Krigsförbrytelser av de allierade

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 oktober 2003, 18:55

Mr x skrev:
Luno skrev:Försöker att jämföra dom allierades brott med Tyskarnas.
… Båda sidorna var lika Stora rötägg skillnaden är att Tyskland hade klart mycket värre metoder med folk dom inte tyckte om en vad dom allierade hade och så skriver alltid vinnaren historian inte förlorarna
Men det är nästan alltid Tyskarna som har varit den som har fått sotat för allt som hände under 2:världskriget. Det är först nu som flera inser vilka hemska brott Röda Armen och de Alierade åsakde Tyskarna.
Dom allierade hade inte dödsläger och tvingade folk att arbeta tills dom var så gott som slut och därefter gasa dom

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 16 oktober 2003, 19:14

Luno skrev:
Mr x skrev:
… Båda sidorna var lika Stora rötägg skillnaden är att Tyskland hade klart mycket värre metoder med folk dom inte tyckte om en vad dom allierade hade och så skriver alltid vinnaren historian inte förlorarna
Men det är nästan alltid Tyskarna som har varit den som har fått sotat för allt som hände under 2:världskriget. Det är först nu som flera inser vilka hemska brott Röda Armen och de Alierade åsakde Tyskarna.
Dom allierade hade inte dödsläger och tvingade folk att arbeta tills dom var så gott som slut och därefter gasa dom
nej men dom alierade bombade ganska fritt faktiskt. det var många civila som fick sätta livet till.

/olle

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 oktober 2003, 19:19

echo one skrev:
Luno skrev:
Mr x skrev:
nej men dom alierade bombade ganska fritt faktiskt. det var många civila som fick sätta livet till.

/olle
Ja man jag tycker det är en stor skillnad du kan överleva ett bombanfall du kan gömma dig ett ett skyddsrum eller du kan lämna stan.
Men du kan inte fly från en gaskammare du är redan död när du står i dörren.

Förstår du hur jag tänker?

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 16 oktober 2003, 19:28

Joo jag förstår exakt men det är liksom inte lika lätt att komma undan en eld storm heller. Att brinna inne i en bunker eller brinna och brinna man blir snarare stekt är inte så skönt skulle jag tro. det blir så varmt att underhuds fettet börjar koka.
den tyska civil befolkningen försänande inte det där som dom allierade gjorde och dom alierade civila försänade inte det axel makterna gjorde mot dom heller.
/olle

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 oktober 2003, 19:56

Det är inte lätt att fly en eld storm. Men du har ett vall du kan fortfarande lämna stan är du på ett döds läger så är ända vägen därifrån genom skorstenen på krematoriet.
Men att komma fram till vilket sett som är värst att dö på är rätt bizart..

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 16 oktober 2003, 21:44

Luna:

Jag förstår hur du tänker ville bara understryka att Tyskarna har fått lida ett oerhört högt pris som kanske inte många tänker på.

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 16 oktober 2003, 22:26

tobbe skrev:Värt att nämnas är att tyskarna gjorde exakt samma sak med de ryska krigsfångarna.
Värt att nämnas är att det fanns någonitng som heter Nürnbergrättegångarna.
De alliderade blev inte åtalade på samma sätt, trots att de utförde krigsförbrytelser av, i flera fall, exakt samma sort.

Dessutom, på vilket sätt är rättfärdigar mord och våldtäkt på tyska civila i Ostpreussen, att för dem helt okända tyska soldater gjorde samma sak med ryska civila? PÅ INGET SÄTT!

/Erik

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 16 oktober 2003, 22:52

Luno skrev:
Mr x skrev:
Med undantag för de allierade soldater som användes som arbetskraft, så var förintelsen av ex. judar, oppisitionella, homosexuella m.m ingen krigshanding, det var en del av den tyska "inrikes"politiken. Dessa brott brukar även rubriceras som "brott mot mänskligheten" och inte "krigsförbrytelser" som tråden handlar om.

/Erik

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 16 oktober 2003, 23:39

1st_calle skrev:Dvs Eisenhower kallade sina krigsfångar Disarmed Enemy Forces (DEF) istället för Prisoners of War (POW) för att slippa följa Genevkonventionen betr behandling av krigsfångar.

Se förresten Ernst Brunners bok Vallmobadet. Han beskriver sin fars upplevelser som krigsfånge och slavarbetare.
Jag har läst boken ja men där står det inget om DEF fast sen kan man nog inte lita mycket på en kille som är nazist.
Erik F skrev:Värt att nämnas är att det fanns någonting som heter Nürnbergrättegångarna.
De alliderade blev inte åtalade på samma sätt, trots att de utförde krigsförbrytelser av, i flera fall, exakt samma sort.

Dessutom, på vilket sätt är rättfärdigar mord och våldtäkt på tyska civila i Ostpreussen, att för dem helt okända tyska soldater gjorde samma sak med ryska civila? PÅ INGET SÄTT!

/Erik¨
Såklart de inte blev dömda på samma sätt de hade ju vunnit kriget och tyskarna hade ju gjort mycket jävligare saker. Vare sig man vill de eller ej så var tyskarna den stora boven i de här sammahanget. De var ju inte heller speciellt populärt att börja straffa sina egna även om de skedde i de västallierades armeér och då syftar jag mest på straff för våldtäkter och liknande. Det förekom också i Röda armén men det var sällan.

