Jo självklart har du rätt men det vi diskuterade nu var om Merkavan var stridsduglig efter en träff av RPG i intaget och jag tror inte att den är det jag tror mera att den får bogseras från platsenJa77 skrev:Luno: Alla stridsvagnar är sårbara för infanteri särskilt i bebygda trakter där de kan ligga infanteri i varanat fönster med antitank vapen....Sedan ska man även lyckas träffa luftintaget-avgasröret då kan man också spekulera i vad som händer om en RPG-7 träffar kanonröret det borde var lättare att träffa pågrund av storleken.
Men tänk dig ute i öknen fri sikt och inget fientligt infanteri som kan flanka vagnen och ett par 100 T-72 med export sikten 4 kilometer framför vagnen.
Israel vs Arabländerna Pansar
Jo som sagt strv är en kompromiss att ha de på sidan kanske var i mån bästa möjliga plats ledig, även tidigare merkavamodeller har luftintag på samma plats så något större besvär verkar de inte haft.Ja77 skrev:Är luftintagens plasering ett resultat av att motorn sitter fram? Tidigare skribent skrev att även leoparden hadde luftintag på sidorna... att ha dem uppåt har också sina nakdelar...
däremot som Luno skrev att en merkava 3 gåt på en mina har gjort att israelerna förbättrat skyddet underifrån på fyran, så nog lär de sig av misstagen och snabbt går det också (läs strvS).
Känslig för bakhåll i bebyggelse har alltid strv haft, vilket jag senast läste om här på skalman tänker då på tyskarnas ankomst till polska städer där stoppades strv av relativt lätt pv.
- Olof Larsson
- Medlem
Det finns flera skäl till att inte ha motorn fram i en stridsvagn:Ja77 skrev:Min fråga är fortfarande inte besvarad vaför är det inte standard med motorn fram? Konservatism?
1-Det blir svårare att bibehålla dumpningförmågan hos pjäsen
utan att göra vagnen högre eller förse den med en mindre motor.
2-Luftintag/avgasutblås kommer ta upp mer plats och/eller
ge blottor i skyddet.
3-Värmesignaturen blir sämre frontalt p.g.a. motorns placering.
4-Värmesignaturen blir sämre frontalt p.g.a. drivningen
fram, detta p.g.a. de varma slutväxlarna.
5-Tornet hamnar längre bak, vilket ger sämre komfort i tornet.
(vagnar har sämre komfort ju längre bak man sitter i fordonet)
6-Tornet placering bakom vagnens vridpunkt är sämre
ur sidriktsstabiliseringssynpunkt.
7-Det blir svårare att byta motor p.g.a. att det tjocka
frontpansaret på något sätt måste bort innan motorn kan bytas.
Detta innebär att frontpansaret försvagas.
Gå in på http://www.tank-net.org om ni har frågor om Merkava. De har dessutom en hel avdelning som berör stridsvagnspansarskydd.
Luno: Angående dina bilder från Libanon så är de kanske på Libanesiska armén?
För SLA finns inte längre, det var ju en Israelisk lydmilis, och den upplöstes när Israel drog sig tillbaka. Och många av dess medlemmar fick asyl i Israel...
Luno: Angående dina bilder från Libanon så är de kanske på Libanesiska armén?
För SLA finns inte längre, det var ju en Israelisk lydmilis, och den upplöstes när Israel drog sig tillbaka. Och många av dess medlemmar fick asyl i Israel...
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 9 gånger.
Det är inga större problem att byta motor på strf 90 som har konceptet med motorn fram.Larsson skrev:
Det finns flera skäl till att inte ha motorn fram i en stridsvagn:
1-Det blir svårare att bibehålla dumpningförmågan hos pjäsen
utan att göra vagnen högre eller förse den med en mindre motor.
2-Luftintag/avgasutblås kommer ta upp mer plats och/eller
ge blottor i skyddet.
3-Värmesignaturen blir sämre frontalt p.g.a. motorns placering.
