers agerande är bevis på psykisk ohälsa.
Jag tycker inte att de flesta dokumentärer framställer nazikoryféerna som tokar i bemärkelsen att de skulle vara mentalsjuka. Däremot måste man ju säga att det var tokiga saker de gjorde.
De dokumentärer jag sett pekar på att många av dem hamnade i situationer som de inte kunde hantera, de levde i en diktatur (vilket många tycks glömma bort) där paranoia var en folksjukdom, och de mötte först völdiga framgångar som följdes av väldiga motgångar.
Att flera av dem missbrukade den tidens nervlugnande medel etc är väl inget att sticka under stol med. Perioden efter 1941 skulle väl framkamma stressåkommor hos de flesta. Stress är också en viktig faktor för att provocera fram andra mindre behagliga mentala tillstånd.
Självklart levde flera av dem under en ständig prestationsångest - det gällde ju att inte göra Adolf besviken - och i flera fall är det väl helt uppenbart att rädslan för misslyckanden banade vägen för militära nederlag.
De dokumentärer jag sett pekar på att många av dem hamnade i situationer som de inte kunde hantera, de levde i en diktatur (vilket många tycks glömma bort) där paranoia var en folksjukdom, och de mötte först völdiga framgångar som följdes av väldiga motgångar.
Att flera av dem missbrukade den tidens nervlugnande medel etc är väl inget att sticka under stol med. Perioden efter 1941 skulle väl framkamma stressåkommor hos de flesta. Stress är också en viktig faktor för att provocera fram andra mindre behagliga mentala tillstånd.
Självklart levde flera av dem under en ständig prestationsångest - det gällde ju att inte göra Adolf besviken - och i flera fall är det väl helt uppenbart att rädslan för misslyckanden banade vägen för militära nederlag.
Det finns bra och dåliga dokumentärer om Tyskland under andra världskriget. Jag tycker det är totalt ointressant att titta på 'propaganda' som bara framställer tyskarna som töntar. Då är man inte intresserad av historia och man har inte fattat någonting.
Även om Tyskland skulle framställas på ett positivt eller objektivt sätt, skulle det vara svårt att dra någon annan slutsats, än att hela projektet
var förkastligt. Så varför spä på med en massa osakliga och töntiga kommentarer? Fakta är tillräckligt obehagliga, i detta fall.
För att förstå Hitler och tredje riket, måste man sätta sig in i hur det
var att uppleva det hela, i RÄTT TIDSFÖLJD, utan att veta slutresultatet!!
En professor i Lund sade nyligen: Det är svårt att förstå andra världskriget eftersom vi upplever det i omvänd tidsföljd!
Även om Tyskland skulle framställas på ett positivt eller objektivt sätt, skulle det vara svårt att dra någon annan slutsats, än att hela projektet
var förkastligt. Så varför spä på med en massa osakliga och töntiga kommentarer? Fakta är tillräckligt obehagliga, i detta fall.
För att förstå Hitler och tredje riket, måste man sätta sig in i hur det
var att uppleva det hela, i RÄTT TIDSFÖLJD, utan att veta slutresultatet!!
En professor i Lund sade nyligen: Det är svårt att förstå andra världskriget eftersom vi upplever det i omvänd tidsföljd!