Angående ditt sista svamlande i ditt inlägg så vet jag fan var du har fått ifrån att jag skulle ha påstått något sådant. Läs andras inlägg innan du besvarar de.
Med undantag för de allierade soldater som användes som arbetskraft, så var förintelsen av ex. judar, oppisitionella, homosexuella m.m ingen krigshanding, det var en del av den tyska "inrikes"politiken. Dessa brott brukar även rubriceras som "brott mot mänskligheten" och inte "krigsförbrytelser" som tråden handlar om.
Du har glömt de tre miljoner ryska krigsfångarna som tyskarna lät dö eller alla civilia som blev mördade ja listan kan göras lång. De var mer än bara soldater som strök med i kriget.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 17 oktober 2003, 07:26

/Erik¨[/quote]

Såklart de inte blev dömda på samma sätt de hade ju vunnit kriget och tyskarna hade ju gjort mycket jävligare saker. Vare sig man vill de eller ej så var tyskarna den stora boven i de här sammahanget. De var ju inte heller speciellt populärt att börja straffa sina egna även om de skedde i de västallierades armeér och då syftar jag mest på straff för våldtäkter och liknande. Det förekom också i Röda armén men det var sällan.

Varför skulle man inte kunna döma de Alierade för brott för deras övergrepp som drabbade Tyskarna?

Man ska väl linte skilja på personen som har blivet drabbat bara för att han var av Tysk härkomst?

Står vi inte lika inför lagen?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 oktober 2003, 08:43

Varför skulle man inte kunna döma de Alierade för brott för deras övergrepp som drabbade Tyskarna?
Vem ska vi straffa då, Churtchill (högsta ansvarig) eller "Bomber" Harris? Om det blir "Bomber" Harris, hur många tror du hade velat vara kvar i den brittiska armén? Vad tror du hade hänt med det brittiska folket om Churtchill hade satts i finkan? Själv tycker jag sådant är svårt att avgöra när det gäller bombningar, däremot är det lättare att straffa folk som gjort dig skyldiga för brott på marken genom att skjuta ihjäl civila eller något annat som inte är uppenbart att man har fått någon order om.

/Anno

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 17 oktober 2003, 11:33

Mr x skrev: Varför skulle man inte kunna döma de Alierade för brott för deras övergrepp som drabbade Tyskarna?

Man ska väl linte skilja på personen som har blivet drabbat bara för att han var av Tysk härkomst?

Står vi inte lika inför lagen?
Vilken lag? Den internationella juridiken funkar inte som den svenska, det finns ingen internationellt gångbar lag utöver överenskommelser som stater själva väljer att acceptera eller strunta i. Det finns inga universella straffsatser för brott mot mänskligheten, och det finns ingen organisation eller myndighet som kan upprätthålla denna typ av lagar.

Nürnbergrättegångarna gällde inte brott mot någon internationell lag, utan baserades på att segrarstaterna kom överens om att i en militärtribunal åtala de från Tyskland och de andra europeiska axelmakterna som stod bakom olika ohyggligeter för brott som också definierades i samma överenskommelse.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 17 oktober 2003, 20:52

Är det någon som vet statistik på vilka ryssar det var som var de som gjorde flest övergrepp, jag menar de som bara fått höra om massakrerna som skedde mot ryska folket eller de värnpliktiga som befriades när ryssarna återerövrade rysk mark. Enligt boken Slaget om kursk skulle det röra sig om cirka 90.000 som befriades i tiden kring slaget.

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 17 oktober 2003, 21:35

tobbe skrev:
1st_calle skrev: Du har glömt de tre miljoner ryska krigsfångarna som tyskarna lät dö eller alla civilia som blev mördade ja listan kan göras lång. De var mer än bara soldater som strök med i kriget.
Jag kom på mig själv med att man faktiskt sände ryska krigsfångar dvs fångar som togs som en följd av krigsahandlingar till förintelseläger, i flera fall samma läger där mord som en följd av inrikespolitik ägde rum.
Dessutom är inte alla mord på judar inrikespolitik, man mördade även judar i ockuperade områden.
Alla mord som begicks av tyskarna under kriget var dock inte krigsförbrytelser, de var brott mot mänskligheten och inrikespolitik, precis som Stalins utrensningar.

/Erik

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 17 oktober 2003, 21:37

Reinhardt skrev:Är det någon som vet statistik på vilka ryssar det var som var de som gjorde flest övergrepp, jag menar de som bara fått höra om massakrerna som skedde mot ryska folket eller de värnpliktiga som befriades när ryssarna återerövrade rysk mark. Enligt boken Slaget om kursk skulle det röra sig om cirka 90.000 som befriades i tiden kring slaget.
Jag minns inte vilket slag det var, men jag tror det var i slaget om Stalingrad som ryssarna mördade oerhörda antal av egna soldater.
Jag tror siffran framkom i Beevors bok. Är det någon som känner till den?

/Erik

Skriv svar