Jagarkatastrofen 1941
Grattis du som får(?) vara bakfull på en fredag.affe skrev:
Ok, nu e jag extremt bakis och seg som tjära i huvudet men det finns lite intressant info i Gunnar Petterssons lysande bok 'mannen som kom tillbaka från de döda' som handlar om 'skandalförfattaren' Gustav Ericsson, utgiven på Ordfront och kan rekomenderas. Boken 'Gåtan Nils Flyg och nazismen' av Håkan Blomqvist tar också upp dessa saker lite sporadiskt, så även Maj Wechselmans 'de bruna förbindelserna' (fast jag är aningen skeptiskt till MW eftersom jag tycker att hon färgar sina antaganden baserat på sin egen politiska åsikt och har lite fel på namn, personer etc...). Professor Israel Holmgren skrev en artikel i DN 1943 (tror jag) om den förmodade kuppnatten men Prof Holmgren blev stämd och dömdes till böter för detta tilltag (man kan ju undra varför, har inte haft tid att glutta mer på den där saken). Över huvudtaget så är hela denna tid extremt intressant eftersom en massa trådar och tåtar löper samman under krigsåren: inbördeskriget i finland 1918, socialdeokraternas försvarsnedskärningar 1925, sjudande inlska i officersleden, anti-socialist/anti-komunism, nazivurmande, hamligt fifflande mellan tyska, finska och svenska underrättelsetjänsterna etc etc etc in absurdum....
Hugemarks bok har jag missat helt, skall kolla, låter intressant!
Maila gärna mig på alfred@hoxton7.com om du vill, jag brukar glömma att kolla skalman för jämnan...
/a
Jag hade fel angånde boken , det är "I orkanens öga" som essän "får jag tag i den fan..." är publicerad.
Tack för boktipsen.
/John T.
Jag tror att det kan ha förekommit en del mörkande i den här affären, dock inte på så sätt att det är främmande makt som skall mörkas. Jag tror personligen att explosionen skedde till följd av en olyckshändelse. Anting till följd av en från flygplan tappad bom/torped eller genom en olyckshändelse ombord i samband med materielunderhåll eller utbildning. Att följderna blev så katastrofala med ett hastigt förlopp beror nog främst på att de tre krigsrustade fartygen låg tätt tillsammans med en hel del explosiva ämnen ombord och på däck.
Det mörkande jag misstänker kan ha skett skulle bestå i att enskilda individer vid krigsrätten kanske inte har uppgett riktigt hela sanningen i syfte att skydda sig själva eller andra kamrater från att offentligt bära ansvaret för denna fruktansvärda händelse. Jag håller med QM att det verkar orimligt att anta att svenska marinofficerare med berått mod skulle mörda 33 man (en siffra som skulle kunna ha blivit mycket högre med lite otur) och samtidigt tillskansa marinen en stort förlust av kölar. Om man skulle gjort detta i syfte att få med Sverige i kriget mot sovjet så tror jag att man skulle saboterat ammunitionsförråd och andra anläggningar i första hand. Fartygen skulle ju i allra högsta grad behövas vid ett eventuellt krigsinträde.
(Sälprojektet bedrevs ute på Gålö, dvs en liten bit ifrån jagarna)
Det mörkande jag misstänker kan ha skett skulle bestå i att enskilda individer vid krigsrätten kanske inte har uppgett riktigt hela sanningen i syfte att skydda sig själva eller andra kamrater från att offentligt bära ansvaret för denna fruktansvärda händelse. Jag håller med QM att det verkar orimligt att anta att svenska marinofficerare med berått mod skulle mörda 33 man (en siffra som skulle kunna ha blivit mycket högre med lite otur) och samtidigt tillskansa marinen en stort förlust av kölar. Om man skulle gjort detta i syfte att få med Sverige i kriget mot sovjet så tror jag att man skulle saboterat ammunitionsförråd och andra anläggningar i första hand. Fartygen skulle ju i allra högsta grad behövas vid ett eventuellt krigsinträde.
(Sälprojektet bedrevs ute på Gålö, dvs en liten bit ifrån jagarna)
Hur tappar man en bomb? har lite svårt att se hur ett flygplan kan tappa en bomb de låter farligt. OM den va dåligt fast satt är en sak men tappa har jag svårt att troThullan skrev:Man kom fram till att det berodde på antingen en tappad bomb, en torpedolycka eller sabotage. Den officiella förklaringen har varit både sabotage och torpedolycka, beroende på källa. Men man gav väl aldrig någon förklaring till hur det kom sig att ett av de flygplan som samtidigt övade luftattack över området kom att sakna en 50-kilosbomb. Rätt många vittnen såg planet tappa något när det flög över HMS Göteborg... Någon som vet mer om det?