4-Värmesignaturen blir sämre frontalt p.g.a. drivningen
fram, detta p.g.a. de varma slutväxlarna.
5-Tornet hamnar längre bak, vilket ger sämre komfort i tornet.
(vagnar har sämre komfort ju längre bak man sitter i fordonet)
6-Tornet placering bakom vagnens vridpunkt är sämre
ur sidriktsstabiliseringssynpunkt.
7-Det blir svårare att byta motor p.g.a. att det tjocka
frontpansaret på något sätt måste bort innan motorn kan bytas.
Detta innebär att frontpansaret försvagas.
Dessutom ger motorn i sig ett skydd.
Javisst... nackdel med värmesignatur på slutväxlar men slutväxlar fram ger bättre framkomlighet.
Värmesignatur i övrigt så jämför strf 90 kontra Warrior...där kan jag hålla med dig.Men det är en fråga om konstruktion
Tornets placering avseende komfort i det här fallet är nog marginellt.
vart har denna skapelse motorn? http://www.telegraph.co.uk/news/graphic ... GAVCBQ0IV0
Ovanför det gula H-et ser det ut som kylluftintag vilket tyder på att motorn är bak.Ja77 skrev:vart har denna skapelse motorn? http://www.telegraph.co.uk/news/graphic ... GAVCBQ0IV0
- Olof Larsson
- Medlem
Fast nu har ju förhoppningsvis Merkavan lite mer plåtMD650 skrev:Det är inga större problem att byta motor på strf 90 som har konceptet med motorn fram.
Dessutom ger motorn i sig ett skydd.
Javisst... nackdel med värmesignatur på slutväxlar men slutväxlar fram ger bättre framkomlighet.
Värmesignatur i övrigt så jämför strf 90 kontra Warrior...där kan jag hålla med dig.Men det är en fråga om konstruktion
Tornets placering avseende komfort i det här fallet är nog marginellt.
och därmed tyngd än Strf9040 på motorluckan.
Ang. framkommlighet med drivning fram eller bak
så har jag inget att jämföra Strf90 med.
Det sägs ju att drivning bak är bra därför att
det spänner den del av banden som ligger an mot marken,
medans vagnar med drivning fram trycker ihop den
del av banden som ligger an mot marken
vilket ger mer slack och därmed störrer risk
för bandkrängning.
Å andra sidan så hände vår plutons enda "nästan bandkräckning"
vid backning, d.v.s. med drivning längst bak i
körriktningen.
Vidare så ska vi inte glömma att motorn är en del av Merkavans skydd
med begränsat med utrymme framför motorn för
distanserande, destabiliserande och eroderande pansar
och och att träffar av t.ex. pvrovot i chassiefronten
som på t.ex. Leopard 2 inte skulle ha åsamkat någon skada
på Merkavan med stor sannolikhet slår ut motor/transmission
eller föraren med imobilitet som följd.
Nä mot en sån mina spelar det ingen roll vilken vagn man sitter i.Luno skrev:mrsund
Tro mig en Merkava MK4 hade inte överlevt en mina av den storleken den var på 100kg Vagnen slets av mitten och tornet flög flera meter bortså antändes ammunitionen och gjorde inte saken bätre.
vad motsvarar det 5-10 stridsvagnsmina 5?
men det poängen var att de uppfattat problemet och förbättrat strv jämför det med avgasmanicken på sidan vilken de låtit vara kvar.
Ja, minst sagt. Inget av grannländerna kan egentligen konkurrera med Israel, Egypten är väl de som kommer närmast meteriellt sett.mrsund skrev:För att återgå lite till ursprungsfrågan
håller ni med om att Israel under närmsta åren iallafall har en tillräckligt avskräckande krigsmakt jämfört med grannländerna?
När det gäller utbildningsnivå så är det nog Jordanien some kommer närmast, men det är endast en känsla jag har. Har för mig att de Jordanska trupperna utbildas helt enligt brittiska o amerikanska modeller. Men jag kan ha fel.