Starka bilder WW2
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Tack Marcus S!
Ja, krig. Fy fan. Det enda bra med krig är att det bekräftar att vi människor inte utvecklats ett flughopp sen vi reste oss upp, vad än allehanda politiker med för mycket moral och för mycket pangpang att basa över tror. Men den bekräftelsen behöver man inte kriga för att få å andra sidan...
Mvh Petter
Ja, krig. Fy fan. Det enda bra med krig är att det bekräftar att vi människor inte utvecklats ett flughopp sen vi reste oss upp, vad än allehanda politiker med för mycket moral och för mycket pangpang att basa över tror. Men den bekräftelsen behöver man inte kriga för att få å andra sidan...
Mvh Petter
Protiwa skrev:Det finns tydligen 2 versioner, en där han går frivilligt och en där han blir beordrad.
När jag satt i går och tittade runt på nätet och fann de olika versionerna om hur det begavsig när han gick till de som skulle bli skjutna. Så fann jag även olika versioner om hur monga som skulle skjutas. Det talas om en grupp, och på ett ställe var det specifierat 8 personer 3 kvinnor och 5 män. Och om det stämmer så är det inte rätt bild, då det är mer än 8 personer som står uppradade. Och då är det inte Joseph som står i mitten utan hjälm.Gutekrigaren skrev:Är Schultz den barhuvade med högersidan/ryggen mot kameran, mellan de båda hjälmförsedda soldaterna?
Mvh Petter
Ska se om jag hitter den sidan igen, så sätter jag in källan.
Senast redigerad av 1 Protiwa, redigerad totalt 1 gånger.
Så här står det:Protiwa skrev:Ska se om jag hitter den sidan igen, så sätter jag in källan.
A German soldier, Private Joseph Schultz, was one of those pinpoints. He was sent to Yugoslavia shortly after the invasion. Schultz was a loyal, young German soldier on patrol. One day the sergeant called out eight names, his among them. They thought they were going on routine patrol. As they hitched up their rifles they came over a hill, still not knowing what their mission was. There were eight Yugoslavians there, standing on the brow of the hill, five men and three women. It was only when they got about fifty feet away from them, when any marksman could shoot out an eye of a pheasant, that the soldiers realized what their mission was. The eight soldiers were lined up. The sergeant barked out, "Ready!" and they lifted their rifles. "Aim," and they got their sights. And suddenly in the silence that prevailed, there was a thud of a rifle butt against the ground. The sergeant, and the seven other soldiers and those eight Yugoslavians stopped and looked. Private Joseph Schultz walked toward the Yugoslavians. His sergeant called after him and ordered him to come back, but he pretended not to hear. Instead he walked the fifty feet to the mound of the hill, and he joined hands with the eight Yugoslavians. There was a moment of silence, then the sergeant yelled, "Fire!" And Private Joseph Schultz died, mingling his blood with that of those innocent men and women. Found on the body was an excerpt from St. Paul, "Love does not delight in evil, but rejoices in the truth. It always protects, always trusts, always hopes, always perseveres." This sounds a bit crazy - giving your life for others, as Private Schultz did. Yet, this courageous love is the power that eventually stopped Hitler.
Källa: http://fm2.forministry.com/Church/Detai ... =pgMessage
Texten står nästan längst ner på sidan.
- SuperPalle
- Medlem
- Andreas Wien
- Medlem
Jag hittade en intressand trad angaende Josef Schulz fran http://www.zdf.de där samtida vittnen pastar att händelsen är en myt och ägde aldrig rum.
http://www.zdf.de/ZDFde/druckansicht/0, ... 11,00.html
Mvh Andreas Wien
http://www.zdf.de/ZDFde/druckansicht/0, ... 11,00.html
Mvh Andreas Wien

Förödelsen i Lappland......

En Tysk soldat ligger död efter försöket att ockupera Suursaari!

Russian prisoner of war getting nursing from Finnish soldiers in June1941.

Viapori fortress shoots anti-aircraft fire in Helsinki against attacking soviet planes
25th June 1941. Next day Finland joined to war with Germany against Soviet
Union.

30th November 1939 9:15 am. Soviet bombers appears to the sky of Helsinki,
Finlandґs capital. 90 person lost their lives and few hundreds woundeds during
bombings. Soviet bombers drops bombs also to 15 other regions in Finland, like
second largest town of Finland, Vyborg. The Winter War has begun.
Police is helping woman to bomb shelter 30th November 1939
'Damages after first bombings 30th November 1939.

Earlier same day, before bombing attacks to towns were first Soviet Divisions
crossed borderline and started their marching heading to big towns, some
Divisions to Helsinki and some others to Oulu etc. Soviet photo where artillery
troops are moving somewhere in Finnish wildwood road.
Senast redigerad av 2 Marco, redigerad totalt 11 gång.
Jag har bara hunnit skumma inläggen tidigare.
JAg vill dock påminna om att ha källkritik om vad bilden sägs föreställa.
En bild som etsatt sig fast på min näthinna är en bild på en flicka i tonåren som begråter en annan flicka som ligger död framför henne.
Genom åren har jag sett denna bild ett flertal gånger, alla med olika bildtext. ex.
1. En tysk flicka som gråter över sin syster som blivit dödad av en amerikansk jaktflygare som beskjutit flyktingar i krigets slutskede.
2. Offer i London efter en tysk bomdräd.
3. Ryska civila, jag kommer inte ihåg exakt vad det stod.
JAg vill dock påminna om att ha källkritik om vad bilden sägs föreställa.
En bild som etsatt sig fast på min näthinna är en bild på en flicka i tonåren som begråter en annan flicka som ligger död framför henne.
Genom åren har jag sett denna bild ett flertal gånger, alla med olika bildtext. ex.
1. En tysk flicka som gråter över sin syster som blivit dödad av en amerikansk jaktflygare som beskjutit flyktingar i krigets slutskede.
2. Offer i London efter en tysk bomdräd.
3. Ryska civila, jag kommer inte ihåg exakt vad det stod.
Vet precis vilken bild du mennar.. I boken "Drömmen om herravälde" ur Bra Böckers "Tredje Riket"-serie så är det dock en bildtext som är:John skrev:En bild som etsatt sig fast på min näthinna är en bild på en flicka i tonåren som begråter en annan flicka som ligger död framför henne.
"..(på bilden)..sörjer en tioårig flicka sin syster, som dödats i samma attack. Bryan mindes hur den lilla flickan 'böjde sig ner, rörde vid den unga kvinnans ansikte och ryggade tillbaka i fasa. 'Oh, min vackra syster!' klagade hon högt, 'vad har de gjort med dig'"
Detta i samband med Tysklands attack mot Warszawa i september 1939. Julien Bryan som nämndes i bildtexten var amerikansk fotograf. Sanningen är nog att det stämmer rätt bra att det är en polsk flicka.
Dock har jag sett den i andra sammanhang också, bla just att hon skulle vara rysk flykting.