Hur menar du? Det händer att flygplan tappar last, även om det numera är ovanligt. Men det händer.predator skrev: Hur tappar man en bomb? har lite svårt att se hur ett flygplan kan tappa en bomb de låter farligt. OM den va dåligt fast satt är en sak men tappa har jag svårt att tro
Det låter som om du säger emot dig själv här, nämligen...
Lätt hänt att råka trycka på knappen, någon har visst råkat komma åt Caps Lock ser jag. Det är visserligen ett ovanligt men inte ickeexisternade fenomen, ens idag, med tappade bomber. Antingen då för att något i upphängningen brustit, eller handhavandefel hos antingen markpersonalen eller spakryckaren. Var ju inte så många år sedan som en 39:a råkade tappa en (blind) robot någonstans i de småländska skogarna.
Både och, som Sarvi skrev. Som allt annat på ett flygplan kan ju upphängningsanordningar gå sönder... Ledsen om du upplevde mitt förra inlägg som nedlåtande/elakt, för det var då rakt inte meningen.predator skrev:JAG UNDRA HUR MAN LYCKAS TAPPA EN BOMB? HADE DOM INTE SATT FAST DEN RÄTT ELLER RÅKAN MAN TRYCKA PÅ KNAPPEN?
Var det verkligen så att "ett av de flygplan som samtidigt övade luftattack över området kom att sakna en 50-kilosbomb". Det borde väl då ha nämnts i fältkrigsrättens utslag.Thullan skrev:Man kom fram till att det berodde på antingen en tappad bomb, en torpedolycka eller sabotage. Den officiella förklaringen har varit både sabotage och torpedolycka, beroende på källa. Men man gav väl aldrig någon förklaring till hur det kom sig att ett av de flygplan som samtidigt övade luftattack över området kom att sakna en 50-kilosbomb. Rätt många vittnen såg planet tappa något när det flög över HMS Göteborg... Någon som vet mer om det?------
//Thullan
Edit: såg Battlers inlägg nu efteråt
Dåtidens bombskenor byggde väl på mekanisk fällning, inte helt omöjligt att man tappar en bomb? Så vitt jag vet tappade amerikanerna en atombomb eller flera vid spanska sydkusten på 50 eller 60-talet. Varför skulle inte Sverige kunna tappa en vanlig bompa under VKII?
Vad jag tycker tala mot detta är att: Normalt sett betraktas örlogsfartyg som "Röd Lv-zon" av eget flyg, det vill säga något man undviker till följd av risken för vådabekämpning. Skulle ha svårt att se att man gjorde en annan bedömmning under brinnande krig.
Vad jag tycker tala mot detta är att: Normalt sett betraktas örlogsfartyg som "Röd Lv-zon" av eget flyg, det vill säga något man undviker till följd av risken för vådabekämpning. Skulle ha svårt att se att man gjorde en annan bedömmning under brinnande krig.
- Nissemumrik
- Medlem
- Inlägg: 248
- Blev medlem: 11 januari 2006, 17:19
- Ort: Uppsala
Jag är inte så hemma i skärgården, men vid ett snabbsök på eniro fick jag fram två Hårsfjärden och två Gålö. Mellan Hårsfjärden söder om Västerhaninge, som väl är den Hårsfjärd vi talar om (?), och Gålö direkt öster om Västerhaninge är det bara sju km. Är det ens en ansträngning för en säl? Låter som en mycket udda metod, fast jag undrar hur de fick sälen att simma rätt stackarn..Stivne skrev:(Sälprojektet bedrevs ute på Gålö, dvs en liten bit ifrån jagarna)
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Den här teorin om att sälarna vid Gålö skulle orsakat katastrofen faller på att svenska militären inte kan ha låtit sälar simma runt med apterad sprängningen under fredstid i Sverige.
Bassängen och anläggningen vid Gålö finns för övrigt kvar och jag tror till och med att det är någon form av konferensanläggning som man kan hyra, dock utan sälar.
/Martin
Bassängen och anläggningen vid Gålö finns för övrigt kvar och jag tror till och med att det är någon form av konferensanläggning som man kan hyra, dock utan sälar.
/Martin