Return of the King-Trailern *SPOILERS*
Oah! Det där kommer bli något att se! Slaget på Pelennors slätt lär ju bli det grövsta medeltida slagsmålet på film någonsin, antagligen det snyggaste också. Dessutom blir det mer Nazgûler igen... För övrigt syns det väldigt väl att John Howe är rådgivare i filmen. Mycket av hans verk går igen i filmscenerna. Hoppas vi får se när Eowyn nackar Häxmästarens flygande springare ungefär som Howe har målat det.
http://ftp.sunet.se/pub/pictures/fantas ... en/eow.jpg
http://ftp.sunet.se/pub/pictures/fantas ... en/eow.jpg
-
Boromir III
- Medlem
Trailern är helt fantastisk, jag älskar den. Jag ryser när man får se Minas Morgul i dom scenerna. Fast jag förstår inte riktigt den där energistrålen eller vad sjutton det är som dyker upp. Och sen förbereder dom nog yttligare för Saurons återinträdande, Legolas säger bland annat:
"The enemy's eye is moving" och "he's here"
"The enemy's eye is moving" och "he's here"
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
- Kapten_Gars
- Medlem
Tror att "kärnkrafts"-effekten är PJ's tolkning av följande:
"Och så kom svar från Minas Morgul. Blygrå blixtar flammade till, gaffelgrenade blå eldstungor sprang ut från tornet och de omgivande bergen och återspeglades från de tungt nedhängande skyarna. Helaorden stönade och från staden steg ett skri."
En rätt spektakulär händelse i boken också, och svår frestelse för en gammal skräckfilms regissör att inte överdriva...
/Daniel
"Och så kom svar från Minas Morgul. Blygrå blixtar flammade till, gaffelgrenade blå eldstungor sprang ut från tornet och de omgivande bergen och återspeglades från de tungt nedhängande skyarna. Helaorden stönade och från staden steg ett skri."
En rätt spektakulär händelse i boken också, och svår frestelse för en gammal skräckfilms regissör att inte överdriva...
/Daniel
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Här finns en uppförstorad bild på Frodo och Honmonstret.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Väldigt mycket Shakespeare-känsla, är det inte det? Både i texten och i hur Aragorn säger den. Inget fel i det naturligtvis, och precis som Aeglos får jag rysningar när Aragorn deklamerar ovanstående rader. Fast Tolkien gillade ju inte Shakespeare...I see in your eyes, the same fear...
...that would take the heart of me.
A day may come...
when the courage of men fails.
When we forsake our friends...
and break all bonds of fellowship...
... but it is not this day.
This day...
...we fight!
Det här är väl en av de ganska få nyckelrepliker där PJ inte har klippt ihop de citat han behöver från diverse ställen i boken utan skrivit ihop något helt nytt. Jag tycker att det funkar riktigt bra, även om det som sagt kanske är lite mer Shakespeare än Tolkien över det.
Jag vart också väldigt rörd av Elronds mening till Arwen:
"You gave away your life's grace, i can not protect you anymore!"
Jag vet inte vad ni tycker, men när han vänder sig efter att han har sagt det, så känns det i mig att det är sista gången dom ser varandra.
Jag vart nästan snudd på gråtfärdig, för jag kan tänka mig hur mycket Elrond älskade Arwen, och nu är det hela över.
"You gave away your life's grace, i can not protect you anymore!"
Jag vet inte vad ni tycker, men när han vänder sig efter att han har sagt det, så känns det i mig att det är sista gången dom ser varandra.
Jag vart nästan snudd på gråtfärdig, för jag kan tänka mig hur mycket Elrond älskade Arwen, och nu är det hela över.